Rabat -15% od 249 zł na wszystko!!!  Kod: CEL15   

Kiedy i jak suplementować witaminę B12?

Kiedy i jak suplementować witaminę B12?

Jakie suplementy diety stosować, by uniknąć niedoborów witaminy B12? Jak robić to bezpiecznie? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Kiedy brać witaminę B12?

Witamina B12 występuje naturalnie w produktach pochodzenia zwierzęcego jak mięso, czy produkty mleczne a dzienne zapotrzebowanie na nią u osoby dorosłej wynosi 2,4 mikrogramy.

Dla wegan, wegetarian i osób, które z różnych powodów nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego koniecznością staje się suplementacja witamin lub spożywanie żywności wzbogaconej witaminą B12, takiej jak:

  1. drożdże spożywcze,
  2. napoje sojowe,
  3. zboża,
  4. wegańskie substytuty mięsa.

Około 15% ludzi ma problem z przyswajaniem witaminy B12 z pożywienia. Dotyczy to ludzi, którzy cierpią na celiakię lub inne problemy trawienne.

Dodatkowo - przyswajalność spada z wiekiem i przyjmowanie wysokich dawek witaminy B12 może być niezbędne po ukończeniu 50 roku życia (szczególnie u trenujących sporty wytrzymałościowe).

Czytaj także: Wegetarianizm w kulturystyce - czy to się wyklucza?

Jak suplementować witaminę B12?

Istnieją dwie formy suplementów witaminy B12:

Metylokobalamina jest formą bardziej polecaną, ponieważ jest bliższa naturalnej postaci witaminy. Badania wskazują, że cyjanokobalamina nie powinna być przyjmowana przy problemach z nerkami.

Zwiększenie spożycia witaminy B12 zalecane jest głównie tym, którzy nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego (na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej).

Obniżona zdolność przyswajania tej witaminy z grupy B wynika często z przyjmowania niektórych leków np. nasercowych oraz jest częstsza u osób po resekcji żołądka.

W celu suplementacji witaminy B12 lepiej jest sięgać po środki dobrej jakości, najlepiej tabletki lub kapsułki zawierające wspomnianą metylokobalaminę. Dobrze w tej roli sprawdzi się np:

Essence Nutrition B12 MethylcobalaminEssence Nutrition B12 Methylcobalamin witamina B12 w tabletkach

Każda porcja to aż 1000 µg związku, a opakowanie wystarcza na 3 miesiące stosowania.

🛒Produkty zawierające witaminę B12 kupisz w sklepie bcaa.pl

Objawy niedoboru witaminy B12

Niedobór witaminy B12 wpływa na wiele funkcji organizmu m.in. produkcję czerwonych krwinek, a niektóre z najwcześniejszych objawów niedoboru to uczucie znużenia, zagubienia i osłabienia.

Problem polega na tym, że objawy niedoboru mogą być różne u różnych osób, a poza tym łatwo je pomylić z innymi problemami zdrowotnymi jak np. depresją, czy demencją.

Kwas foliowy i jego wysoki poziom w surowicy krwi mogą maskować niedobory witaminy B12. Dlatego warto regularnie badać krew i konsultować wyniki z lekarzem.

Oznaki i objawy niedoboru witaminy B12 obejmują:

  • uczucie zmęczenia i zawroty głowy,
  • obniżenie nastroju,
  • szybkie bicie serca (tzw. kołatanie),
  • słabość i dezorientację,
  • drętwienie kończyn (lub uczucie mrowienia),
  • zaburzenia widzenia i pamięci,
  • zaburzenia koncentracji i równowagi,
  • depresja i inne rodzaje zaburzeń psychicznych.

W rzadkich przypadkach niedobór witaminy B12 może powodować problemy z sercem i płodnością. Długotrwały niedobór prowadzi do głębszych problemów typu niedokrwistość megaloblastyczna, czy niedokrwistość złośliwa.

