Kwasy omega-3 - jakie wybrać?

Kwasy omega-3 - jakie wybrać?

Czym są kwasy omega? Dlaczego kwasów omega 6 masz jeść niewiele, a kwasów omega 3 jak najwięcej? Czym są kwasy tłuszczowe omega 3 dla Twojego mózgu i jak wpływają na Twoją odporność?

Dzięki odpowiedziom na te pytania poznasz dobroczynne działanie omega-3 i tym samym wpłyniesz korzystnie na pracę mózgu, ilość stanów zapalnych w organizmie, a Twój wzrok znów będzie ostry. Rozwiniemy też magiczne skróty ALA, EPA i DHA i wyjaśnimy, jak kwasami omega 3 i omega 6 złagodzić ból stawów, czy też poprawić stan włosów i paznokci. Zapraszamy do lektury!

Które kwasy omega-3 wybierać?

Wprowadzając suplementację kwasami tłuszczowymi omega 3 zawsze uważnie czytaj etykietę. Sprawdź następujące rzeczy:

  1. Rodzaj i ilość kwasów omega-3: upewnij się, że suplement zawiera właściwe ilości EPA i DHA — najważniejszych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Większość organizacji zajmujących się zdrowiem zaleca zdrowym osobom przyjmować minimum 250-500 miligramów kwasów łącznie (kwas DHA 250 mg i kwas EPA 250 mg). Osoby chore powinny zwiększyć tę dawkę - ze szczególnym naciskiem na ilość kwasów omega 3.
  2. Świeżość: omega-3 mają skłonność do jełczenia. Gdy się zepsują, mają nieprzyjemny zapach i tracą swoje właściwości, stają się wręcz szkodliwe. Zawsze sprawdzaj datę, powąchaj produkt. Dobrze, jeśli w składzie jest przeciwutleniacz, taki jak witamina E.

Kwasy tłuszczowe omega 3 (z ang. polyunsaturated fatty acids) inicjują wiele korzystnych zmian w organizmie człowieka:

  • wspierają układ krążenia - wpływają korzystanie na ograniczenie ryzyka rozwoju choroby niedokrwiennej serca i miażdżycy, obniżenie ciśnienia, działanie antyzakrzepowe, zapobieganie nadmiernej kurczliwości naczyń, obniżenie poziomu trójglicerydów,
  • stoją na straży właściwego funkcjonowania układu nerwowego wpływając na funkcjonowanie mózgu i połączeń nerwowych,
  • pozytywnie wpływają na rozwój układu nerwowego dziecka w okresie prenatalnym,
  • osłabiają negatywne objawy menopauzy,
  • ograniczają rozwój tkanki tłuszczowej m.in. poprzez poprawę wrażliwości organizmu na glukozę i insulinę, a więc są też dobrym wsparciem na diecie antycukrzycowej,
  • chronią układ odpornościowy,
  • chronią stawy.

Czytaj więcej: Omega 3 nie tylko na odporność

Poniżej przedstawiamy trzy proponowane przez nas suplementy dostarczające kwasy tłuszczowe omega 3.

Essence Nutrition Omega 3 Essence nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3

Skoncentrowana dawka oleju rybiego wzbogacona witaminą E, która ma działanie antyutleniające. Suplement w postaci kapsułek, w których zamknięty jest olej rybi - świetne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Najważniejsze cechy i korzyści:

  • stosunek EPA DHA to 220:330,
  • wysokiej jakości olej z ryb, bogaty w kwasy NNKT oraz omega 3,
  • optymalna zawartość NNKT i omega 3,
  • korzystny wpływ na serce,
  • działanie przeciwzapalne,
  • łatwy w użyciu,
  • aż 90 dni suplementacji dla osób dorosłych.

W jednej kapsułce zamkniętych jest 180 mg kwasu EPA i 120 mg DHA oraz witamina E, która jest antyutleniaczem.

Trec Super Omega 3 Trec kwasy omega 3

Suplement omega 3 przygotowany przez Trec to:

  • kwas eikozapentaenowy EPA (720 mg) i kwas dokozaheksaenowy DHA (480 mg) w zalecanej dla osób aktywnych porcji dziennej (4 kapsułki dla dorosłego człowieka),
  • olej pochodzący z ryb oceanicznych,
  • wspomaganie prawidłowego funkcjonowania mózgu i serca,
  • działanie antyzakrzepowe (obniżanie poziomu lipoprotein LDL), przeciwzapalne,
  • pomoc w obniżeniu trójglicerydów we krwi,
  • wspomaganie wzroku.

Dzienna dawka (2 kapsułki miękkie) zawiera 2000 mg oleju rybiego, z czego 360 mg stanowi EPA, a 240 mg DHA. Suplement wzbogacony jest witaminą E.

