Odżywki i suplementy -15% taniej!    Kod: 15TANIEJ  

Co daje BCAA na masie?

Co daje BCAA na masie?

Aminokwasy BCAA zyskały ogromną popularność wśród bywalców siłowni. Stosują je zarówno osoby chcące pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, jak i sportowcy, dla których kluczowy jest przyrost masy mięśniowej. Czym są owe niezbędne aminokwasy BCAA, dlaczego są niezbędne i jakie korzyści budujący masę mięśniową mogą uzyskać dzięki suplementowaniu aminokwasów rozgałęzionych? O tym wszystkim w dzisiejszym artykule.

Aminokwasy BCAA na masie - jakie dają efekty?

BCAA - najpopularniejszy suplement diety wśród trenujących sporty siłowe, to trzy niezbędne aminokwasy: L-leucyna, L-walina i L-izoleucyna. Przynoszą one obciążonemu organizmowi szereg korzyści:

  1. przyspieszają proces wzrostu tkanki mięśniowej,
  2. obniżają poziom potreningowej bolesności mięśni,
  3. zwiększają wydajność treningów siłowych oraz redukcji zmęczenia po treningu,
  4. zapobiegają utracie masy mięśniowej,
  5. wspierają zdrowie - pomagają obniżać poziom cukru we krwi, a także wspomagać wątrobę.

BCAA - znaczenie w okresie budowania masy mięśniowej

Choć aminokwasy BCAA mają podobną strukturę i pewne nakładające się funkcje, każdy z nich pełni inną rolę w organizmie.

  • Leucyna jest najbardziej znana z tych trzech aminokwasów, ponieważ to ona w głównej mierze jest odpowiedzialna za wspomaganie wzrostu mięśni na poziomie molekularnym. Po dostaniu się do organizmu włącza sygnały w tkance mięśniowej, które powodują syntezę białek mięśniowych. Proces syntezy białek mięśniowych to proces metaboliczny, podczas którego organizm wytwarza nowe białko mięśniowe, znane również jako przyrosty. W zmniejszeniu rozpadu białek mięśniowych (oraz zwiększeniu magazynowania glikogenu w mięśniach) może też pomóc inny efekt działania leucyny - uwalnianie insuliny z trzustki.

Czytaj więcej: Leucyna na masę mięśniową

  • Izoleucyna ma podobną strukturę oraz funkcję do leucyny. Jednym z efektów jej działania jest zwiększenie ilości glukozy wchłanianej przez komórki mięśniowe. Z tego względu spożywanie obu wymienionych aminokwasów równocześnie wydaje się być bardziej skuteczne niż spożywanie ich osobno, szczególnie że izoleucyna prawdopodobnie nie stymuluje syntezy glikogenu.
  • Najbardziej znaną funkcją waliny, trzeciego aminokwasu wchodzącego w skład BCAA, jest przekształcanie jej w glukozę. Wykazano, że bierze udział w naprawie niektórych tkanek, jednak prawdopodobnie jest mniej skuteczna niż leucyna i izoleucyna.

Jednym z najpopularniejszych zastosowań BCAA jest wspomaganie rozbudowy mięśni. Trzy aminokwasy wchodzące w skład BCAA wzajemnie się uzupełniają. Należy jednak pamiętać, że chociaż BCAA mogą zwiększać syntezę białek mięśniowych, potrzebują do tych procesów innych niezbędnych aminokwasów, zawartych w białku serwatkowym lub innych kompletnych źródłach białka spożywanych na co dzień.

Aminokwasy BCAA pomagają spowalniać katabolizm - rozpad struktur mięśniowych.

Wymienione powyżej efekty stosowania BCAA wyraźnie wskazują, że pomagają one w budowie i utrzymaniu pożądanego poziomu masy mięśniowej.

Sprawdź także: Co daje BCAA przed treningiem?

Aminokwasy rozgałęzione - dawkowanie

Nie ma oficjalnych zalecanych dziennych dawek BCAA, chociaż różne badania, mogą sugerować różne ilości. Zazwyczaj przyjmuje się dawkę pomiędzy 0,5 a 1 g na każde 10 kg masy ciała, co wskazuje, że mężczyzna ważący 100 kg powinien przyjmować 10 g aminokwasów.

Czy można przedawkować? Raczej jest to niemożliwe, ponieważ jeśli nawet zjesz ich więcej niż potrzeba, aminokwasy zostaną wydalone z organizmu. Wyniki jednego z testów klinicznych sugerują, że maksymalna dzienna dawka BCAA u zdrowego, dorosłego i aktywnego fizycznie mężczyzny nie powinna przekraczać 500 mg na kilogram masy ciała na dzień (w czasie stosowania tak dużych dawek dochodzi do wydalania aminokwasów przez organizm z moczem). [1]

Najlepszy czas na przyjmowanie suplementów BCAA to przed i/lub po treningu. Wiele osób, które pracują nad budową masy mięśniowej, przyjmuje je również rano i przed snem. Jednak to, czy dokładny czas ma na to duży wpływ, nie zostało udokumentowane. Trzymaj się zalecanej dawki podanej przez producenta na opakowaniu z możliwością jej niewielkiego zwiększenia jeśli Twoim celem jest redukcja.

