Rabat na odżywki ❗ -15%    Kod: WYCINKA15  

Trening motoryczny a siłowy - jak dobrać ćwiczenia do swojego celu?

Trening motoryczny a siłowy - jak dobrać ćwiczenia do swojego celu?

Odpowiednio dobrany trening jest filarem w przygotowaniach każdego sportowca niezależnie od uprawianej dyscypliny. Wszechstronny rozwój, brak kontuzji i słabych punktów to charakterystyka najlepszych sportowców.

Aby odnosić sukcesy w swojej dyscyplinie sportowej należy skupić się na rozwoju cech motorycznych, niezbędnych dla danej dziedziny sportu. W tym celu niezbędne jest odpowiednie przygotowanie fizyczne osiągane za pomocą treningu motorycznego i treningu siłowego.

Trening motoryczny a trening siłowy - jak dobrać rodzaj treningu do swoich celów?

Dobór odpowiedniego treningu zależy od charakteru pracy i z jakiego rodzaju zdolności motorycznych korzystamy podczas uprawianej dyscypliny sportu. Zupełnie innej aktywności będzie potrzebował maratończyk, sprinter, piłkarz, siatkarz czy trójboista etc.

Bez wątpienia w pracy o charakterze tlenowym kluczowa jest wytrzymałość i wydolność, stąd zawodnicy takich dyscyplin jak biegi długodystansowe, pływanie, kolarstwo będą skupiać się właśnie skupiać się na rozwoju wymienionych cech motorycznych. Nie potrzebują oni dużej siły mięśniowej dlatego raczej wprowadzenie do planu przygotowań treningów siłowych będzie epizodyczne.

Istnieją dyscypliny siłowo - wytrzymałościowe. Dobrym przykładem są crossfiterzy, którzy podczas swoich treningów wykonują ćwiczenia siłowe takie jak martwy ciąg, przysiad, rwanie i wiele innych. Zawodnicy wielu dyscyplin sportowych potrzebują rozwoju wielu cech motorycznych.

Przykładowo u zawodników w  sportach walki ważne są takie zdolności jak:

  1. siła
  2. szybkość
  3. wytrzymałość
  4. moc
  5. zwinność
  6. koordynacja
  7. stabilność

Jest naprawdę wiele zdolności motorycznych, kluczowych dla tego typu dyscyplin. Stąd bardzo ważna jest periodyzacja treningu, czyli poszczególne okresy, w których będziemy rozwijać konkretne cechy motoryczne. Pomóc w tym może doświadczony trener personalny lub sztab odpowiedzialny za przygotowania zawodnika.

Istnieje wiele dyscyplin sportowych, dla których najważniejsza jest siła lub odpowiedni rozwój mocy, m.in dwubój, trójbój, rzut młotem, pchnięcie kulą to dyscypliny, w których dla zawodników bardzo ważny będzie trening siłowy. Skupiają się oni zatem na pojedynczych cechach motorycznych.

Trening motoryczny - dla kogo będzie odpowiedni?

W pewnym stopniu zostało już wspomniane, że trening motoryczny będzie kluczowy dla zawodników, którzy w swojej dyscyplinie muszą skupić się na wykorzystaniu wielu cech motorycznych:

  • sporty drużynowe,
  • sporty walki,
  • crossfit

Poprzez odpowiednio zaplanowany trening motoryczny można rozwijać poszczególne cechy. Dlatego, aby rozwój organizmu zawodnika był odpowiedni należy skupić się na pojedynczych cechach w danym okresie czasu. Pozwala to uniknąć przede wszystkim niechcianych kontuzji i przeciążeń mogących zahamować rozwój zawodnika.

Czytaj więcej: 5 kroków do pokonania kontuzji

Plan treningowy w pierwszej kolejności może rozwijać siłę mięśni i moc, następnie poziom szybkości, a na koniec makro cyklu treningowego wytrzymałość. W trakcie trwania okresu przygotowawczego możemy manipulować poziomem intensywności wysiłku., aby treningi były maksymalnie efektywne. Więcej nie znaczy lepiej.

Kto powinien trenować siłowo?