6Pak Nutrition Effective Line Omega 3 6Pak wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Jest źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 - uzupełnia ich dzienną dawkę. Wspomaga pracę:

  • mózgu,
  • serca,
  • systemu immunologicznego,
  • układów krążenia i nerwowego,
  • błon komórkowych.

Jedna porcja (1 kapsułka) zawiera 1000mg oleju rybiego, a w nim zawarte jest 180mg kwasu EPA oraz 120mg kwasu DHA.

Powyższe suplementy kwasów tłuszczowych omega 3 spełniają takie samo zadanie, dlatego mają bardzo podobny skład. Wszystkie mają na celu uzupełnić NNKT oraz omega 3 tak, aby chronić zdrowie, szczególnie osoby aktywnej fizycznie.

Omega 3 w diecie a suplementach

Omega 3 to podobnie jak omega 6 i omega 9, niezbędne kwasy tłuszczowe czyli takie, których organizm potrzebuje dla zdrowia, ale niestety nie jest w stanie sam sobie ich wytworzyć. Dlatego powinniśmy dostarczać je w pożywieniu.

Sprawdź: Omega 3-6-9 - właściwości i różnice

Kwasy tłuszczowe omega-3, EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy), naturalnie występują w:

  1. rybach i owocach morza (bogatych źródłem kwasów są zwłaszcza tłuste ryby zimnowodne, takie jak łosoś, tuńczyk, makrela, śledź, sardynki, a także ostrygi) - według lekarzy spożycie kwasów będzie na właściwym poziomie przy spożywaniu ryb trzy razy w tygodniu (u człowieka o słabej aktywności, nie uprawiającej sportu),
  2. żywności wzbogaconej (np. niektóre marki jajek, jogurtów, soków, mleka, napojów sojowych i odżywek dla niemowląt).

W sklepach można też znaleźć żywność wzbogaconą omega 3 np. nabiał (margaryna, mleko, jogurty), jajka, napoje sojowe, czy nawet soki.

Inny rodzaj omega-3, ALA (kwas α linolenowy), znajduje się w wielu zielonych warzywach liściastych (m.in. w brukselce, szpinaku, czy brokułach). Zawierają go też niektóre oleje roślinne - olej lniany, sojowy, rzepakowy, orzechy włoskie, a także niektóre produkty pochodzenia roślinnego, takie jak nasiona siemienia lnianego, chia.

Czytaj więcej: Dieta omega na odchudzanie - opinie, efekty, zasady

Omega 3 mają wiele korzyści zdrowotnych. Dlatego jeśli Twoja dieta jest uboga w wymienione źródła kwasów, nie przepadasz za rybami lub z innych powodów nie chcesz iść jeść, postaw na suplementację. Poprawi się jakość funkcjonowania całego Twojego organizmu, odnotujesz wyższą odporność, a ewentualna rekonwalescencja po chorobach czy kontuzjach będzie przebiegała łagodniej.

🛒 Suplementy omega-3 kupisz w sklepie bcaa.pl


Aneta Buczak

Piątek, 6 sierpnia 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Omega 3-6-9 - właściwości i różnice

Omega 3-6-9 - właściwości i różnice

Kwasy tłuszczowe omega 3-6-9 należą do związków, które pełnią szereg istotnych funkcji w naszym organizmie. Często jednak zapominamy o tym, że tak jak ze wszystkim i one powinny być w równowadze. Dlatego też warto poznać więcej informacji na ich temat.

Jak utrzymać formę na urlopie?

Jak utrzymać formę na urlopie?

Jak utrzymać formę podczas urlopu ale nie rezygnować z odpoczynku? Sprawdź jak połączyć przyjemne z dobrym dla Twojej sylwetki!

Początki na siłowni: 5 suplementów, które powinieneś już mieć!

Początki na siłowni: 5 suplementów, które powinieneś już mieć!

Trening siłowy, fitness czy crossfit, to poza ciężką pracą siłową również właściwie skomponowana dieta i suplementacja. Trening zapoczątkowuje cały proces kształtowania masy mięśniowej, jej siły, czy wytrzymałości, ale warto także pamiętać o odpowiedniej suplementacji. Sprawdź więcej na ten temat.

Pike push up - czy warto je wykonywać w ćwiczeniach na ramiona?

Pike push up - czy warto je wykonywać w ćwiczeniach na ramiona?

Na czym polega pike push up? Jakie ćwiczenia na ramiona są najskuteczniejsze? Kliknij i sprawdź, który trening pomoże Ci zbudować potężne bicepsy i tricepsy.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!