📦 Rabat na odżywki ❗ -15%    Kod: ZAMAWIAM15  

10 rad jak nie stracić formy - nie tylko na święta

10 rad jak nie stracić formy - nie tylko na święta

Osiągnięcie dobrej formy to tylko część sukcesu, aby utrzymać efekty przez dłuższy czas należy dbać o zdrowe nawyki związane z kształtowaniem sylwetki i wysokiej sprawności. Poznaj 10 wskazówek, które pomogą Ci utrzymać ciężko wypracowaną sylwetkę nie tylko przez okres świąteczny.

Jak nie stracić formy przez okres świąteczny?

Święta to czas, gdy zazwyczaj spożywamy dużo większe ilości kalorii niż zazwyczaj. O ile dwu lub trzy dniowe odstępstwo od diety nie stanowi dużego problemu w kontekście utrzymania formy to dłuższe świętowanie może negatywnie odbić się na sylwetce.Najważniejsze, aby od razu dzień po świętach wrócić do wcześniejszej rutyny - treningów i zdrowego odżywiania.

Jeśli mimo wszystko chcemy zminimalizować negatywne efekty świątecznego jedzenia. Nie musisz rezygnować z treningu lub utrzymania innej aktywności na czas świąt. Możesz podejść do świątecznego czasu jak do okresu przeznaczonego na regenerację.

Jeśli cały rok wykonujesz ciężkie treningi to tygodniowy okres treningów o mniejszej intensywności jest wręcz konieczne, aby Twoje ciało nabrało nowej energii, dzięki temu minimalizujesz ryzyko kontuzji.   

Kilka dni rozsądnie zaplanowanej przerwy w diecie i treningu paradoksalnie może wyjść nawet na dobre. W każdej formie aktywności należy przeplatać cięższe i lżejsze okresy. Nikt z nas nie jest w stanie trenować cały czas na na maksimum swoich możliwości.

Koniecznie sprawdź: TOP15 pomysłów na świąteczny prezent

Wskazówki jak utrzymać formę przez święta

Istnieje kilka metod, które pozwolą utrzymać takie parametry Twojego organizmu jak: poziom wydolności, wagę czy skład ciała na dotychczasowym poziomie. Przestrzegając kilku zasad możemy zarówno odpocząć, jak i zachować naszą formę na dobrym poziomie.

  1. Ogranicz posiłki w pierwszej części dnia - warto zostawić większość liczbę kalorii na świąteczną kolację. Możesz spożywać posiłki białkowe z warzywami. Tym samym większość węglowodanów i tłuszczy (przede wszystkim w te dwa makroskładniki są obfite świąteczne potrawy) zostawiasz na wieczór.
  2. Zaplanuj dietę przed świętami - w tygodniu przed Bożym Narodzeniem warto zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. Tym samym wytworzymy "rezerwę", którą możemy wykorzystać w okresie świąt. W odpowiednim zbilansowaniu diety może Ci pomóc wykwalifikowany dietetyk, którego opiekę na okres 50-dni otrzymasz w pakiecie do zakupu spalacza tłuszczu Redin.
  3. Zadbaj o aktywność - w czasie świąt Twój ruch nie musi ograniczać się do siadania i wstawania od stołu. Oczywiście w czasie świąt ruszamy się mniej. Nie musimy całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej. Rano lub w wolnej chwili zadbaj o aktywny odpoczynek. Dobrym pomysłem będzie spacer, jazda na rowerze, ćwiczenia cardio w domu, trening na siłowni itp. W ostatnich latach pogoda pozwala na bieganie, które jest taką formą aktywności, którą podjąć możemy zawsze i wszędzie, a ograniczeniem jest tylko pogoda na zewnątrz.
  4. Nie przejadaj się - podstawą, aby nie stracić formy jest umiar. Pierwszy kawałek ulubionego ciasta smakuje jak piąty. Jest to podstawowa zasada, którą powinniśmy się kierować przy świątecznym stole.
  5. Przygotuj kilka świątecznych potraw - możesz wyjść z propozycją pomocy przy organizacji świątecznej kolacji i przygotowanie kilku potraw. Możesz użyć mniej kalorycznych produktów - jogurty zamiast śmietany, erytrolu zamiast cukru.
  6. Ogranicz słodzone napoje - najłatwiej dostarczyć kalorie w formie płynnej. Co więcej nie mamy kontroli i wiedzy ile faktycznie spożyliśmy energii do organizmu.
  7. Uważaj na alkohol - święta to także często czas spożywania trochę większej ilości alkoholu. Bardzo często jest on także bardziej kaloryczny. Grzane wino czy piwo dostarczy nie tylko energii z alkoholu, ale zawiera też więcej cukru.
  8. Postaraj się 3 razy w tygodniu pójść na trening, rower, bieganie, itp. - czas świąt to również wolne od pracy i większości codziennych obowiązków. Znalezienie czasu na godzinny trening nie powinno stanowić dużego wyzwania.
  9. Spróbuj nowej aktywności - jeśli na co dzień wykonujemy treningi siłowe to spróbuj biegania, wyjścia na rower, basen itp. W tak krótkim okresie nie wpłynie to negatywnie na jakość Twoich mięśni. Wręcz przeciwnie. Na przykład pływanie doskonale wpłynie na Twoją wydolność. Będzie to inny, nieznany bodziec dla ciała.
  10. Wróć do rutyny treningowej - po świętach możemy zauważyć spadek motywacji , aby na nowo zacząć trenować czy wrócić do diety. Nie warto przedłużać czasu świętowania i na nowo wrócić do codzienności związanej z aktywnością fizyczną. Jest to ważna zasada, aby szybko nie stracić formy.