Trening siłowy jest priorytetem dla dyscyplin, w których liczy się poziom siły mięśniowej, moc jak również rozmiar i objętość mięśni. Są to przede wszystkim takie sporty jak:

  • dwubój
  • trójbój
  • lekkoatletyka
  • kulturystyka
  • crossfit

Natomiast duże korzyści z wykonywania treningu siłowego zauważą też sprinterzy czy zawodnicy sportów walki, dlatego w ich przygotowaniach należy uwzględnić okresy treningowe, których celem jest poprawa siły i mocy.

Trening siłowy to praca oparta o beztlenowy rodzaj aktywności, więc takie cechy jak wytrzymałość, wysoki poziom szybkości nie są konieczne, aby odnosić sukcesy sportowe. Podobnie jak w przypadku treningu motorycznego, trening siłowy należy odpowiednio zaplanować, aby nie doprowadzić do przetrenowania organizmu.

Motoryka a siła - czy to idzie w parze?

Do pewnego stopnia możemy równomiernie rozwijać wszystkie cechy motoryczne. Na pewnym stopniu zaawansowania zawodnik musi wybrać "specjalizację" i rozwijać cechy motoryczne, które:

  1. Są istotne w trenowanej dyscyplinie
  2. Są naszym słabszym punktem i przygotowanie motoryczne może je poprawić

W przypadku osób zaczynających przygodę z danym sportem możemy zauważyć pewne predyspozycje treningowe. Rola dobrego trenera polega na zauważeniu i rozwoju posiadanych przez zawodnika predyspozycji. Istnieją wrodzone zdolności, które posiadamy od urodzenia.

Przykładowo niektóre osoby mają dar do pracy o charakterze wytrzymałościowym, ale siła mięśniowa nie jest ich "mocną stroną". Zatem poprzez odpowiednie pokierowanie sportowe mogą odnieść sukces w biegach długodystansowych, pływaniu lub grać w sportach zespołowych na pozycjach, w których bardzo ważna jest zdolność do wykonywania pracy tlenowej.

Z kolei osoby cechujące się dużym poziomem siły bardzo często nie posiadają dużej wytrzymałości. Poprzez posiadane cechy doskonale odnajdą się w sportach takich jak:

  • podnoszenie ciężarów
  • kulturystyka
  • pchnięcie kulą
  • rzut młotem etc.

Warto zaznaczyć, że dobre zaplanowanie treningu motorycznego pozwala rozwinąć wymaganą zdolność motoryczną.

Wspomniany wcześniej zawodnik w sportach walki musi posiadać dostateczny poziom siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji.  Swoje treningi motoryczne powinien planować tak aby przez dany okres czasu rozwijać kluczowe cechy. Natomiast poprawa nastąpi tylko do pewnego stopnia i zawsze będzie posiadał dominującą zdolność motoryczną, do której ma wyjątkowe predyspozycje.


Artur Antoniewski

Piątek, 5 lutego 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Trening siłowy dla piłkarza

Trening siłowy dla piłkarza

Piłka nożna i ćwiczenia siłowe - to wcale się nie wyklucza! Jak powinien wyglądać trening siłowy piłkarza, tak by nie tracił na motoryce? Sprawdź.

Dieta piłkarza - jak zaplanować jadłospis?

Dieta piłkarza - jak zaplanować jadłospis?

Zmienna dynamika wysiłku, trudne warunki atmosferyczne oraz presja spoczywająca na zawodnikach czynią futbol sportem wymagającym bardzo dużej kontroli diety i suplementacji. Wiadomo, że prawidłowe żywienie w połączeniu z odpowiednimi odżywkami...

Trening na siłowni dla piłkarza

Trening na siłowni dla piłkarza

Wiele osób szczególnie grających amatorsko w piłkę zastanawia się jak wygląda trening piłkarza na siłowi? Przynosi on zapewne wiele korzyści pod względem siły, szybkości oraz dynamiki. Przeczytaj więcej jak wygląda trening na siłowni w futbolu.

Podstawy układania treningu - liczba powtórzeń

Podstawy układania treningu - liczba powtórzeń

Dobranie odpowiedniego treningu to jeden z kluczowych aspektów życia sportowca, bez którego ciężko będzie osiągnąć postawione sobie cele i uzyskać pożądane efekty. Zacznijmy jednak od podstaw - sprawdźcie jak dobrać właściwą ilość powtórzeń.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!