Jeśli masz którykolwiek z powyższych objawów, ważne abyś sprawdził poziom witaminy B12. Niektóre z tych symptomów, np. chorób neurodegeneracyjnych takich jak uszkodzenie nerwów, mogą być nieodwracalne.

Witamina B12 - jej znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

Witamina B12 to jedna z najważniejszych witamin z grupy B. Odgrywa niezwykle ważną rolę w zmianach metabolicznych, tworzeniu komórek krwi i funkcjonowaniu mózgu. Jej dostępność warunkuje uruchomienie wielu procesów w organizmie a jej niedobór może wywołać problemy w następujących obszarach:

Energia: witamina B12 jest niezbędna w procesach produkcji energii w organizmie (aby móc wykorzystać białka i tłuszcze w pożywieniu i wspomagać przekształcanie węglowodanów w cukier i dostarczać energię).

Zdrowy układ nerwowy: ważna do produkcji serotoniny i dopaminy, neuroprzekaźników poprawiających nastrój, może pomóc w zapobieganiu i leczeniu depresji i lęku, chorób układu nerwowego takich jak choroba Alzheimera, poprawić skupienie i pamięć, jest niezbędna do tworzenia osłonki mielinowej - izolacji wokół nerwów umożliwiającej szybszą transmisję impulsów elektrycznych.

  • Zdrowe serce: witamina B12 chroni przed chorobami układu krążenia, w tym przed zawałem serca i udarem mózgu (obniża poziom aminokwasu homocysteiny we krwi) i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • Zdrowie oczu: zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej i degeneracji siatkówki, które mogą powodować utratę widzenia centralnego.
  • Jakość snu: ważna dla produkcji melatoniny i powoduje jej wcześniejsze uwalnianie wieczorem (klucz do regulacji rytmu dobowego).
  • Płodność: niedobór witaminy B12 powoduje niższą liczbę i zmniejszoną ruchliwość plemników. U kobiet witamina B12 jest niezbędna do rozwoju płodu (niedobór witaminy B12 może spowodować poronienie lub przedwczesny poród).
  • Osteoporoza: u osób dorosłych z niedoborem witaminy B12 często maleje również gęstość kości poniżej średniej (szczególnie powszechne u kobiet).

Sprawdź także: Witaminy z grupy B - źródła, właściwości, działanie


Aneta Buczak

Wtorek, 24 sierpnia 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Rano, w południe czy wieczorem – to nie jedyne kryterium, pod kątem którego należy przyjmować witaminy. Sprawdź jeszcze konkretniej kiedy stosować witaminy - mianowicie przed czy po posiłku?

Najlepsze pory przyjmowania witamin

Najlepsze pory przyjmowania witamin

Witaminy, bez których nasz organizm nie mógłby funkcjonować, a których nam brakuje możemy dostarczyć sobie nie tylko poprzez zbilansowaną dietę, ale także witaminy w tabletkach. Jest to dobre rozwiązanie - szczególnie, jeśli nie...

Witaminy z grupy B - źródła, właściwości, działanie

Witaminy z grupy B - źródła, właściwości, działanie

Witaminy z grupy B to bardzo ważna dla naszego organizmu grupa związków chemicznych. Wchodzą w skład wielu enzymów, bądź mają bezpośredni wpływ na ich aktywację, przez co uczestniczą w całym szlaku metabolizmu komórkowego. Pora poznać ich źródła, właściwości i działanie.

Jakie witaminy warto brać jesienią?

Jakie witaminy warto brać jesienią?

Jesień to szczególny czas. Deszcz i plucha na zewnątrz oraz mniej słońca sprzyjają jesiennej chandrze, ale też przeziębieniu. Okres ten jest związany również ze spadkiem energii. Dlatego też warto zastanowić się nad dodatkową suplementacją witaminami, zwłaszcza takimi, które nie tylko poprawią ogólną kondycję, ale też zapobiegną powstaniu infekcji, wzmacniając przede wszystkim układ odpornościowy.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!