Kolka podczas biegania - od czego jest i jak się jej pozbyć?

Kolka podczas biegania - od czego jest i jak się jej pozbyć?

Bardzo częstym problem biegaczy jest kolka podczas biegania, która chwilowo uniemożliwia kontynuację treningu. Warto dowiedzieć się skąd dokładnie bierze się kolka, aby móc się jej szybko pozbyć oraz zapobiegać jej.

Kolka podczas biegania – czym jest, dlaczego się pojawia?

Wyróżnia się dwa rodzaje kolki: 

  1. ból pod obojczykiem,
  2. ból pod żebrami. 

Najczęściej występuje kolka podżebrowa która jest przeważnie końcowym efektem nieodpowiedniego przygotowania się do treningu oraz stylu życia. Przyczynami kolki przeważnie są niedokrwienie i skurcz przepony lub podrażnienie nerwu przeponowego. 

Efektem tego jest przeszywający ból który nasila się wraz z kontynuacją biegu oraz głębokimi wdechami. Najczęściej kolka występuje po kilku minutach od rozpoczęcia biegu, w momencie kiedy zwiększamy intensywność wysiłku fizycznego.

Dlaczego łapie kolka podczas biegania?

Kolka podczas biegania jest przeważnie skutkiem nieodpowiedniej rozgrzewki. Jeśli nie przygotujemy naszego organizmu do nadchodzącego wysiłku, to z dużym prawdopodobieństwem podczas biegania złapie nas kolka wysiłkowa

Najczęściej będzie się to dziać w momencie w którym zaczniemy szybciej biec. Następuje wtedy skurcz mięśni gładkich, który jest odczuwalny jako kłujący ból pod żebrami.

Jakie są przyczyny kolki podczas biegania?

Jedną z przyczyn kolki wysiłkowej może być już wyżej wspomniane nieodpowiednie przygotowanie organizmu do treningu. Dla naszych mięśni będzie to szok, na który zareagują one skurczem, przeważnie będzie to skurcz przepony, jednakże również inne mięśnie gładkie mogą tak zareagować. 

Kolejną przyczyną ucisku w jamie brzusznej może być zbyt obfity posiłek spożyty przed treningiem, nagły odpływ krwi z narządów wewnętrznych lub problemy z dostarczeniem krwi do przepony.

Jak pozbyć się kolki w czasie biegu?

Jedną z najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych metod na pozbycie się kolki w czasie biegu jest zwolnienie tempa biegu. Dzięki temu nasze tętno na chwilę spadnie, a nasz organizm będzie mniej obciążony, co poskutkuje zelżeniem dolegliwości bólowych. 

W przypadkach ostrzejszych napadów kolki konieczne może być zrobienie krótkiej przerwy w biegu, aby nasz organizm całkowicie ochłonął. Przeważnie wystarczy zrobić 3-5 minut przerwy, aby kolka wysiłkowa całkowicie ustąpiła.


Jeśli kolki są bardzo uporczywe i nie przechodzą nawet po zrobieniu kilkuminutowej przerwy, powinniśmy udać się do lekarza. Czasami kolka wysiłkowa może być przyczyną choroby narządów wewnętrznych, więc uporczywe i często kolki wysiłkowe warto skonsultować ze specjalistą. Również powinno nas niepokoić kłucie w brzuchu które występuje po zakończeniu treningu. Również może być ono oznaką problemów zdrowotnych.

Czy można biegać z kolką?

Bieganie z kolką wysiłkową z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń. Jednakże podczas biegu na zawodach zrobienie kilkuminutowej przerwy może kosztować nas utratę naszej pozycji. Jeśli za wszelką cenę chcemy kontynuować bieg, to powinniśmy przynajmniej trochę zwolnić, ponieważ przeciążenie organizmu z pewnością nie jest korzystne dla naszego organizmu. 

W przypadku ostrego ataku kolki niestety prawdopodobnie dalszy bieg nie będzie możliwy. Kontynuując bieg ból będzie się nasilać, aż do momentu w którym nie będziemy w stanie kontynuować biegu. Bieganie z ostrym atakiem kolki nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ jeśli ból się nasili, to przerwa na odpoczynek będzie znacznie dłuższa. 

