🦇 -13% RABATU    kod: HALLOWEEN    Do 1 listopada

Endomorfik - jak schudnąć przy takim typie budowy?

Endomorfik - jak schudnąć przy takim typie budowy?

Budowa ciała jest bardzo ważna z punktu widzenia jego prezencji, ale także doboru odpowiedniej diety – zarówno masowej, jak i redukcyjnej. Każdy z nas posiada określony typ budowy ciała wynikający z uwarunkowań genetycznych. Można wyróżnić trzy podstawowe typy: mezomorficzny, ektomorficzny oraz endomorficzny. Każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi cechami - sprawdź jaki masz Typ budowy tutaj.

Jaki typ budowy posiada endomorfik?

Endomorfik, a konkretnie jego cechy stanowią całkowite przeciwieństwo cech ektomorfika. Endomorficy zwykle są osobami bardzo postawnymi oraz korpulentnymi, o niskim bądź średnim wzroście. Masa ich ciała często jest znacznie wyższa niż przewidziane przez dietetyków i lekarzy normy dla ich wzrostu.

Cechy endomorfika:

  • zaokrąglona głowa,
  • szerokie i masywne czoło,
  • silna i krótka szyja.

Warto podkreślić, że sam szkielet endomorfików wykazuje się wyjątkową solidnością. Charakteryzuje się bowiem szeroką klatką piersiową, „grubymi” żebrami oraz wytrzymałymi stawami. Często szerokość bioder jest podobna do szerokości klatki piersiowej. Natomiast kończyny wyróżniają się mniejszą długością i większą masywnością, niż te występujące u ektomorfików.

Kolejną kwestią jaka wyróżnia endomorfoków, jest podatność na przybieranie na masie (zarówno mięśniowej, jak i tej niechcianej – tłuszczowej). Wielu z nich zastanawia się „jak schudnąć”, bowiem dieta endomorfika musi zostać odpowiednio przemyślana i skomponowana. Największym ich problemem jest gromadzenie się tkanki zapasowej w okolicach brzucha, bioder, ud, pasa oraz ramion. Osoby o endomorficznej budowie ciała często mają problemy z regulacją wagi i odchudzaniem się. Mając cechy endomorfika, niestety musisz je uwzględniać na każdym etapie swoich planów.

Endomorfik – jak schudnąć?

Proces odchudzania endomorfika jest długotrwały i żmudny, niesie za sobą także wiele wyrzeczeń i konieczność ciągłej walki o każdy efekt. Istnieje duże ryzyko wystąpienia u endomorfików nasilonej senności oraz małej wytrzymałości wysiłkowej, co przekłada się często na obniżenie motywacji do walki o wymarzoną sylwetkę. „Jak schudnąć?” - jest to pytanie jakie zadaje sobie prawie każdy endomorfik.

Dieta endomorfika

Jest to podstawa procesu redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej. Jednak, aby endomorfik mógł możliwie sprawnie chudnąć, konieczne jest sięgnięcie po pomoc specjalistów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyś spróbował swoich sił i sam ułożył sobie jadłospis. Musisz jednak brać pod uwagę, że ilość spożywanych węglowodanów musi zostać ograniczona do minimum. Jednak nie możesz z nich zrezygnować w całości, bowiem są one niezbędne dla zachowania sprawności całego organizmu.

Zaleca się rozbicie diety na pięć, do sześciu możliwie niewielkich posiłków skomponowanych z uwzględnieniem dominującej roli białka. Tak więc, powinny być one bogate w chude mięso oraz ryby. Dobrym ruchem będzie umiejscowienie posiłków o większej ilości węglowodanów w okolicy pór treningu, aby zminimalizować ewentualny ich wpływ na powstawanie nowej tkanki tłuszczowej. Resztę posiłków (w okresie regeneracji organizmu) powinny stanowić głównie źródła białka oraz zdrowych tłuszczów.

Dieta endomorfika – czego unikać?

  • wysoko przetworzonych produktów zbożowych,
  • słodyczy, przekąsek,
  • kolorowych napojów gazowanych (bogatych w cukier),
  • przetworzonych i dosładzanych płatków.

Jednym z większych zagrożeń dla endomorfika i jego sylwetki jest alkohol. Jeżeli zatem uwielbiasz zakrapiane imprezy, lepiej z nich zrezygnuj. Jest to bogaty w kalorie produkt, który nie niweluje poczucia głodu, a nawet przeciwnie, sprzyja wzrostowi poczucia pustki w żołądku.

Dieta endomorfika – po co sięgać?

  • bogate w białko chude mięsa (np. drób pozbawiony skóry),
  • ryby będące źródłem wartościowych protein (najlepiej te mniej tłuste),
  • strączkowe warzywa, orzechy, czasem awokado (zdrowe tłuszcze to jeden z filarów diety).

