📦 Rabat na odżywki ❗ -15%    Kod: ZAMAWIAM15  

Czy nastolatek może stosować odżywki?

Czy nastolatek może stosować odżywki?

Pełnowartościowe posiłki są podstawą zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia. Jednakże czasami nie jesteśmy w stanie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników do naszego organizmu w posiłkach, w takim momencie warto sięgnąć po odżywki, które są świetnym uzupełnieniem naszej diety. Jednak często pada pytanie od kiedy możemy zacząć suplementację, czy jest jakiś próg wiekowy przed którym nie powinniśmy sięgać po odżywki?

W jakim wieku można brać suplementy?

Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy sobie uświadomić, że suplementacja preparatami wspomagającymi nie może być utożsamiana z braniem sterydów. Sterydami są głownie hormony, które nie powinny być brane przez nastolatków, ze względu na ich zmieniająca się gospodarkę hormonalną.

Suplementy diety takie jak np. odżywki białkowe na które składają się białka roślinne są bezpieczne dla nastolatków, a wręcz przy intensywnych ćwiczeniach praktycznie niezbędne. Zapotrzebowanie młodego organizmu na mikro- i makroskładniki jest większe niż u osoby dorosłej ze względu na rozwój organizmu.

Szczególnie nastolatkowie intensywnie trenujący są narażeni na niedobory składników mineralnych. Odżywki i suplementy są świetnym uzupełnieniem diety oraz rozwijają naszą masę mięśniową.

Czytaj także: Ile białka powinno być w jednym posiłku?

Czy suplementy i odżywki są bezpieczne dla nastoletnich sportowców?

Stosowanie suplementów w odpowiedni sposób przy zbilansowanej diecie jest jak najbardziej bezpieczne dla młodych sportowców. Oczywiście wszystkie odżywki powinniśmy stosować z umiarem, wszystko w nadmiarze jest szkodliwe. Powinniśmy pamiętać, że to zbilansowana dieta powinna nam głównie dostarczać składniki odżywcze, suplementy powinny być tylko uzupełnieniem naszej diety.

Jedynym wyjątkiem są odżywki oparte na kofeinie , które mogą mieć zły wpływ na młody, kształtujący się organizm. Stosowanie preparatów zawierających kofeinę powinno być wcześniej uzgodnione z lekarzem. Jednakże inne preparaty zawierające np. aminokwasy rozgałęzione lub białko serwatkowe mogą być bezpiecznie stosowane podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Oczywiście nie zapominajmy, że odżywki nie zastąpią nam odpowiedniego odżywiania oraz ciężkich treningów. Wiele osób traktuje suplementy jako drogę na skróty, jednakże nic nie zastąpi nam ciężkich treningów.

Czy nastolatek może jeść odżywki białkowe?

Białko jest podstawowym składnikiem budulcowym naszego organizmu, więc rozwijający się organizm nastolatka potrzebuje dużych ilości tego makroskładnika. Ilość poszczególnych składników odżywczych, które powinniśmy dostarczyć do naszego organizmu zależy od wielu czynników, jednakże średnia ilość białka jaką młody sportowiec powinien dostarczać w ciągu doby to około 2 gramy białka na kilogram masy ciała.

Ciężko dostarczyć takie ilości białka z pożywieniem, więc w takim wypadku odżywki białkowe są dobrą opcją. Oczywiście nie mogą być one jedynym źródłem białka w naszej diecie, głównym źródłem białka w diecie powinno być:

  • mięso
  • jajka
  • rośliny strączkowe
  • nabiał

W naszej diecie nie może zabraknąć tych źródeł białka ponieważ są one bogate (szczególnie mięso) w aminokwasy egzogenne, czyli takie których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć. Odżywki białkowe nie zawierają tych aminokwasów, więc nie mogą one być jedynym źródłem białka w diecie.

Czytaj więcej: Czy nastolatek może stosować odżywki białkowe?

Kiedy nastolatek może zacząć stosować kreatynę?

Kreatynę można włączyć do diety około 16 roku życia, wcześniej jest to niewskazane, ze względu na ryzyko przerostu mięśnia sercowego. Dodatkowo powinniśmy trenować co najmniej kilka miesięcy oraz powinno to iść w parze ze zbilansowaną dietą, co zapewni optymalny rozwój naszej masy mięśniowej.

Wielu rodziców obawia się, że kreatyna zawiera substancje niedozwolone lub sterydy, jednakże jest to tylko stereotyp. Kreatyna jest zawarta m.in. w mięsie, więc jest to standardowa część diety i praktycznie każdy ją spożywa nie wiedząc o tym.

Jednakże ze względu, że kreatyna jest zawarta w naszej diecie, nie ma potrzeby jej suplementowania w młodym wieku.

Jakie odżywki może stosować nastolatek?

Młodzi sportowcy najczęściej sięgają po odżywki białkowe, izotoniczne izotoniki oraz BCAA. Są to bezpieczne oraz skuteczne preparaty, które mają na celu usprawnienie naszych procesów regeneracyjnych oraz lepszy rozwój tkanki mięśniowej.

Warto także włączyć do diety kompleks witamin (szczególnie ważne są witaminy z grupy B), które są niezbędne do odpowiedniego funkcjonowania enzymów w naszym organizmie.

Uzupełnienie witamin jest bardzo ważne, ze względu na funkcje jakie pełnią one w organizmie. Wymienione suplementy są całkowicie wystarczające dla osób o normalnej aktywności fizycznej. Jeśli uważamy, że powinniśmy stosować inne odżywki, to powinniśmy skonsultować to z dietetykiem sportowym lub lekarzem.

Odżywki są świetnym sposobem na utrzymanie zbilansowanej diety. Jeśli są one przyjmowane zgodnie z zaleceniami, to jest to całkowicie bezpieczne. Jednakże nie możemy traktować odżywek jako drogi na skróty, ponieważ nie są to magiczne środki, które uczynią z nas wielkich sportowców tylko przez to, że ich używamy. Są one jedynie uzupełnieniem diety i nie zastąpią nam treningów.

🛒Najlepsze suplementy i odżywki kupisz w sklepie bcaa.pl


Bartosz Dzwonek

Poniedziałek, 3 stycznia 2022

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Czy nastolatek może stosować odżywki białkowe?

Czy nastolatek może stosować odżywki białkowe?

Czy nastolatek może sięgać po odżywki białkowe i bezpiecznie je stosować w tak młodym wieku? Sprawdź od ilu lat można brać białko.

Glutamina - opinie, właściwości, dawkowanie

Glutamina - opinie, właściwości, dawkowanie

Glutamina to jeden z aminokwasów wspierających budowę mięśni oraz jeden z istotnych elementów układu immunologicznego. Sprawdź dlaczego jest ona tak ważna i kiedy jej suplementacja jest szczególnie przydatna.

Upadek mięśniowy - co to jest i czy warto do niego trenować?

Upadek mięśniowy - co to jest i czy warto do niego trenować?

Upadek mięśniowy to sytuacja, w której nie jesteśmy w stanie wykonać ani jednego powtórzenia więcej w serii z danym ciężarem. Czy ma on jakieś wady i warto do niego trenować? Sprawdziliśmy to!

Jak nie tracić mięśni podczas odchudzania?

Jak nie tracić mięśni podczas odchudzania?

Wiele osób przed przystąpieniem do okresu redukcji, zastanawia się jak nie tracić mięśni podczas odchudzania? Sprawdź jakich błędów unikać oraz co może przyczynić się do szybszego spalenia tłuszczu bez utraty tkanki mięśniowej.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!