RABAT -15% NA WSZYSTKIE PRODUKTY KOD:  WAKACJE    Tylko do 15.07.2020r.

Co wybrać: cukier czy słodzik?

Co wybrać: cukier czy słodzik?

Cukier biały w ostatnim czasie szczególnie owiany jest złą sławą. Nie dziwi więc szukanie jego zamienników, które zapewnią choć minimum upragnionej słodyczy, tym bardziej że część z nich charakteryzuje się wielokrotnie wyższym poziomem słodkości.

Ze słodzików korzystają nie tylko diabetycy, ale również osoby odchudzające się, pracujące nad redukcją tkanki tłuszczowej. Dodawane do napojów, przygotowywanych potraw, a nawet wypieków są znacznie mniej kaloryczną alternatywą dla cukru białego.

Nie wszystkie słodziki jednak pochodzą prosto z natury, wśród nich możemy znaleźć także słodziki syntetyczne. Jakie różnice wynikają z odmiennego sposobu otrzymywania? Sprawdźmy.

Słodziki syntetyczne

Słodziki syntetyczne są zwykle o wiele słodsze od białego cukru i do tego całkowicie bezkaloryczne. Właśnie te cechy sprawiają, że są tak popularne jako dodatki do żywności o obniżonej kaloryczności, znajdując swoje zastosowanie szczególnie w czasie odchudzania.

Można je spotkać zwykle w formie małych, białych tabletek umieszczonych w specjalnych dozownikach, co sprawia, że są bardzo komfortowe w użyciu.

Niestety syntetyczne słodziki są bardzo kontrowersyjne, bowiem od lat istnieje spór dotyczący ich wpływu na zdrowie. Można spotkać się z doniesieniami, że stosowanie większych ich dawek może wywierać niekorzystne działanie na organizm powodując m.in. nasilenie bóli migrenowych.

Jedno jest pewne – nie możesz przekraczać dziennej normy spożycia, która uznawana jest za bezpieczną.

Najpopularniejsze słodziki syntetyczne:

  • cyklaminian sodu
  • aspartam
  • acesulfam K
  • sacharyna.

Słodziki naturalne

Słodziki naturalne ze względu na swój roślinny charakter stanowią znacznie mniej kontrowersyjny dodatek do diety. W większości ich poziom słodkości jest szacowany na ciut niższy niż białego cukru, choć nie jest to zasadą (przykładowo glikozydy stewiolowe uznawane są za 300 razy słodsze).

Ich kaloryczność nie zawsze będzie zerowa, ale osiągane wartości i tak będą oscylowały wokół tej wartości. Są zatem doskonałym dopełnieniem posiłków diety redukcyjnej nastawionej na ograniczenie zbędnej kaloryczności spożywanych pokarmów.

Mówiąc „słodzik naturalny” zwykle myśli się o stewii, ksylitolu lub erytrytolu. Słodziki te występują naturalnie w roślinach, między innymi w brzozie, śliwie oraz kłączach perzu.

Wykazują mniejszą słodycz niż biały cukier, jednak są to wartości w dużej mierze porównywalne. Stosuje się je na podobnej zasadzie, co ich syntetyczne odpowiedniki. Zadaniem słodzików jest przełamanie gorzkiego smaku, przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu na ogólną kaloryczność diety. Występują w formie białego proszku (często do złudzenia przypominającego biały cukier), ale także w formie praktycznych tabletek.

  • STEWIA

Naturalna substancja słodząca wyróżniająca się aż 300 razy wyższą słodyczą niż tradycyjny cukier, zachowując przy tym swój bezkaloryczny charakter. Stewia stanowi naturalne źródło witamin z grupy B oraz witaminy C. Jednocześnie wzbogaca dietę o szereg bardzo istotnych minerałów. Zgodnie z danymi, jakie są dostępne w sieci, może wpływać na obniżenie poposiłkowej glikemii. Występuje najczęściej w formie proszku, tabletek oraz płynu.

  • KSYLITOL

Substancja słodząca zaliczana do grupy alkoholi cukrowych. Pozyskiwany jest naturalnie z brzozy, stąd częste określanie go jako „cukru brzozowego”. Smakiem, jak i samym wyglądem przypomina biały cukier, jednak jego kaloryczność jest niemal dwukrotnie niższa. Charakteryzuje się także wielokrotnie niższym indeksem glikemicznym (IG). Ksylitol trawiony jest przez organizm przez specjalny enzym, stąd nie należy wprowadzać go nagle, a stopniowo. Musisz przyzwyczaić organizm do jego obecności, by stopniowo zwiększać stosowane dawki.