Czytaj więcej: Aminokwasy BCAA - przed czy po treningu?

Aminokwasy - które suplementy warto stosować?

Jeśli chcesz wykorzystać potencjał, który ma do zaoferowania BCAA, nie ograniczaj się do zwykłego ładowania leucyny w hurtowych ilościach. Zamiast tego poszukaj produktu, który zawiera wszystkie trzy aminokwasy rozgałęzione (L-leucyna, L-izoleucyna oraz L-walina) w stosunku 2:1:1. Oto 3 propozycje przygotowane w ten sposób:

Trec BCAA High SpeedTrec Aminokwasy BCAA

Suplement uzupełniający dietę w aminokwasy rozgałęzione w optymalnej proporcji (2:1:1). Smaczny napój, który charakteryzuje się bardzo dobrą rozpuszczalnością.

Działanie:

  • wspomaga ograniczenie katabolicznego rozpadu włókien mięśniowych,
  • wspomaga budowę suchej masy mięśniowej,
  • wspomaga regenerację,
  • przyczynia się do wzrostu siły i wytrzymałości podczas treningu,
  • wspiera utrzymanie wyższej intensywności ćwiczeń.

6Pak Nutrition BCAA Pak 6Pak Nutrition BCAA na masę

Aminokwasy L-leucyna, L-izoleucyna oraz L-walina w optymalnym stosunku 2:1:1 i łatwej w rozpuszczaniu formie instant. Suplement uzupełnia też witaminy C, B6 oraz B12.

Działanie:

  • wspiera budowę i utrzymanie masy mięśniowej,
  • wspomaga budowę siły i wytrzymałości,
  • pozwala na wyższą intensywność treningów,
  • wspiera regenerację,
  • dzięki zawartości witaminy C, suplement wpływa na obniżanie poziomu kortyzolu biorącego udział w zjawisku rozpadu mięśni,
  • wspiera procesy regeneracyjne.

Sport Definition BCAA Pro DefinitionSport Definition BCAA przed treningiem

Oprócz zawartości trzech aminokwasów BCAA, w składzie znajdziesz również beta alaninę, cytrulinę, które rozszerzają działanie suplementu, ponieważ może on być z powodzeniem używany przed treningiem, jako typowa przedtreningówka. Jest też kompleks witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6 i B12), których uzupełnianie jest szczególnie ważne przy częstym i długotrwałym wysiłku.

Działanie:

  • ułatwia budowanie masy mięśniowej i hamuje katabolizm mięśniowy,
  • usprawnia dostarczanie do mięśni substancji odżywczych poprzez ich lepsze ukrwienie,
  • wpływa na zwiększenie siły, wspomaga wzrost wytrzymałości,
  • chroni układ odpornościowy,
  • chroni przed wolnymi rodnikami.


🛒 Aminokwasy BCAA znajdziesz w sklepie bcaa.pl


Bibliografia:

[1] Rajavel Elango et al: Determination of the tolerable upper intake level of leucine in acute dietary studies in young men. Am J Clin Nutr. 2012 Oct;96(4):759-67.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22952178/


Leszek Buczak

Poniedziałek, 6 września 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Jak wybrać najlepszy roller?

Jak wybrać najlepszy roller?

Wałek do masażu bez wątpienia w ostatnich latach stał się przyrządem treningowym obecnym już nie tylko w fizjoterapii i rehabilitacji, ale zarówno w sporcie zawodowym, jak i u osób ćwiczących amatorsko. Jak wybrać najlepszy roller?

Trening funkcjonalny dla początkujących - jakie daje korzyści?

Trening funkcjonalny dla początkujących - jakie daje korzyści?

Trening funkcjonalny ma za zadanie wzmocnic całe ciało, ale nie powoduje przy tym widocznej rozbudowy mięśni. Jakie daje korzyści dla początkujących? Sprawdź jego największe zalety.

Czy można przetrenować mięśnie?

Czy można przetrenować mięśnie?

Przetrenowanie mięśni jest jak najbardziej możliwe oraz jest bardzo częstą przypadłością osób, które uprawiają sport. Na czym polega i jak się przed nim uchronić? Zapraszamy do artykułu.

Jakich węglowodanów unikać na redukcji?

Jakich węglowodanów unikać na redukcji?

Węglowodany to makroskładniki odżywcze, ważny element zbilansowanej diety i jeden z trzech podstawowych źródeł, z których organizm pobiera energię. Jakich węglowodanów warto unikać gdy jesteśmy w okresie redukcji?

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!