Dieta paleo dla sportowców - wprowadzenie

Dieta paleo dla sportowców - wprowadzenie

Do osiągnięcia sukcesu w pracy nad swoją sylwetką każdy ćwiczący będzie potrzebował połączenia ze sobą trzech składników: diety, treningu i suplementacji. Kwestię suplementacji możecie znaleźć w poprzednich odsłonach, dziś zajmiemy się dietą.

Modeli żywieniowych jest setki, co sezon zza oceanu dochodzą do nas newsy o zbawiennych działaniach danego schematu odżywiania. Pewne rodzaje diet są ściśle powiązane z daną metodologią treningową. Dla przykładu mogą nam posłużyć IF (Intermitted Fasting) i treningi full body lub też dieta paleo oraz WOD’y crossfitowe.

W tym artykule postaramy się Wam przybliżyć metodologię i założenia odżywiania się schematem diety paleo, czyli diety naszych przodków.

Trochę historii

Dieta paleolityczna wywodzi się jak sama nazwa mówi, z okresu paleolitu. Jest to „dieta”, a bardziej adekwatnym stwierdzeniem będzie „model żywieniowy” bazujący na stylu życia pradawnych łowców. Przecież jesteśmy ściśle połączeni tym samym kodem genetycznym z ludźmi sprzed 2 milionów lat.

Ludzie do dawna znali źródła białek zwierzęcych jak jaja, larwy, owady, spożywali sezonowe owoce, ale nie znali upraw zbóż i roślin. Etap zakończenia łowiectwa i rozpoczęcie ery osadnictwa odcisnął ogromne piętno w naszym gatunkowym CV.  Jak możecie stwierdzić na pierwszy rzut oka, podane wyżej produkty są głownie źródłem białka i tłuszczy. Węglowodany nie były znane w takim stopniu, a właściwie występowały sezonowo w postaci owoców (leśnych). Pamiętać trzeba, że ówcześni ludzie nie nazwaliby owocem naszych sklepowych jabłek i gruszek, gdzie każda wygląda tak samo i jest wzorowo zabarwiona.

Świetnym przykładem posłużyła się doktor Christina Warinner, która badała pozostałości z tego okresu. Otóż aby paleolityczny "Kowalski" dostarczył tyle samo cukrów ile znajduje się w puszcze coli, musiałby zjeść prawie 3 metry trzciny cukrowej. Bazowanie na produktach niskowęglowodanowych przekłada się również na stan naszych zębów. Ówcześni ludzi byli wysocy, atletycznie zbudowani i z kompletnym uzębieniem, bez oznak próchnicy (to wszystko bez regularnego szczotkowania i nitkowania zębów). To będzie na tyle z historii ;) Przejdźmy teraz do przełożenia tych założeń na ówczesny świat.

Założenia diety paleo

Dieta paleolityczna zakłada bazowanie na produktach nieprzetworzonych, dużej ilości sezonowych warzyw i owoców, tłustych mięsach oraz tłuszczach, wyklucza natomiast zboża, cukier, a także w niektórych modyfikacjach nabiał oraz nasiona roślin strączkowych.

Oczywiście niektóre te produkty mogą być używane w wyjątkowych sytuacjach jak np.: okres przygotowania do zawodów. Podstawowym kryterium w wyborze węglowodanów powinien stanowić jednak skład danego produktu.

W omawianym modelu żywieniowym ilość spożywanego białka powinna oscylować w przedziale 25-35 % dziennej energii (czyli 1/3 kcal to białko). Produktami, które powinny znaleźć się w diecie będą zdecydowanie jaja – najlepiej z chowu wolnego, ryby (również słodkowodne z grupy drapieżników - okoń, sandacz, szczupak). Unikajmy jednak łososi hodowlanych z racji sposobu ich „tuczenia”, a nie karmienia.

Jeśli chcemy dołączać drób, to warto sięgać po wątrobę oraz serca. Częściej jedzmy indycze mięso, które jest „delikatniejsze” i bardziej wrażliwe na podawane środki hormonalne i antybiotyki. Jeśli mamy rodzinę lub znajomych z małych wiosek – jesteśmy szczęśliwcami. Wbrew pozorom warto także sięgać po czerwone mięso. Pamiętajmy również, że obróbka termiczna wszystkich produktów powinna ograniczyć się do minimum – czyli jaja nie gotujemy na twardo tylko na miękko, a steki grillujemy np. do etapu rare.

Niektóre z prezentowanych założeń znajdują odzwierciedlenie także w sferze odżywek i suplementów, np w formie:

Scitec Pure Form Vegan ProteinScitec Pure Form Vegan Protein 450g

Jak sami widzicie sposób żywienia bazujący na doświadczeniu naszych przodków jest zbliżony do tego co wmawiali nam rodzice jedząc obiad „ Jak już nie możesz zjedz chociaż mięso, zostaw ziemniaki”. Znajdą się również tacy, którzy zarzucą kosztowności takiej diety. Jednak prawidłowe odżywianie może uchronić nas od chorób i problemów zdrowotnych w przyszłości.

Dieta paleo to obszerny temat, a więcej szczegółów dotyczących tego modelu pojawi się już wkrótce.

Piątek, 29 września 2017

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Trening barków i trochę o mojej diecie

Pierwszy tydzień masy za mną, jestem pozytywnie zaskoczony chyba ta przerwa od diety i treningów na urlopie naprawdę dała taki efekt jak chciałem. Już w tym momencie zjadam taką samą ilość węglowodanów jak...

Białkowe naleśniki czekoladowe z masłem orzechowym

Przedstawiamy znakomity przepis na białkowe naleśniki czekoladowe, które rozpieszczą Twoje podniebienie i zwiększą wartość odżywczą Twojej diety. Brakuje Ci pomysłu na pyszne śniadanie, a może szukasz inspiracji na posiłek potreningowy? Sprawdź najnowszy przepis!

Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Rano, w południe czy wieczorem – to nie jedyne kryterium, pod kątem którego należy przyjmować witaminy. To nie jest tak, że wystarczy kupić sobie komplet witamin i przyjmować je raz czy dwa razy dziennie. W takim przypadku...

Cała prawda o zakwasach

Potocznie nazywane zakwasami spędzają sen z powiek wielu sportowców powodując przede wszystkim ból przy wykonywaniu praktycznie każdego ruchu. Jak sobie z nimi radzić? Czym tak naprawdę są? Poznajcie całą prawdę na ten temat.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!