L-karnityna

Spalacze tłuszczu z L-karnityną to skuteczne wsparcie odchudzania. Suplementy przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, pozwalając uzyskać wartościową masę mięśniową. Dlatego stanowią częsty wybór sportowców na diecie redukcyjnej. Zawarta w spalaczach L-karnityna ułatwia transport długołańcuchowych cząsteczek kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie ulegają zamianie na energię. Spalacze tłuszczu z L-karnityną występują w formie monosuplementów, jak również preparatów wieloskładnikowych, np. termogeników. Reduktory tłuszczu działają najlepiej przy jednoczesnej aktywności fizycznej.

Sortowanie: Nazwa Cena

Rekomendowane artykuły

Dieta odchudzająca i trening z hantlami w domu

Dieta odchudzająca i trening z hantlami w domu

Czy Twoja siłownia została zamknięta, gdy ty pragniesz rozpocząć odchudzanie przed sezonem letnim? Spokojnie! Możesz trenować w domu! Wystarczy Ci własna masa ciała, hantle oraz odrobina chęci! Sprawdź jak trenować i co jeść by wysmuklić swoje ciało.

Jak zmniejszyć aptetyt? Poznaj 5 skutecznych sposobów na hamowanie apetytu

Jak zmniejszyć aptetyt? Poznaj 5 skutecznych sposobów na hamowanie apetytu

Jesteś na rygorystycznej diecie, ciągle chodzisz głodny i nie wiesz jak powstrzymać apetyt? Pomimo wielu starań masa ciała nie chce spaść? Sprawdź, z czego wynika problem z podjadaniem i dowiedz się co skutecznie hamuje apetyt.

L-karnityna czy termogenik?

L-karnityna czy termogenik?

Zbliża się lato, zatem wraz ze zmniejszoną ilością ubrań wiele osób chciałoby zredukować także swoją tkankę tłuszczową. Chętniej sięgamy więc po suplementy takie jak L-karnityna czy termogeniki. Co jednak będzie lepszym wyborem? Sprawdź!

Co jeść na kolację, żeby schudnąć?

Co jeść na kolację, żeby schudnąć?

Co najlepiej wybierać na kolację? Jakich produktów unikać, aby nie przytyć? A może kolację faktycznie powinniśmy "oddać wrogowi"? Sprawdź

L-karnityna

L-karnityna występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Została odkryta w 1905 roku, a sam związek chemiczny wyizolowano z mięśni. Nazwa tego związku pochodzi od łacińskiej nazwy mięśnia, czyli carnus. W naszym ciele odgrywa istotne funkcje i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jednak obecnie znana jest głównie z jej właściwości wspomagających utratę tkanki tłuszczowej. Przyjrzyjmy się bliżej tej substancji i sprawdźmy jakie jest jej działanie oraz zastosowanie. Czy faktycznie jest to związek korzystny dla osób odchudzających się?

L karnitynę widujemy najczęściej w napojach oraz suplementach diety przeznaczonych do wspomagania odchudzania, tak zwanych spalaczy tłuszczu. Składnik ten posiada także kilka innych bardzo ciekawych właściwości, o których należy wiedzieć sięgając po suplementy diety zawierające L karnitynę.

Karnityna występuje w dwóch postaciach. Lewo oraz prawoskrętnej. Jedynie izomer L wykazuje aktywność biologiczną. Podnosi ona wydolność organizmu, a ponadto uczestniczy w metabolizmie lipidów, przemianach węglowodanów oraz metabolizmie rozgałęzionych aminokwasów. Właściwy poziom l karnityny w organizmie człowieka jest kluczowy do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania komórek, ze względu na jej udział w procesie tworzenia energii. Przyjrzyjmy się bliżej jak to wszystko się odbywa i dlaczego ten związek jest tak ważny.

L-karnityna na odchudzanie

Udział L karnityny w spalaniu tkanki tłuszczowej obejmuje transport długołańcuchowych kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie ulegają przemianie nazywanej beta-oksydacją. Na skutek tych właśnie przemian powstaje energia potrzebna do funkcjonowania wszystkich komórek naszego ciała. Można zatem powiedzieć, że karnityna usprawnia możliwości organizmu do korzystania z kwasów tłuszczowych jako źródła energii przyczyniając się tym samym do szybszej redukcji tkanki tłuszczowej. Jednocześnie podnosi wydatek energetyczny w trakcie aktywności fizycznej.

Należy powiedzieć jasno, że bez karnityny utlenianie kwasów tłuszczowych oraz uzyskiwanie z nich energii nie byłoby praktycznie możliwe. Stąd jej odpowiedni poziom w organizmie jest kluczowy w trakcie zrzucania nadmiernych kilogramów. Producenci suplementów doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego właśnie bardzo chętnie dołączają tą substancję do składu swoich preparatów.

Co to jest L-karnityna i jaka jest jej rola w organizmie?

