📦 Rabat na odżywki ❗ -15%    Kod: ZAMAWIAM15  

Cheat day w Tłusty Czwartek - czy warto?

Cheat day w Tłusty Czwartek - czy warto?

Na co dzień starasz się unikać tłustego jedzenia, dbasz o zbilansowaną dietę i regularnie ćwiczysz. Zdrowy styl życia to twój priorytet, ale doceniasz też codzienne przyjemności. Należy Ci się nagroda! Kto z nas nie lubi pączków? Ale czy można sobie na nie pozwolić?

Tłusty czwartek a dieta - jak to pogodzić?

Według staropolskiej tradycji każdy musi zjeść w tłusty czwartek chociaż jednego pączka. Wiele osób wręcz wyczekuje tego dnia, by móc bez ograniczeń obżerać się pączkami, faworkami i innymi słodkościami. A co jeśli na co dzień przestrzegasz zdrowej diety i obawiasz się, jak taka ilość kalorii wpłynie na twoje wyniki sportowe?

Okazuje się, że jeden pączek ważący 100 g ma zwykle od 200 do 500 kcal.

Czekolada i lukier dodatkowo zwiększają kaloryczność tego deseru. Można więc powiedzieć, że zjedzenie jednego pączka w tłusty czwartek pod względem kalorii stanowi odpowiednik obiadu.

Spożycie tego drożdżowego specjału powoduje szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, a później jej gwałtowny spadek. Skutkiem jest uczucie nagłego głodu i chęć zjedzenia następnego pączka. Niektórzy potrafią pochłonąć kilka lub nawet kilkanaście pączków tego dnia. Jak to pogodzić ze zdrową dietą?

Wielu sportowców przyznaje, że cheat day pomaga im w utrzymaniu diety. Jak to możliwe? Z pewnością zdarzyło ci się przerwać restrykcyjną dietę z powodu silnej potrzeby zjedzenia czegoś słodkiego lub tłustego. Stało się tak, dlatego, że wcześnie odmawiałeś sobie wszystkiego, co tak bardzo lubisz. Zbyt duże ograniczenia powodują chęć powrotu do dawnych nawyków żywieniowych.

Czytaj więcej: Cheat meal, cheat day - czy warto?

Każdy potrzebuje przyjemności. Oczywiście sporadycznie odstępstwo od diety jest wskazane. Musisz jasno określić zasady dnia słodkości. Miej świadomość kaloryczności przyjmowanych posiłków. Nawet jeśli nie liczysz kalorii - one się liczą.

Ile kalorii ma pączek?

Pączek z dziurką

  • Wartość energetyczna - 426/192 kcal,
  • Białko - 5.20/2.34 g,
  • Tłuszcz - 22.90/10.30 g,
  • Węglowodany - 50.80/22.86 g,
  • Błonnik - 1.5/0.7 g.

Pączki z dżemem

  • Wartość energetyczna - 340/289 kcal,
  • Białko ogółem - 5.90/5.02 g,
  • Tłuszcz - 18.70/15.89 g,
  • Węglowodany - 39.00/33.15 g,
  • Błonnik - 0.9/0.8 g.

Pączek z lukrem

  • Wartość energetyczna - 415 kcal,
  • Białko - 7.6 g,
  • Tłuszcz - 15,5 g,
  • Węglowodany - 62,1 g,
  • Cukry proste - 23,7 g,
  • Błonnik - 1,5 g.

Pączki francuskie

  • Wartość energetyczna - 412/169 kcal,
  • Białko ogółem - 3.10/1.27 g,
  • Tłuszcz - 18.30/7.50 g,
  • Węglowodany - 59.50/24.39 g,
  • Błonnik - 1.2/0.5 g.

Cheat day - co to jest?

Cheat day to tak zwany oszukany dzień w diecie. W tym czasie osoby aktywne fizycznie pozwalają sobie na odstępstwo od pilnowania spożywanych kalorii i jedzą wszystko, na co mają ochotę. W zależności od ustaleń taki dzień przypada raz w tygodniu lub raz w miesiącu. Inni decydują się jedynie na jeden posiłek o większej kaloryczności, określając go jako cheat meal.

Cheat day - korzyści

  • zwiększenie motywacji do przestrzegania diety w pozostałe dni tygodnia,
  • możliwość zjedzenia ulubionych potraw bez liczenia kalorii,
  • zachowanie równowagi pod względem odżywiania,
  • pobudzenie organizmu do redukcji tkanki tłuszczowej bez zmiany dotychczasowej diety,
  • obniżenie poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu.

Cheat day - zasady

Oto kilka zasad, dzięki którym będziesz czuć się dobrze w tłusty czwartek mimo nadprogramowych kalorii.