  • ERYTROL/ERYTRYTOL

Substancja naturalnego pochodzenia zaliczana do grupy słodzików. Stawiając erytrytol obok tradycyjnego cukru bez wątpienia miałbyś problem z rozpoznaniem, co jest czym. Jednak jej słodycz szacowana jest na około 70% słodkości sacharozy. Pozyskiwana jest na drodze fermentacji prowadzonej przez specjalny gatunek drożdży. Erytrytol wyróżnia się zerowym indeksem glikemicznym. Dostępny jest zwykle w formie białego proszku, ale także w postaci tabletek.

  • MALTITOL

Bardzo popularna substancja słodząca zaliczana do grupy polioli (alkoholi cukrowych). Znajdziesz ją w wielu gumach do żucia, czekoladach ale także innych słodyczach o obniżonej zawartości kalorii. Maltitol produkowany jest z maltozy występującej naturalnie w ziarnach zbóż, ale także z kukurydzy. Pozyskiwany jest on poprzez redukcję cukrów – nie zawiera jednak żadnych sztucznych dodatków. Pod względem słodkości porównywalny jest do białego cukru, podobnie w kwestii smaku. Nie zmienia także swoich właściwości poddany wysokiej temperaturze (co jest wadą, np. aspartamu i sacharyny – sztucznych słodzików). Maltitol znakomicie sprawdza się w czasie odchudzania, jak i u osób borykających się z cukrzycą.

  • SUKRALOZA

Popularny słodzik naturalnego pochodzenia. Pod względem chemicznym jest to pochodna sacharozy (cukru prostego). Charakteryzuje się wysoką słodkością, która nie jest jednak obarczona żadną kalorycznością. Sukraloza nie jest bowiem przez organizm metabolizowana. Funkcjonuje na rynku pod nazwą handlową „Splenda”. Szacuje się, że jest nawet do 600 razy bardziej słodka niż tradycyjny cukier stołowy.

Czy słodziki są zdrowe?

Aktualnie brak jakichkolwiek badań i dowodów potwierdzających negatywny wpływ słodzików na zdrowie organizmu. Szczególnie w kontekście ich naturalnych form, bowiem w przypadku syntetycznych sam fakt ich „sztuczności” jest dla wielu osób niepokojący.

Jednakże, podobnie jak w każdej innej sytuacji warto kierować się zdrowym rozsądkiem i nie przesadzać z ich ilościami. Ostatecznie, to dzięki słodzikom ograniczysz ilość spożywanego cukru stołowego, co pozwoli na automatyczną redukcję ilości spożywanych kalorii, których brak wyjdzie każdemu na zdrowie.

Co jest lepsze: cukier czy słodzik?

Jest to pytanie, na które każdy z nas musi sobie odpowiedzieć we własnym zakresie. Jednak znacznie lepiej jest sięgnąć po naturalny słodzik, którego brak negatywnego wpływu na zdrowie zdecydowanie rekompensuje ciut niższy poziom słodkości w porównaniu do tradycyjnego cukru.

Jednocześnie ich kaloryczność jest bliska zeru, co wpływa na znaczne ograniczenie ogólnej kaloryczności prowadzonej diety. Ma to olbrzymie znaczenie dla osób odchudzających się, będących w okresie redukcji zbędnej tkanki zapasowej oraz walki o swoją wymarzoną sylwetkę. Nie bez powodu mówi się „w zdrowym ciele – zdrowy duch” – zadbaj o siebie i swoich bliskich, już dziś.

Poniedziałek, 29 czerwca 2020

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Dieta na rzeźbę - jakie produkty wybierać?

Po okresie świątecznej rozpusty, gdzie tak ochoczo sięgaliśmy po kolejny kawałek sernika przychodzi okres postanowień noworocznych. Jednym z częściej podejmowanych jest zmiana trybu życia na bardziej aktywny, prowadzący m.in do redukcji masy ciała. Jakie produkty najlepiej wybierać? Sprawdźmy.

Kofeina przed treningiem - jakie dawki, źródła, efekty uboczne?

Nic nie dostarcza tak silnego zastrzyku energii na treningu jak kofeina. Nie ulega wątpliwości, że odżywki zawierające ją w swoim składzie należą do jednych z najczęściej wybieranych w gronie sportowców, szczególnie...

Co jeść na redukcji?

W okresie redukcji tkanki tłuszczowej bardzo duże znaczenie ma dobrze zbilansowana dieta, oparta na odpowiednich składnikach, właściwie dostosowanych do potrzeb organizmu. Na co zatem warto zwrócić uwagę? Odpowiedzi szukaj w artykule.

Fast Food? 4 szybkie FIT przepisy

Określenie "fast food" to swego rodzaju synonim niezdrowej żywności, który przede wszystkim kojarzy nam się z szybko przygotowanym jedzeniem, na ogół wysokokalorycznym z dużą ilością tłuszczu. Ale wcale nie musimy z niego całkowicie rezygnować - wystarczy zrobić je w wersji FIT!

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!