Izolat białka serwatki

Izolat białka serwatki

Kolejne kilka słów o odżywkach białkowych, bo przecież lepiej wiedzieć więcej. Dziś postaramy się Wam przybliżyć jeden z produktów premium w swojej klasie. Izolat białek serwatki jest chętnie suplementowany nie tylko przez osoby ćwiczące na poziomie amatorskim, ale również sportowców ze sceny kulturystyki. Poznacie też kilka informacji jak podwyższać zawartość białka w posiłku i co się dzieje z nadwyżką białka w diecie.

Przeznaczenie i sposób pozyskiwania izolatów białek serwatki

Izolat białka serwatkowego przeznaczony jest dla osób, którym zależy na suplementacji jednej z czystszych form odżywek białkowych, charakteryzujących się wysoką biodostępnością określaną w skali BV. Tą formę białka powinni zatem z powodzeniem włączyć do swojej diety osoby zarówno o typie budowy endo-, jak również mezomorficznej.

Znaczna ilość izolatów białek serwatkowych na rynku suplementów uzyskiwana jest w procesie wymiany jonowej (IEIon Exchange) lub mikro- i ultrafiltracji. Proces wymiany jonowej choć pomaga oddzielić proteiny od tłuszczu i węglowodanów, to niestety ze względu na stosowane odczynniki może prowadzić do obniżenia pH oraz denaturacji białka (zniszczenia jego struktury), zubożając tym samym zawartość kluczowych dla sportowca aminokwasów oraz związków o budowie białkowej, m.in. immunoglobulin.

Alternatywnym procesem i coraz częściej spotykanym w grupie izolatów białka serwatki jest mikrofiltracja w przepływie krzyżowym (CFMCross Flow Microfiltration), w której stosowane są membrany o niewielkich porach umożliwiających odizolowanie białka od zbędnych składników białka serwatkowego. Zdecydowanym atutem tej metody jest brak procesu denaturacji, dlatego też odżywka otrzymana w ten sposób charakteryzuje się znacznie bogatszym aminogramem.

Wśród produktów godnych zwrócenia uwagi warto wyróżnić m.in.:

Amix IsoPrime CFMAmix IsoPrime CFM 2000g

BioTech USA Iso Whey ZeroBioTech USA Iso Whey Zero 2270g

oraz kultowy BioTech Iso Whey Zero z dodatkiem prawdziwej kawy:

BioTech USA Iso Whey Zero with Real CoffeeBioTech USA Iso Whey Zero with Real Coffee 2270g

Warto więc czytać i analizować skład podany na opakowaniach suplementów białkowych. Jeśli dana firma podaje, iż dany produkt jest pozyskiwany w procesie CFM, a w składzie znajdziemy kilkuprocentowy skład immunoglobulinowy – wart zastanowić się, czy wszystko na pewno się zgadza.

Pamiętajcie, że prawo obowiązujące na naszym rynku nakazuje podawać skład w kolejności malejącej, zaczynając od związku, który wykorzystano w największej ilości. Może to się okazać również bardzo przydatne przy wyborze najlepszej odżywki dla siebie.

Dawkowanie izolatu białka serwatki

Odnośnie dawkowania suplementów białkowych, to ponownie kłania się tu kwestia naszego zapotrzebowania ściśle uzależniona od typu morficznego, częstotliwości oraz intensywności ćwiczeń fizycznych, założeń dietetycznych i treningowych, czy stanu zdrowia.

Warto jednak zastanowić się, jaką ilość jesteśmy zdolni pozyskać w oparciu o zbilansowaną dietę. Tak naprawdę wszelkie suplementy i odżywki mają za zadanie ją uzupełnić. Dlatego też warto zacząć od opracowania diety, a w dalszej kolejności wzbogacenia jej o odżywkę białkową ułatwiającą pokrycie dziennego zapotrzebowania na proteiny. Ma to szczególne znaczenie, jeśli wypada nam nagły wyjazd, dłuższy pobyt poza domem, albo po prostu brakuje nam czasu na przygotowywanie pełnowartościowych posiłków.

Ogólnie przyjmuje się, że jedna porcja posiłku powinna zawierać 25-30g białka, czyli dokładnie tyle ile znajdziemy w 7 białkach jaja kurzego, 125g filetu z kurczaka, czy też miarce odżywki proteinowej.

Co z nadmiarem spożytych protein?

Każdy produkt w nadmiarze jest szkodliwy. Nawet produkt tak prosty jak zwykła woda w zbyt dużej ilości może prowadzić do problemów zdrowotnych. To samo dotyczy suplementacji białka - zbyt duża jego ilość w diecie może skutkować szeregiem nieprawidłowych procesów, przede wszystkim w obrębie nerek oraz układu trawiennego.