Lepszym pomysłem jest zrobienie przerwy zawczasu, gdy ból nie jest aż tak silny oraz nie wymaga on aż tak długiej przerwy.

Jak zapobiegać kolce podczas biegania?

Jeśli chcemy uniknąć kolki podczas biegania, to kluczowym aspektem jest odpowiednie przygotowanie się do treningu. Jeśli zaniedbamy ten aspekt, to prawdopodobieństwo tego, że dostaniemy kolkę wysiłkową znacznie wzrasta. 

Poprzez odpowiednie przygotowanie powinniśmy rozumieć nie tylko rozgrzewkę, ale również posiłki przedtreningowe oraz odpowiednie nawodnienie.

Posiłki przed treningiem powinny być lekkie i bogate w węglowodany. Dzięki temu podczas biegania nie tylko zapobiegniemy kolce wysiłkowej, ale również będziemy mieli więcej energii do treningu. Nawodnienie również jest kluczowe jeśli chodzi o ataki kolki. Jedną z częstych przyczyn kolki jest zbyt duża ilość wypitej wody przed lub w trakcie treningu. Podczas treningu powinniśmy pić wodę powoli małymi łykami, aby nie dostać kolki.

Rozgrzewka przed treningiem biegowym powinna zawierać w sobie nie tylko rozbieganie, ale również np. elementy stretchingu lub siłowe, dzięki czemu nasz organizm będzie w pełni gotowy do treningu. Jeśli rozgrzewka będzie zbyt krótka, to prawdopodobieństwo wystąpienia ataku kolki wysiłkowej znacznie wzrośnie.

Jak uniknąć kolki przy bieganiu?

Jak prawdopodobnie większość z nas wie, kolka wysiłkowa nie jest najprzyjemniejszym doświadczeniem i raczej każdy z nas chciałby jej uniknąć. Jeśli będziemy stosować się do wszystkich wyżej wymienionych wskazówek, to z pewnością uda nam się uniknąć kolki podczas biegania. Jednakże jeśli pojawi się ona, to również warto wypróbować jeden z kilku wymienionych sposobów na pozbycie się jej. 

Jeśli chcemy uniknąć kolki podczas biegania to jednym z najważniejszych aspektów jest sposób spożywania wody podczas treningu. Jeśli zbyt szybko wypijemy dużą ilość wody, to prawie na pewno dostaniemy kolki. Jest to szczególnie częste u osób początkujących, które nie są świadome.

Ostry ból zwany również kolką jelitową jest bardzo nieprzyjemny, jednakże znając powyższe sposoby oraz przyczyny zwiększające ryzyko pojawienia się kolki z pewnością uda nam się jej uniknąć. Jest to szczególnie ważne dla początkujących biegaczy, którzy nie zawsze wiedzą co zrobić gdy kolka atakuje.

Sprawdź także: Ból stawów po treningu – jak przyspieszyć regenerację stawów?


Bartosz Dzwonek

Piątek, 22 grudnia 2023

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Amla - jak działa agrest indyjski?

Amla - jak działa agrest indyjski?

Owoce amli od lat doceniane są za swoje prozdrowotne działanie. Wspierają procesy trawienne, pomagają zadbać o dobrą kondycję włosów, ale nie tylko. Sprawdź jakie korzyści daje agrest indyjski.

Ból stawów po treningu – jak przyspieszyć regenerację stawów?

Ból stawów po treningu – jak przyspieszyć regenerację stawów?

Czy zdarza Ci się odczuwać ból po treningu? Sprawdź, jak przyspieszyć regenerację stawów i ograniczyć ich ból po ćwiczeniach.

Cynk na odporność? Poznaj najlepsze źródła

Cynk na odporność? Poznaj najlepsze źródła

Cynk to zaskakująco ważny mikroelement dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Źródłem cynku może być odpowiednio skomponowana dieta, ale także profesjonalna suplementacja.

Przedtreningówka - czy warto ją stosować?

Przedtreningówka - czy warto ją stosować?

Przedtreningówki należą do grupy suplementów, które potrafią dodać sporego zastrzyku energii i wspomóc pracę mięśni tak, że masz szansę na przeprowadzenie jeszcze lepszego treningu z wyższą intensywnością i większą liczbą powtórzeń. Ale czy tak naprawdę warto je stosować?

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!