L karnityna jest syntezowana w organizmie człowieka z dwóch aminokwasów, lizyny oraz metioniny. Proces ten zachodzi przede wszystkim w wątrobie, nerkach oraz mózgu. Naturalna karnityna występuje w postaci izomeru L. I tylko w takiej postaci jest ona aktywna biologicznie. Związek ten jest klasyfikowany jako aminokwas niebiałkowy.

W organizmie człowieka znajduje się około 20g tej substancji, ulokowanej w głównej mierze w mięśniach szkieletowych oraz sercu. Początkowo chciano zakwalifikować karnitynę jako witaminę, ponieważ wykazuje podobne właściwości jak witaminy z grupy B. Ostatecznie jednak okazało się, że nie spełnia wszystkich kryteriów i obecnie często nazywa się ją substancją witamino podobną.

Rola l karnityny w organizmie jest bardzo szeroka i należy wymienić kilka jej zastosowań:

  • wpływ na wydolność oraz wytrzymałość sprawiający, że aktywność fizyczną można wykonywać przez dłuższy czas;

  • usprawnienie procesów beta oksydacji umożliwia również sprawniejsze pozbywanie się metabolitów zapalnych z ciała;

  • udział wspierający w procesie termogenezy;

  • regulacja poziomu cholesterolu, a także jego poszczególnych frakcji względem siebie nawzajem;

  • skutecznie reguluje aktywność hormonów;

  • chroni komórki przed działaniem wolnych rodników.

Jak działa L-karnityna?

L karnityna sprzyja możliwościom adaptacyjnym organizmu do skrajnych temperatur oraz bierze udział w procesie termoregulacji. Jej oczywisty wpływ na termogenezę może również mieć przełożenie na proces odchudzania. Warto jednocześnie wiedzieć, że stosowanie L karnityny może przyczynić się do hamowania katabolizmu. Spowodowane jest to uczestnictwem związku w procesie metabolizowania aminokwasów rozgałęzionych BCAA, czyli waliny, leucyny oraz izoleucyny oraz zmniejszeniem wykorzystania glikogenu mięśniowego w trakcie wysiłku.

Niesamowicie istotnym elementem działania L karnityny jest fakt, że bierze ona udział w biosyntezie neuroprzekaźnika acetylocholiny, który umożliwia przekazywanie informacji z ośrodkowego układu nerwowego do układu ruchu. Tym samym warunkuje prawidłowy skurcz w mięśniach szkieletowych oraz mięśniu sercowym.

Badania wykazały również korzystny wpływ karnityny na układ nerwowy. Podawana w sposób doustny dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną wpływała na poprawę ich zdolności uczenia się. Wykazuje również pozytywne działanie na procesy zapamiętywania oraz refleks. Ponadto posiada silne właściwości antyoksydacyjne, co będzie przekładać się na przyśpieszenie tempa regeneracji oraz możliwości wysiłkowych w trakcie ćwiczeń.

Zalety i wady l-karnityny

Na początku należy powiedzieć o jednej bardzo istotnej wadzie z jaką musi zmierzyć się suplementacja L karnityny. Jej stosowanie doustne nie ma przełożenia na to ile tego aminokwasu znajduje się w mięśniu, a to właśnie tam powinna się znaleźć abyśmy mogli czerpać korzyści związane z jej działaniem. W procesie trawienia karnityna przedostaje się do żołądka gdzie jest rozkładana do aminokwasów prostych, czyli metioniny oraz lizyny, z których się składa. Oczywiście możliwe jest aby substancja niezbędna w procesach energetycznych ATP przedostała się z układu trawiennego do mięśni, lecz w tym celu potrzebna jest również insulina, Co oznacza, że spożycie karnityny powinno być łączone z węglowodanami. Sam ten fakt, może być problematyczny dla osób odchudzających się, dla których każda dodatkowo spożyta kaloria może zaważyć o końcowym efekcie,

Aminokwasy proste muszą po ówczesnym rozpadzie zostać ponownie zsyntezowane do L karnityny w wątrobie, która nie będzie chętna do wykonywania tego procesu bez widocznej ku temu potrzebie. Taką potrzebą jest oczywiście niedobór substancji, bądź jej nasilone wykorzystanie przez organizm ludzki. Według badań minimalna dawka, która pozwala zwiększyć w przynajmniej nieznacznym stopniu ilość karnityny w mięśniach to 3000mg na dobę.

Do zalet jakie niesie stosowanie l karnityny należy natomiast zaliczyć:

  • fakt, że badania wykazały, że codzienna suplementacja L karnityny w wysokości 2000mg pozwoliła znacząco obniżyć poziom tkanki tłuszczowej u osób z nadwagą;

  • możliwość ograniczenia skutków insulinooporność poprzez poprawienie wrażliwości na insulinę i obniżenie wskaźnika HOMA-IR (Homeostatic Model Assessment) służącego do oceny reakcji organizmu na insulinę;

  • działanie kardioprotekcyjne poprzez obniżenie stresu oksydacyjnego, a także stanów zapalnych w sercu;

  • zwiększenie liczby plemników;

  • działanie antyoksydacyjne.