Przeczytaj także: Jak utrzymać formę na urlopie?

O czym pamiętać nie tylko podczas świąt?

W ciągu roku mamy wiele sytuacji, gdy mamy ograniczone możliwości treningu i trzymania założeń diety. Najlepszym przykładem jest czas spędzony na wakacjach. Wszelkiego rodzaju wyjazdy typu "all inclusive", gdzie możemy dosłownie jeść i pić bez opamiętania nie sprzyja trzymaniu formy.

Natomiast coraz więcej hoteli oferuje dostęp do siłowni. Warto podczas swojego urlopu zaplanować trening kilka razy w tygodniu. Nawet jeśli nie możesz trenować siłowo, warto spróbować biegania.

Trening cardio bardzo dobrze wpływa na spalanie kalorii. Dzięki temu zniwelujemy negatywne efekty kilku dni odstępstw od diety.

Czytaj więcej: Jak często robić cardio?

Dobry plan to podstawa

Zarówno czas treningu i okresy luźniejszych założeń diety i treningu wymaga planu i odpowiedniego podejścia. Żadna skrajność nie jest dobra zarówno trenowanie bardzo długo na 100% sprawi, że nasz organizm odmówi posłuszeństwa co może doprowadzić do przetrenowania, spadku siły, a nawet kontuzji.

Z kolei całkowite zaprzestanie każdej formy ćwiczenia i nie trzymanie diety w okresie świąt może doprowadzić do negatywnych zmian naszego składu ciała. Jeśli jesteś osobą trenującą rekreacyjnie, a Twoja forma jest dla Ciebie ważna to nie rezygnuj z czasu spędzonego z rodziną, ale zadbaj o aktywność fizyczną kilka razy w tygodniu.

Czytaj więcej: 7 wskazówek jak nie przytyć - skuteczne nie tylko na święta!

Tekst został oryginalnie opublikowany 31.12.2020 i zaktualizowany dnia 10.12.2021 zgodnie z aktualną wiedzą

Artur Antoniewski

Piątek, 10 grudnia 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

7 wskazówek jak nie przytyć - skuteczne nie tylko na święta!

7 wskazówek jak nie przytyć - skuteczne nie tylko na święta!

Jak nie przytyć? To pytanie zadaje sobie wielu z nas, szczególnie przez okres świąteczny. Sprawdź wskazówki, które pomogą Ci utrzymać sylwetkę - skutecznie nie tylko na Boże Narodzenie!

Bieganie z nadwagą - jak przygotować ciało i stawy

Bieganie z nadwagą - jak przygotować ciało i stawy

Jak zacząć biegać z dużą nadwagą? Ile trzeba ważyć żeby biegać? Sprawdź jak trening ze zbyt dużym obciążeniem wpływa na nasze stawy oraz ewentualne ryzyko kontuzji.

Jak utrzymać formę w Nowym Roku?

Jak utrzymać formę w Nowym Roku?

Okres świąteczny nie sprzyja utrzymaniu formy. Jak jednak o nią zadbać w Nowym Roku, tak aby nie zaprzepaścić efektów ciężkiej pracy i wylanych litrów potu? Sprawdź jakie aspekty się na to składają.

Jak działa kofeina?

Jak działa kofeina?

Jak działa kofeina? Czy tylko pobudza? Poznaj więcej informacji na jej temat i zobacz, czy pomaga także podczas odchudzania.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!