Zimowy rabat 🧊 -15% na wszystko!    Kod: MORSOWAŁEM  

Aminokwasy BCAA – przed czy po treningu?

Aminokwasy BCAA – przed czy po treningu?

Mówiąc w skrócie aminokwasy BCAA są grupą, po którą najczęściej sięgają sportowcy w okresie kształtowania swojej wymarzonej sylwetki. Odpowiednio prowadzona suplementacja BCAA pomaga w ograniczeniu procesów rozpadu, które nasilają się w wyniku prowadzonej aktywności fizycznej. Stąd częste pytanie - kiedy powinno się stosować aminokwasy rozgałęzione?

Aminokwasy BCAA – przed czy po treningu?

Aminokwasy rozgałęzione BCAA mogą występować w różnych proporcjach, jednak niezmiennie jest to mieszanka l-leucyny, l-izoleucyny oraz l-waliny. Klasyczna odsłona preparatu na bazie BCAA bazuje na proporcji 2:1:1, zapewnia ona optymalne działanie i jednoczesne właściwości antykataboliczne oraz pro anaboliczne.

Można spotkać preparaty o znacznie zwiększonej zawartości wspierającej rozbudowę masy l-leucyny, co ma na celu zwiększenie ich potencjału szczególnie w okresie tzw. "okna anabolicznego".

Osoby aktywne fizycznie oraz sportowcy na całym świecie zadają sobie pytanie „kiedy je brać – przed, czy może po treningu?”. Odpowiedzi może być tyle, ile osób pytanych. Jest to bowiem zależne od wielu czynników, w tym nawet od przekonań o słuszności „swoich racji”.

Istnieje także przewrotne podejście - a może warto stosować zarówno przed, jak i po treningu? Paradoksalnie do niej bym się najbardziej skłaniał, bowiem daje to kompleksowe wsparcie mięśniom w ich rozwoju oraz regeneracji.

Ponadto w okresie redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej pozwala na znaczne ograniczenie procesów katabolicznych i ochronę tkanki mięśniowej. Kolejną kwestią, o której często się nie mówi, jest dobór odpowiedniej dawki. Rozpiski stosowania preparatów (na ich opakowaniach) są niejednokrotnie wymuszone przez przepisy i czasem nie mają większego sensu.

Jednorazowa dawka aminokwasów rozgałęzionych BCAA powinna być uzależniona od wagi organizmu osoby ćwiczącej. Warto ułatwić sobie sprawę zaokrąglając do góry końcówki i stosując prostą proporcję:

- na każde 10 kilogramów masy ciała – 1 gram BCAA (nie proszku, a konkretnie aminokwasów rozgałęzionych, których stężenie w różnych preparatach jest odmienne).

Aminokwasy BCAA przed treningiem.

Jeżeli nadal zastanawiasz się, czy stosować po treningu, czy przed – zdecydowanie ważniejszym momentem będzie przyjęcie dawki przed wysiłkiem fizycznym. Pozwoli to za realne zabezpieczenie pracujących mięśni przed rozpadem (choć do 100% zahamowania katabolizmu, niestety, nigdy nie dojdzie).

Podstawą skutecznej suplementacji pozostaje znajomość własnego ciała – i nie ma znaczenia, po jak bardzo profesjonalny produkty sięgniesz. Jeżeli chcesz wykorzystać ich pełny potencjał, musisz zadbać o podstawy.

BCAA po treningu, a może w jego trakcie?

Profesjonalna suplementacja aminokwasami BCAA przysparza pewne problemy wynikające z natury wysiłku fizycznego. Bowiem nie ma górnej granicy ilości aminokwasów rozgałęzionych, po jakie warto sięgnąć w okolicy wysiłku. Jednak takie podejście generowałoby niesamowicie wysokie koszty, przy równoczesnym braku gwarancji olbrzymiej różnicy w osiąganych wynikach.

Przyjrzyjmy się zatem długości treningu oraz jego intensywności. Jeżeli jesteś adeptem sportów wytrzymałościowych lub wytrzymałościowo-siłowych zapewne Twoje treningi nie są krótkie. Warto w takiej sytuacji przemyśleć przesunięcie dawki potreningowej i zastosować ją w trakcie wysiłku fizycznego.

Pozwoli to na poprawę ogólnej formy organizmu oraz ograniczy poczucie jego osłabienia. Paradoksalnie BCAA mogą stanowić w pewnym zakresie źródło energii dla wycieńczonego organizmu.

Podsumowanie

Aminokwasy rozgałęzione BCAA cieszą się bardzo dużą popularnością wśród sportowców różnych dyscyplin sportowych. Wynika to z ich olbrzymiej uniwersalności, bowiem nie tylko wykazują działanie antykataboliczne, a więc chronią tkanki (w tym mięśniową) przed szalejącymi procesami rozpadu, ale także:

  • sprzyjają lepszej regeneracji powysiłkowej,
  • wspierają w utrzymaniu dodatniego bilansu azotowego,
  • wpływają dodatnio na aktywację szlaku mTOR,
  • pozwalają ograniczyć bolesność mięśni spowodowaną mikrourazami  (DOMS),
  • sprzyjają rozbudowie beztłuszczowej tkanki mięśniowej.

Zatem zawężenie stosowania BCAA do okresu odchudzania/redukcji tkanki tłuszczowej nie powinno mieć miejsca. Oczywiście nie jest to typ produktu działający doraźnie i nie odczujesz jego działania jak kofeiny lub innych stymulantów.

Jednak regularne przyjmowanie aminokwasów BCAA sprzyja budowie wymarzonej sylwetki przy jednoczesnym wzmocnieniu ogólnej wytrzymałości wysiłkowej.

Produkty zawierające aminokwasy rozgałęzione BCAA znajdziesz w sklepie bcaa.pl🛒


Artur Antoniewski

Środa, 13 stycznia 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Gumy oporowe w treningu domowym

Trening z gumami oporowymi to dobra alternatywa do tradycyjnego treningu wykonywanego na siłowni. Szczególnie jeśli nie mamy w domu podstawowego sprzętu do ćwiczeń.

Kreatyna - czy trzeba stosować ją cyklicznie?

W dzisiejszym temacie przeanalizujemy korzyści i straty jakie niesie za sobą przyjmowanie kreatyny w dłuższej niżeli kilka tygodni perspektywie czasu oraz odpowiemy na pytanie, która z metod wydaje się być lepszym rozwiązaniem.

Czy warto stosować białko w dni nietreningowe?

Jednym z najczęściej występujących problemów u osób aktywnych fizycznie jest dostarczanie odpowiedniej ilości białka. Czy warto je też stosować w dni nietreningowe?

Jakie metody intensyfikacji treningu warto stosować?

Jeśli od dłuższego czasu zauważasz stagnację w swoich treningach to warto wprowadzić do treningu metody intensyfikacji. Jakie? Sprawdź

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!