Omega 3 nie tylko na odporność

Omega 3 nie tylko na odporność

Kwasy tłuszczowe omega-3 to jeden z podstawowych składników, na który zwracamy szczególną uwagę w okresie obniżonej odporności. Zwiększone ryzyko infekcji i chęć wzmocnienia organizmu sprawiają, że często sięgamy po suplementy dostarczające kwasy z grupy omega-3. Co ciekawe, są one bardzo ważne nie tylko dla zwiększenia odporności - wykazują wiele innych prozdrowotnych właściwości. Jakich? Sprawdź.

Co to jest omega-3?

Omega 3 są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, do grupy których należą:

  • ALA – kwas α-linolenowy
  • EPA - kwas eikozapentaenowy
  • DHA – kwas dokozaheksaenowy

Kwasy omega3 niezbędne są do wielu procesów zachodzących w naszym organizmie, a ich odpowiednia ilość w diecie pozwala na prawidłowe jego funkcjonowanie. Pełnią niezwykle ważną rolę dla centralnego układu nerwowego, a także samego mózgu wpływając na zdolność zapamiętywania, koncentrację, prawidłowe widzenie i koordynację.

Ich ogromną zaletą jest obniżanie poziomu cholesterolu LDL (nazywanego "złym cholesterolem"), którego wysoki poziom jest dużym problemem całej populacji. Kwasy tłuszczowe omega 3 wspierają także pracę układu krążenia i serca, jak i również wpływają na prawidłową krzepliwość krwi. Dlatego też tak ważny jest wybór odpowiednich źródeł tłuszczu.

Jak omega-3 wpływa na zwiększenie odporności?

Główne oddziaływanie na układ odpornościowy kwasów tłuszczowych omega 3 związany jest z ich obecnością w fosfolipidach błonowych będących z kolei składnikiem błon komórkowych. Genezą większości chorób, zakażeń i wirusów których organizm ludzki staje się ofiarą poprzez brak wystarczająco skutecznego systemu obronnego jest nieprawidłowa budowa błon komórkowych.

Powodem ich niewłaściwej struktury jest często zdecydowanie większa przewaga kwasów tłuszczowych omega 6, niż jest to zalecane (1:4 n3 – n6). Dopiero odpowiednio wysokie dostarczanie kwasów tłuszczowych omega 3 i ograniczenie pozostałych prowadzi do równowagi w fosfolipidach błonowych i skutkuje umiejętnością łagodzenia stanów zapalnych w organizmie.

Dodatkowym atutem będzie tutaj spowolnienie procesów starzenia, o czym także marzy większość z nas.

Omega 3 – jakie właściwości jeszcze wykazuje?

Poza wyżej wspomnianym łagodzeniem stanów zapalnych, a tym samym zwiększeniem odporności, omega 3 wykazuje również szereg innych, niezwykle istotnych korzyści.

Wspomagają pracę układu sercowo – naczyniowego

Kwasy tłuszczowe omega3 wykazują działanie przeciwmiażdżycowe i kardioprotekcyjne. Redukują poziom trójglicerydów, zmniejszają poziom ciśnienia, a także blokują agregację płytek krwi i wspomagają utrzymanie prawidłowej jej lepkości.

Są niezbędne dla poprawnej pracy centralnego układu nerwowego i mózgu

Omega 3 wspiera walkę z chorobami układu nerwowego jak m.in. Alzheimer i Parkinson. Poprawia także pamięć, koncentrację oraz funkcje poznawcze. Kwasy tłuszczowe omega3 są także stosowane podczas leczenia depresji.

Są elementem profilaktyki przeciwnowotworowej

Konsekwencją wspomnianych wcześniej stanów zapalnych w dużej ilości mogą być nowotwory. Omega 3 zatem łagodząc je stanowi ważny czynnik protekcyjny przeciw tego typu problemom zdrowotnym.

Wpływają na prawidłowe widzenie i chronią przed utratą wzroku u osób starszych

Kwasy tłuszczowe omega3 są składnikiem siatkówki oka. Ich niedostateczna ilość prowadzić może do zwyrodnienia plamki żółtej i zaburzeń widzenia.

Najlepsze źródła omega 3 – EPA, DHA i ALA w diecie

Jako że w naturalnym żywieniu mieszkańców naszego kraju i państw nam sąsiadujących kwasy tłuszczowe omega 3 zdecydowanie nie pojawiają się na co dzień w dostatecznej ilości, musimy szczególną uwagę skupić na produktach, które je dostarczają. Oto lista źródeł tłuszczu najlepszych i jednocześnie łatwo dostępnych dla każdego ukierunkowanych na wysoką koncentrację kwasów omega-3.

 PRODUKT

 ZAWARTOŚĆ OMEGA-3

 olej lniany

 51

 siemię lniane

 16,6

 olej z orzechów włoskich

 12

 olej rzepakowy

 8

 olej sojowy

 6,8

 orzechy włoskie

 6,5

 łosoś atlantycki

 1,8

 sardela europejska

 1,7

 sardynki w sosie pomidorowym

 1,4

 śledź atlantycki

 1,2

 makrela atlantycka

 1

 pstrąg tęczowy

 1

 tuńczyk

 0,7

 halibut

 0,4

 małże gotowane

 0,2

 dorsz atlantycki

 0,1

Zawartość omega-3 w 100g produktu.

Warto mieć na uwadze, że kwasy tłuszczowe omega 3 są niezwykle delikatne, a zbyt wysoka temperatura czy nieodpowiednie przechowywanie produktów będących ich źródłem, może niemal całkowicie pozbawić korzystnych właściwości. Z tego względu należy również rozważyć dodatkową suplementację omega3 w postaci kapsułek bądź oleju rybiego, który spożyjemy bezpośrednio z łyżeczki bądź kieliszka.

Suplementy dostarczające kwasy omega-3 znajdziesz w sklepie bcaa.pl 🛒


Michał Kusyk

Wtorek, 8 września 2020

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Jakie właściwości ma berberyna?

Berberyna jest jednym z popularniejszych składników preparatów skierowanych na realne wzmocnienie organizmu i to na wielu płaszczyznach jednocześnie. Działa nie tylko na wsparcie odporności, ale wpływa korzystnie też na odchudzanie i spowolnienie procesów starzenia.

5 najlepszych źródeł zdrowych tłuszczów

Tłuszcze to składniki, których korzystne właściwości podkreśla się coraz częściej. Nie każdy tłuszcz musi być przecież "niezdrowy" - frakcje nienasycone kojarzone są z bardzo dobrym wpływem na nasz organizm. Warto dowiedzieć się więcej na ich temat, tak by jak najlepiej uzupełnić swoją dietę.

Fakty i mity o kreatynie, rodzaje i wskazówki stosowania

Kreatyna, a właściwie kwas β-metyloguanidynooctowy powstaje w organizmie człowieka z trzech związków – argininy, glicyny oraz metioniny, które wchodzą w skład fosfokreatyny. W 95% kumuluje się w mięśniach szkieletowych...

Przepis na białkowe pączki z masłem orzechowym

Wypróbuj pysznych białkowych pączków z masłem orzechowym, które nie tylko zapewnią Ci niesamowite wrażenia smakowe, ale również wzbogacą Twoją dietę w cenne składniki odżywcze! Sprawdź najnowszy przepis na zdrowy i wartościowy deser.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!