Trening endomorfika

Prowadzenie odpowiednich treningów wymaga zaawansowanej wiedzy, bowiem treningi endomorfików trochę różnią się od prowadzonych dla np. ektomorfików.

  • sesja treningowa powinna składać się z ćwiczeń mobilizujących do aktywności możliwie wielu partii mięśniowych i składać się z dużej ilości powtórzeń,
  • treningi powinny mieć miejsce maksymalnie do pięciu razy w tygodniu, wiele osób zaleca nawet system dwóch dni treningu na przemian z jednym dniem regeneracji,
  • musisz pamiętać o treningach aerobowych, których długość nie może być krótsza niż 30 minut.

Pamiętaj, że głównym celem treningu dla endomorfika w okresie odchudzania jest jego wpływ na przyśpieszenie przemian metabolicznych. Pozwala to na skuteczniejszą redukcję tkanki zapasowej w obrębie całego ciała. Zwracaj także uwagę na urozmaicenie ćwiczeń, bowiem ich monotonia nie przyniesie pożądanych efektów. Oczywiście dochodzi do tego fakt, że proporcjonalna rozbudowa sylwetki nie wyniknie z treningów jednej partii mięśni.

Najlepsze suplementy dla endomorfika

  • odżywki wysokobiałkowe,
  • spalacze tkanki tłuszczowej,
  • kreatyna i preparaty kreatynowe (stacki),
  • aminokwasy rozgałęzione (BCAA).

Suplementacja w przypadku osób o endomorficznej budowie może przysparzać pewnych trudności, wynika to z charakterystyki celu do jakiego będzie dążyć. Generalnie nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sięgnął pod odżywki wspierające prowadzoną dietę. Jednak celowałbym raczej w odżywki białkowe, a nie w węglowodanowe. Ponadto dobrym ruchem jest sięgnięcie po spalacze tkanki tłuszczowej, które w znaczący sposób mogą wesprzeć prowadzoną redukcję tkanki tłuszczowej.

Zwróć uwagę na zawartość kofeiny, jeżeli jesteś podatny na stymulanty, sprawdź jak zareagujesz na pół dawki. Wieczorami warto odpuścić tego typu produkty, aby nie mieć problemów ze snem i regeneracją nocną. Kolejnym ciekawym dodatkiem w suplementacji jest kreatyna, która z pewnością wesprze Cię w dążeniu do wymarzonej muskulatury. Zaleca się jej stosowanie 2 razy dziennie w ciut mniejszych dawkach niż jest to zwykle zalecane.

Podsumowanie

Redukcja tkanki tłuszczowej jest w przypadku osób o endomorficznej budowie wyjątkowo utrudniona. Jednak nie oznacza to, że niemożliwa. Zdecydowanie jest realna! Wymusza jednak staranne prowadzenie odpowiednio skomponowanej diety, często dobór odpowiedniej suplementacji, która potrafi wiele zdziałać, ułatwić i wesprzeć w odpowiedni sposób organizm osoby aktywnej.

Konsekwencja, konsekwencja, konsekwencja i duża ilość motywacji – to podstawa osiągnięcia sukcesu. Efekty będą pojawiać się powoli, ale będą i to jest najważniejsze. Osoba o takiej budowie ciała musi skupić się na konsekwentnych dążeniach do maksymalnego dostosowania diety pod wymagania swojego organizmu, co oznacza konieczność uzbrojenia się w duże pokłady cierpliwości. Wszystko zależy od Ciebie – POWODZENIA!


Paweł Zieliński

Piątek, 25 września 2020

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Ektomorfik, mezomorfik, endomorfik - jaki masz typ budowy?

Ekto-, endo- i mezomorficzny. To skrajne typy budowy ciała charakteryzujące się określonymi tendencjami do budowania mięśni, efektów treningowych, a nawet pewnych cech charakteru. Jaki typ budowy reprezentujesz? Sprawdź na co zwrócić uwagę przy diecie, treningu i suplementacji.

Fakty i mity o kreatynie, rodzaje i wskazówki stosowania

Kreatyna, a właściwie kwas β-metyloguanidynooctowy powstaje w organizmie człowieka z trzech związków – argininy, glicyny oraz metioniny, które wchodzą w skład fosfokreatyny. W 95% kumuluje się w mięśniach szkieletowych...

Trening FBW - ćwiczenia wielostawowe

Jeśli uważasz, że trening FBW jest tylko dla początkujących, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Poznasz najlepsze ćwiczenia wielostawowe.

Indeks glikemiczny (IG) - tabela. Których produktów lepiej unikać?

Zastanawiasz się czym jest ten tajemniczy indeks glikemiczny? Jest to wskaźnik pozwalający na klasyfikację żywności pod względem jej wpływu na poziom cukru we krwi. Warto poznać podział produktów, aby lepiej komponować dietę.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!