Jakie witaminy i minerały brać przed snem?

Jakie witaminy i minerały brać przed snem?

Nasz organizm potrzebuje witamin tak samo jak tlenu, by oddychać, czy wody by „nie uschnąć”. Dotyczy to każdego - już od pierwszych dni narodzin. I niewątpliwie naszym szczęściem jest to, że witaminy i minerały znajdują się w produktach spożywczych, z których na co dzień korzystamy przygotowując posiłki.

Jednak nawet Ci, którzy dbają o zbilansowaną dietę pełną witamin i składników odżywczych mogą odczuwać ich niedobór. Dotyczy to między innymi sportowców, których tryb życia wymaga dostarczania znacznie większej ilości witamin i minerałów niż w przypadku osób nietrenujących.

Wiedza bezcenna

W planowaniu suplementacji witaminowo-mineralnej bardzo ważne jest prawidłowe dostosowanie preparatów do aktualnych potrzeb organizmu. Jak wiadomo, zapotrzebowanie każdego człowieka może się różnić w zależności od wielu czynników, w tym stanu zdrowia, okresu fizjologicznego (ciąży, laktacji), a także poziomu aktywności fizycznej.

Odnosząc wszelkie zalecenia do praktyki w diecie sportowców należy uwzględnić szereg witamin i minerałów. Nie wystarczy jednak wiedzieć jakich związków nasz organizm potrzebuje, ale również kiedy najlepiej je przyjmować.

Jeżeli faktycznie zależy Ci na maksymalnym wykorzystaniu mikroelementów, warto jest poznać najlepsze pory ich przyjmowania. Dzięki temu możesz zapewnić lepsze przyswajanie, a tym samym nie tylko ustrzec się przed niedoborem, ale również efektywnie wspomóc pracę wykonywaną na treningu. Wśród całej gamy witamin jest wąska grupa takich, które należy przyjmować przed snem.

Które witaminy i minerały najlepiej brać przed snem?

  • WITAMINA B6

To jedna z kluczowych witamin, którą szczególnie sportowcy powinni przyjmować przed snem. Znana też jako pirydoksyna witamina B6 uczestniczy w metabolizmie białek, węglowodanów oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ceniona jest również za zbawienny wpływ na ciśnienie tętnicze, skuteczność w walce ze skurczami mięśni oraz podnoszenie odporności organizmu. Witamina B6 może wpływać także na zwiększoną syntezę serotoniny, co ma kluczowe znaczenie dla długiego i głębokiego snu.

Należy jednak pamiętać, że sportowcy osiągną najlepszy efekt jeżeli połączą ją z cynkiem, który pomaga usunąć zmęczenie, zwiększa gotowość do pracy treningowej, odpowiada za syntezę białka oraz wspomaga zwiększanie masy i siły mięśniowej. Dużą skuteczność wykazuje również wieczorna suplementacja magnezu, którego korzystne działanie w nocy potwierdza wiele badań. Najczęściej odnajdziesz go w połączeniu z witaminą B6, np.

Olimp Chela-Mag B6 ForteOlimp Chela-Mag B6 Forte 60kaps.

Najlepszym pomysłem będzie jednak kompleksowe połączenie wszystkich wymienionych wyżej związków w formie ZMA, np. firmy Activlab, Fitness Authority czy Olimp.

  • WITAMINA C

Tę najlepiej przyjmować i rano i wieczorem w dwóch równych dawkach. Jest bardzo ważna ze względu na swoje działanie przeciwzapalne, pobudzanie układu immunologicznego oraz wspieranie układu krwionośnego. Sportowcy dodatkowo cenią ją za uczestniczenie w metabolizmie aminokwasów oraz syntezie kolagenu. Witamina C bierze również udział w produkcji hormonów sterydowych, zwiększa poziom wchłanialności żelaza i podejmuje walkę z wolnymi rodnikami, chroniąc tym samym komórki przed ich szkodliwym działaniem.

Przyjmowanie witaminy C przed snem pozwala uzupełnić braki powstałe w wyniku jej utraty podczas długich i wyczerpujących treningów.

  • WAPŃ

Zdecydowana większość wapnia gromadzona jest w kościach i to właśnie z dbałością o sprawność układu ruchu kojarzony jest ten związek. Jednak to nie jedyna jego funkcja. Uczestniczy także m.in. w przekazywaniu sygnałów w układzie nerwowym, skurczach mięśni oraz prawidłowej pracy serca. Wiele badań podkreśla znaczenie jego wieczornej suplementacji. Dlaczego?

Jednym ze składników wapnia jest tryptofan - aminokwas uczestniczący w syntezie melatoniny, hormonu który umożliwia zaśnięcie oraz nocny odpoczynek. Wyniki prowadzonych analiz wskazują, że niski poziom wapnia powiązany jest z zaburzeniami snu, budzeniem się w nocy i trudnościami w ponownym zaśnięciu.

Dlatego też pamiętaj o dostarczaniu odpowiedniej ilości wapnia, a suplementy zawierające ten składnik przyjmuj tuż przed snem. Polecamy takie preparaty jak np.

BioTech USA Calcium CompleteBioTech USA Calcium Complete 90kaps.

Now Foods Calcium & MagnesiumNow Foods Calcium & Magnesium 100tab.

Olimp Chela-Calcium D3Olimp Chela-Calcium D3 30kaps.

często wzbogacone są one o witaminę D oraz magnez.

Środa, 15 lipca 2015

Ocena artykułu:

Ilość ocen: 2, średnia 5.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Rano, w południe czy wieczorem – to nie jedyne kryterium, pod kątem którego należy przyjmować witaminy. To nie jest tak, że wystarczy kupić sobie komplet witamin i przyjmować je raz czy dwa razy dziennie. W takim przypadku...

Najlepsze pory przyjmowania witamin

Witaminy, bez których nasz organizm nie mógłby funkcjonować, a których nam brakuje możemy dostarczyć sobie nie tylko poprzez zbilansowaną dietę, ale także witaminy w tabletkach. Jest to dobre rozwiązanie - szczególnie, jeśli nie...

4 najlepsze przyprawy na regenerację

Jednym z niezwykle skutecznych sposobów na przełamanie monotonii jest dodawanie do posiłków różnych przypraw. Nie tylko nadają nowe walory smakowe i odmieniają nawet najprostsze dania, ale niektóre z nich wpływają także na lepszą regenerację organizmu!

Jakie witaminy wziąć po treningu?

Trening zazwyczaj wiąże się z dużymi stratami cennych substancji odżywczych. Uzupełnienie poziomu witamin jest ważne nie tylko z powodu treningu i oczekiwanych przez Ciebie efektów, ale przede wszystkim dla zdrowia.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!