Zbyt wysoka zawartość protein może prowadzić do zakwaszenia organizmu związanego z zaburzeniem równowagi kwasowo-zasadowej. Pamiętajmy, że nasza dieta jest niezwykle bogata w produkty kwasotwórcze, m.in.mięso stanowiące główne źródło protein. Z kolei długotrwałe zakwaszenie organizmu sprzyja rozwojowi wielu niepożądanych reakcji, m.in. przewlekłego zmęczenia, braku koncentracji, czy też zaburzeń snu, a w dalszym etapie nawet rozwoju niektórych chorób. Warto pamiętać zatem o wzbogaceniu swojej diety o produkty zasadotwórcze.

Drugim poważnym, choć często bagatelizowanym problemem w gronie kulturystów jest obciążenie nerek. Jest to odwieczna kwestia sporów na temat diet z podwyższoną zawartością białka. Nie ulega jednak wątpliwości, że wśród osób z dysfunkcją nerek znaczna ilość białka może przyspieszyć procesy degeneracyjne oraz wzmocnić niepożądane objawy pogarszające jakość życia takiej osoby.

Białko w tabletkach?

Rozmawiając o izolacie białka nie można wspomnieć o innej formie podania niż proszek. Osoby, które mają kłopot z pokryciem swojego dziennego zapotrzebowania na proteiny mogą korzystać nie tylko z szejków białkowych. Na rynku dostępne są również produkty w tabletkach zawierające w swoim składzie białko poddane rozkładowi, występujące najczęściej w formie aminokwasowej, np.:

Olimp Anabolic Amino 5500Olimp Anabolic Amino 5500 400kaps

Produkty tego typu to najlepszy wybór dla osób, które ze względu na prowadzony tryb życia nie mają możliwości przygotowania szejka, wolą łykać tabletki niż rozrabiać proszek, czy też do pełnego pokrycia zapotrzebowania brakuje im niewielkiej ilości białka.

Podsumowanie, czyli jakie białko wybrać

Reasumując, wybierając izolat białek serwatki jako podstawowy środek do uzupełniania braków białkowych w diecie nie będą to wydane pieniądze na marne. Trzeba jasno powiedzieć, że jakość kosztuje. Zawsze staramy się znaleźć złoty środek w stosunku jakość/cena. Porównajmy wybór suplementów do zakupu benzyny. Tankując 95-cio oktanową bezołowiówkę, bez problemu będziesz jeździł i przemieszczał się z punku A do B. Tankując droższą ale lepszą jakościowo 98- kę, zauważysz znaczącą różnicę w ujęciu długofalowym. Być może nie będziesz musiał za kilka tysięcy kilometrów zmieniać świec i czyścic wtrysków w aucie…

W myśl powiedzenia „Jesteś tym co jesz” czasem warto dodać kilkadziesiąt złotych więcej na lepszy jakościowo suplement. Zwróć uwagę na metodę pozyskiwania odżywki, sprawdź skład, wybierz zadowalający smak i ciesz się przyrostem masy mięśniowej!

Wtorek, 18 kwietnia 2017

Ocena artykułu:

Ilość ocen: 1, średnia 5.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Najlepsze źródła białka w diecie

Białko to niezaprzeczalnie jeden ze składników odżywczych, na który zwraca uwagę zdecydowana większość bywalców siłowni. Czym tak naprawdę jest? Jakie są najlepsze jego źródła? Odpowiedzi na te pytania i wiele innych znajdziecie w dalszej części artykułu.

Odżywka białkowa dla początkującego - którą wybrać?

W ostatnich latach wybór odżywek białkowych na rynku znacząco wzrósł. Wybierać można spośród produktów krajowych i zagranicznych o zróżnicowanych cenach i nieco odmiennych właściwościach. Producenci co chwilę zasypują...

Najlepsze odżywki na masę mięśniową

Rozbudowa masy mięśniowej to nadrzędny cel wielu osób zaczynających swoją przygodę z siłownią. Podstawę stanowi oczywiście dieta z odpowiednio skorelowanym treningiem, jednakże warto pomyśleć również o odżywkach pomagających w uzyskaniu jeszcze lepszych efektów.

Aminokwasy BCAA dla kobiet - czy warto?

Jeśli jesteś kobietą i zastanawiasz się nad suplementami, które będą dla Ciebie odpowiednie, musisz spróbować koniecznie aminokwasów BCAA. Te trzy niepozorne aminokwasy znacznie szybciej zregenerują Twoje mięśnie.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!