  1. Ustal częstotliwość dnia przyjemności. Nie pozwól, by "cheat day" zamienił się w "cheat week" lub "cheat month".
  2. Jeden posiłek powinien dostarczać nie więcej niż 1000 kalorii.
  3. Zaplanuj "cheat day" z wyprzedzeniem. Nie daj się skusić ulubionym słodyczom w sklepie, pod których wpływem zapomnisz o diecie. Decyzja o wprowadzeniu tego dnia powinna być świadoma.
  4. Unikaj głodówek na co dzień. Wybieraj zdrowe produkty, które lubisz. Staraj się, by talerz był kolorowy i zawierał twoje ulubione smaki.
  5. Nie jedz wszystkiego, co wpadnie ci w ręce. Główny cel to poprawa twojego nastroju, a nie zaburzenie trawienia.
  6. Zapisz w kalendarzu datę tego wyczekiwanego dnia i staraj się trzymać swoich założeń.
  7. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej. Nie myśl, że i tak wszystko stracone, bo zjadłeś pączki. Trening jest zawsze wskazany.

Tłusty czwartek - ile pączków mogę zjeść?

Ze statystyk wynika, że większość Polaków w tłusty czwartek zjada od 3 do 5 pączków. Niektórzy potrafią zjeść o wiele więcej. Ilość powinna być dostosowana do wagi.

Jeżeli zjesz za dużo, możesz spróbować spalić zbędne kalorie. Możesz biegać przez 40 minut lub przez 35 minut wykonywać znane ćwiczenia fitnessowe. Oczywiście jeden dzień obżarstwa nie pozbawi Cię efektów siłowni, pod warunkiem, że później wrócisz do zdrowego stylu życia.

Jak poradzić sobie z przejedzeniem?

A co jeśli tak pokochasz cheat day, że stracisz kontrolę nad jedzeniem pączków? Czy są jakieś skuteczne sposoby na przejedzenie? Oto kilka z nich.

  • Herbata imbirowa - rozgrzewa żołądek, zwiększa produkcję soków trawiennych i przyspiesza przemianę materii,
  • Korzeń arcydzięgla - zwiększa wydzielanie soków trawiennych i wspomaga czynności wydzielnicze organizmu,
  • Mniszek lekarski − ma działanie żółciotwórcze i żółciopędne,
  • Herbata miętowa - ma działanie żółciopędne i żółciotwórcze, ułatwia uwalnianie gazów, działa rozkurczowo na ściany jelit,
  • Kminek - działa rozkurczowo i wiatropędnie,
  • Kardamon - likwiduje wzdęcia, poprawia trawienie.

Jednak najlepszym lekiem na przejedzenie jest umiar. Nawet w tłusty czwartek nie opłaca się psuć sobie humoru i zdrowia przejadaniem. Lepiej zjeść o jednego pączka mniej i czuć się lekko.

Cheat meal w tłusty czwartek - czy warto?

Oczywiście, że tak! Pączek to jedna z najstarszych polskich słodkości. Organizm potrzebuje węglowodanów i jeśli na co dzień jesz zdrowo, małe odstępstwo od diety nie wyrządzi ci żadnej krzywdy. Problem pojawia się wtedy, gdy zjesz za dużo. Planuj posiłki nawet podczas święta łasucha. Nie zapominaj o aktywności fizycznej, zrób trening tak, jak zwykle. I pamiętaj, że zdrowie wiąże się nie tylko z wyrzeczeniami, ale także przyjemnościami.

Sprawdź: Przepis na białkowe pączki z masłem orzechowym


Klaudia Pieczykolan

Czwartek, 24 lutego 2022

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Cheat meal, cheat day - czy warto?

Cheat meal, cheat day - czy warto?

Cheat meal, cheat day - te dwa określenia bardzo często słychać na siłowni. Czym tak naprawdę są? I czy wprowadzanie małego oszustwa do diety rzeczywiście przynosi wiele dobrych skutków? Przekonajcie się.

Przepis na białkowe pączki z masłem orzechowym

Przepis na białkowe pączki z masłem orzechowym

Wypróbuj pysznych białkowych pączków z masłem orzechowym, które nie tylko zapewnią Ci niesamowite wrażenia smakowe, ale również wzbogacą Twoją dietę w cenne składniki odżywcze! Sprawdź najnowszy przepis na zdrowy i wartościowy deser.

5 sposobów na zakwasy po treningu

5 sposobów na zakwasy po treningu

Z zakwasami mierzył się kiedyś niemal każdy. W niektórych przypadkach ból znika już jednym dniu, a czasami utrzymuje się nawet przez kilka dni. Jak szybko pozbyć się zakwasów? Nie martw się, jest na to kilka sposobów. Oto kilka z nich

Jak połączyć boks i siłownię?

Jak połączyć boks i siłownię?

Wiele osób trenujących sporty walki takie jak np. boks zastanawia się jak rozsądnie połączyć to z treningami siłowymi. Czy boks i siłownia idzie ze sobą w parze? Jeśli tak to jakie ćwiczenia oraz jak często wykonywać?

Komentarze

  (możesz wygrać bon 100 zł!)

Jak to mawiał mu kolega z wojska, nie opłaca się, ale warto :)