Objawy niedoboru L-karnityny

Początkowo ciężko jest rozpoznać objawy niedoborów L karnityny. Z czasem jednak zacznie być odczuwalny ogólny spadek sprawności fizycznej i intelektualnej. Braki tego bardzo ważnego aminokwasu w naszym organizmie skutkować mogą rozwojem poważnych schorzeń, takich jak:

  • cukrzyca;

  • miażdżyca;

  • demencja;

  • wyczerpanie, bądź przewlekłe zmęczenie;

  • może dochodzić do zaburzeń rytmu serca;

  • osłabienie siły mięśniowej;

  • zwiotczenie, a nawet zanikanie mięśni;

  • zwiększenie ryzyka wystąpienia chorób na tle sercowo-naczyniowym;

  • wystąpienie problemów z wydolnością narządów takich jak nerki oraz wątroba;

  • pogorszeniu może ulec profil hormonalny.

Przyczyny niedobór L karnityny

Najczęstszą przyczyną niedoborów karnityny w organizmie jest stosowanie diet wykluczających. Najbardziej narażone są osoby na diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej, ponieważ ten organiczny związek chemiczny występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Zawartość karnityny w produktach spożywczych:

  • konina;

  • baranina;

  • wołowina;

  • wieprzowina;

  • mięso królicze;

  • dorsz;

  • drób;

  • produkty mleczne.

Dawkowanie L-karnityny

Organizm ludzki pokrywa z własnej produkuj około 25% zapotrzebowania na L karnitynę, pozostałą, zdecydowanie większą część należy dostarczyć wraz z pożywieniem. Normy spożycia nie są jednak jednoznacznie sprecyzowane i przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien dostarczyć w raz z pożywieniem około 0,3-1,9mg na każdy kilogram masy ciała.

L karnityna w postaci suplementów diety sprzedawana jest często jako preparat jednoskładnikowy wspomagający spalanie tkanki tłuszczowej. Jej zalecane dawkowanie sięga 4-5g na dobę jednak w zależności od producenta będzie się ono różnić. Na opakowaniach suplementów można przeczytać o zalecanym dawkowaniu rozpoczynającym się już od 500mg. Obecnie jednak wiadomo, że jest ono zbyt niskie, a skuteczna dawka wynosi minimum 1g.

Badania pokazują, że najlepsze efekty spożycia karnityna przynosi w połączeniu z dawką 60-80gwęglowodanów co jest bardzo dużą ilością cukrów. Z tego względu najlepiej będzie spożywać ją po wysiłku fizycznym.

L-karnityna a odchudzanie

Dodatek L karnityny jest już powszechnie stosowany w produktach przeznaczonych dla osób planujących redukcję tkanki tłuszczowej. Usprawnia ona transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, w których dochodzi do beta-oksydacji czyli procesu umożliwiającego pozyskiwanie energii. Można zatem śmiało powiedzieć, że przyspiesza metabolizm, a tym samym zwiększa wydatek energetyczny podczas wysiłku, wpływając na redukcję masy ciała.

Należy jednak jednoznacznie powiedzieć, że właściwości L karnityny wspomagają jedynie walkę z nadwagą. Nie są one wstanie sprawić, że bez odpowiedniej diety oraz aktywności fizycznej pozbędziemy się w magiczny sposób nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Jakie są inne efekty działania L-karnityny?

Do innych bardzo istotnych efektów działań karnityny można zaliczyć:

  • poprawę jakości nasienia;

  • obniżenie poziomu amoniaku;

  • fakt, że przyczynia się do obniżania poziomu cholesterolu;

  • zmniejsza stężenie glukozy we krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia insulinooporności;

  • wpływa na usuwanie substancji toksycznych z organizmu takich jak kwas mlekowy, czy jony metali ciężkich.

Skutki uboczne

Karnityna jest substancją względnie bezpieczną i nie wywołuje poważniejszych skutków ubocznych. Należy jednak pamiętać, że przesadzając z dawką mogą one wystąpić. Zwłaszcza ze strony przewodu pokarmowego.

Szeroki wybór L-karnityn w BCAA.pl

W naszym sklepie oferujemy szeroki wybór produktów zawierających karnitynę. Stosować L karnitynę powinny wszystkie osoby na diecie roślinnej, ponieważ ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie pokryć zapotrzebowania na ten organiczny związek chemiczny, a niestety leczy jej największe ilości znajdziemy w produktach odzwierzęcych.

Będzie ona również bardzo korzystnym preparatem dla wszystkich sportowców, którzy pragną poprawić swoją wydolność oraz wpłynąć zdolności wysiłkowe organizmu. Polecana jest szczególnie kolarzom, biegaczom oraz pływakom.

Nasi eksperci chętnie podpowiedzą, który z preparatów wybrać w zależności od celu suplementacji. Wspomogą również zbilansowanie diety oraz rozpiszą plan żywieniowy i treningowy pod konkretny cel.

Najlepsze L-karnityny: Trec Nutrition, OstroVit, Olimp, BioTech USA, Inni, Activlab, Aflofarm, Essensey, Fitmax, 6Pak Nutrition, Mex Nutrition, Megabol