Aminokwasy rozgałęzione BCAA - opinie, dawkowanie

Aminokwasy BCAA (aminokwasy rozgałęzione) są niezbędne do budowania masy mięśniowej. Przyczyniają się do zahamowania katabolizmu mięśni, chroniąc je przed rozpadem. Wpływają na wydzielanie hormonów anabolicznych: hormonu wzrostu i insuliny. W naszej ofercie znajdziesz sprawdzone odżywki z aminokwasami BCAA, które wspomogą Twój trening. Najlepsza i szybka wchłanialność sprawi, że przyspieszysz budowę beztłuszczowej masy mięśniowej.

Więcej informacji o aminokwasach BCAA

Sortowanie: Nazwa Cena

Rekomendowane artykuły

Leucyna na masę mięśniową

Istnieje duża grupa aminokwasów, ale żaden z nich nie wywiera takiego wpływu na rozbudowę mięśni jak leucyna. Zapewne kojarzysz ją przede wszystkim z aminokwasami rozgałęzionymi  BCAA, w skład których wchodzi.

Dieta na masę mięśniową dla mężczyzny o wadze 90kg

Osoby o masie ciała 90kg często mają problemy z nadmiernym odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Twoje zapotrzebowanie energetyczne jest bardzo wysokie, dlatego aby je w pełni pokryć pamiętaj o uzupełnieniu diety...

Kreatyna vs BCAA

Kreatyna czy aminokwasy BCAA? Trudno porównywać dwa suplementy o zupełnie odmiennym działaniu, które z założenia mają odgrywać kompletnie różne role. Niekiedy jednak jesteśmy zmuszeni dokonać wyboru jednego z nich. Po który zatem sięgnąć?

Wolne ciężary czy maszyny - cz. 2 - zaawansowani

Pierwsza część artykułu o wyborze między wolnymi ciężarami a maszynami w treningu siłowym była skierowana do tych, którzy stawiają pierwsze kroki na siłowni. Tym razem chcielibyśmy spojrzeć na ten temat z punktu widzenia osób bardziej zaawansowanych.

Czym są aminokwasy BCAA?

Aminokwasy BCAA wyróżniają się występowaniem rozgałęzionych łańcuchów. Wykazują silne właściwości anaboliczne, przyczyniając się do stymulowania produkcji hormonów anabolicznych (insuliny, hormonu wzrostu). Zaliczane są do grupy aminokwasów egzogennych, których organizm samodzielnie nie może wyprodukować, dlatego muszą być pobierane z pożywienia.

Jakie aminokwasy należą do grupy BCAA?

Do grupy aminokwasów rozgałęzionych zalicza się trzy aminokwasy: leucynę, izoleucynę i walinę. W przeciwieństwie do innych aminokwasów, są one wykorzystywane bezpośrednio w mięśniach (a nie metabolizowane w wątrobie). Dlatego mają ogromne znaczenie dla sportowców. Kluczowym aminokwasem BCAA jest leucyna, która odpowiada za aktywowanie budowy mięśni. Należy do grupy aminokwasów ketogennych. Wysokie jej stężenie w komórkach jest dla organizmu sygnałem o odpowiedniej ilości białka niezbędnego do wzrostu masy mięśniowej. Ponadto wspomaga regenerację mięśni. Jej obecność w organizmie ułatwia wchłanianie innych aminokwasów. Izoleucyna stanowi składnik białek mięśniowych. W pewnym stopniu odpowiada za poziom cukru we krwi, co przekłada się na wzrost poziomu energii. Walina działa pobudzająco. Odpowiada za utrzymywanie metabolizmu mięśni oraz bierze udział w procesie regeneracji tkanek. Przyczynia się do zachowania równowagi azotowej.

Jak należy przyjmować aminokwasy BCAA?

Wszelkie ubytki aminokwasów BCAA należy jak najszybciej uzupełnić, by nie dopuścić do procesów katabolicznych. Istotne znaczenie ma jednak to, by poszczególne składniki przyjmować w odpowiednich proporcjach. Nadmiar aminokwasów prowadzi do ich rozkładu na glukozę (a nawet kwasy tłuszczowe), powstaje także mocznik stanowiący dodatkowe obciążenie dla organizmu. Aminokwasy rozgałęzione należy przyjmować w proporcji:

leucyna : izoleucyna : walina = 1,1 : 0,7 : 0,8

Zaleca się, by dzienna dawka aminokwasów BCAA nie przekraczała 5-20 g (najlepiej 1-2 g na każde 10 kilogramów masy ciała). Dawka jednorazowa nie może przekraczać 3-6 g.

Dlaczego aminokwasy BCAA są niezbędne dla sportowców?

Intensywna aktywność fizyczna odpowiada za ubytki energii. Organizm, by ją uzyskać, zaczyna czerpać ją z białek budujących mięśnie, co prowadzi do redukcji masy mięśniowej. By nie dopuścić do procesów katabolicznych, należy dostarczać odpowiednią ilość aminokwasów BCAA. Jest to szczególnie ważne podczas fazy definicji. Wówczas niskokaloryczna dieta oraz intensywne ćwiczenia odpowiadają za nasilenie katabolizmu. Produkcja energii odbywa się bowiem kosztem redukcji masy mięśniowej, ponieważ masa tłuszczowa na tym etapie jest już niewielka. Suplementacja aminokwasami BCAA to skuteczne wspomaganie budowy beztłuszczowej masy mięśniowej oraz najlepsza ochrona przed procesami katabolicznymi.

Najlepsze odżywki z aminokwasami BCAA:

  • wykazują silne działanie anaboliczne,
  • stymulują produkcję hormonu wzrostu,
  • aktywują rozbudowę masy mięśniowej,
  • zwiększają wydolność i wytrzymałość organizmu,
  • zapobiegają rozkładowi tkanki mięśniowej,
  • przyspieszają regenerację po treningu.
Jeśli chcesz uzyskać jeszcze lepsze efekty treningu, postaw na aminokwasy BCAA w odżywkach.

Najlepsze Aminokwasy BCAA: Activlab, Olimp, BioTech USA, OstroVit, Trec Nutrition, Fitness Authority FA, Scitec Nutrition, Gen Lab, Nutrend, Hi Tec Nutrition, Formotiva, Fitmax, BSN, ALE, Amarok Nutrition