Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Kiedy stosować witaminy - przed czy po posiłku?

Rano, w południe czy wieczorem – to nie jedyne kryterium, pod kątem którego należy przyjmować witaminy. To nie jest tak, że wystarczy kupić sobie komplet witamin i przyjmować je raz czy dwa razy dziennie. W takim przypadku najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest, że tylko cześć z nich się wchłonie. Tymczasem, gdy trenujemy i z organizmu wypłukujemy wszystkie witaminy i minerały, ważne staje się, aby ich wszystkich dostarczać w optymalnej ilości. A żeby tak było należy też wiedzieć, czy daną witaminę przyjmuje się przed czy po posiłku.

Złota zasada

W określeniu, czy daną witaminę przyjmuje się przed czy po posiłku obowiązuje jedna złota zasada. Przed jedzeniem przyjmuje się witaminy rozpuszczalne w wodzie. Po posiłku - witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. W obu przypadkach chodzi o czynniki, które jednocześnie poprawiają ich wchłanialność.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Tych jest znacznie więcej, a należą do nich między innymi witaminy C, B1, B2, B3, B4, B12. Jeśli chodzi o witaminy z grupy B, to należy podkreślić, że zapotrzebowanie na nie wzrasta wraz ze zwiększeniem się podaży organizmu na energię. Nic więc dziwnego, że uważa się, iż u sportowców, którzy regularnie trenują, zapotrzebowanie na te grupę witamin jest nawet trzykrotnie większe niż u osób prowadzących mniej aktywny tryb życia.

A dlaczego nie może ich w naszym organizmie zabraknąć?

Ogólnie mówiąc, witaminy z grupy B uczestniczą w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczów a także w przemianach energetycznych. Poza tym witaminy te mają ogromny wpływ na wchłanianie się ważnych dla sportowców minerałów. Dzięki nim doskonale wchłaniają się przede wszystkim suplementowane: magnez, potas i żelazo. Potas bierze udział w utrzymaniu prawidłowej pobudliwości komórek mięśniowych oraz nerwowych, reguluje przepuszczalność błon komórkowych, a także kontroluje syntezę białek i glikogenu. Magnez, jako kation wewnątrzkomórkowy aktywizuje ponad 300 enzymów. Ma też udział w procesie syntezy i rozpadu ATP i dba o utrzymanie właściwej pobudliwości układu nerwowego. Żelazo natomiast odpowiada za prawidłowy transport i magazynowanie tlenu, przenoszenie elektronów, czy desaturację kwasów tłuszczowych.

Witamina C jest natomiast silnym antyutleniaczem, chroniącym organizm przed szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu. Gdy w naszym organizmie zaczyna jej brakować, odczuwamy osłabienie organizmu, mamy mniejszą wydolność fizyczną i gorzej adaptujemy się do zmian temperatury.

Witaminy rozpuszczane w tłuszczach

Do tej kategorii zaliczamy cztery witaminy: A, D, K i E. Szczególną uwagę należy zwrócić w tym miejscu na witaminę E - zaleca się ją przyjmować wieczorem, czyli po kolacji, która najczęściej pozbawiona jest tłuszczów, bo ma być lekkostrawna. Nie oznacza to jednak, że suplemenatcja tej witaminy musi być nieskuteczna ze względu na ograniczenia. W praktyce wystarczy bowiem wykorzystać niewielką ilość tłuszczu, na przykład w postaci masła, którym smarujemy pieczywo, czy oliwy z oliwek, którą skrapiamy warzywa lub też wędliny.

„Czterej muszkieterowie” – tak można określić tę grupę witamin, które walczą o to, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować.

  • Witamina A – jej niedobór prowadzi do zakłóceń metabolizmu komórek, a także upośledzenia przemiany materii w pracujących mięśniach.
  • Witamina D – ta oprócz tego, że reguluje gospodarkę wapniową i ma czynny udział w budowie kości, usprawnia też wchłanianie takich pierwiastków, jak magnez, fosfor (który odpowiada za prawidłową pracę mięśni, i metabolizm) oraz sód, którego utrata upośledza wytwarzanie płynów w organizmie i problemy z nawodnieniem. 
  • Witamina K – która jest niezbędna dla prawidłowego krzepnięcia krwi, jest też wsparciem dla wchłaniania się manganu. A ten jako naturalny antyoksydant chroni komórki przed działaniem utleniaczy.
  • Witamina E – której niedobór może prowadzić do zaniku włókien mięśniowych pomaga nam także przyswajać żelazo a także cynk, obecny w około 80 enzymach i odpowiedzialny za ich prawidłowe funkcjonowanie.

Najpopularniejsze suplementy witaminowo - mineralne:

Środa, 15 lipca 2015

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!