Kreatyna na redukcji – jej właściwości i działanie

Kreatyna na redukcji – jej właściwości i działanie

Kreatyna kojarzy się głównie ze zwiększaniem siły i masy mięśniowej oraz rezerw energetycznych, dlatego jest jednym z najpopularniejszych suplementów w diecie kulturystów. Nie każdy jednak wie, że może być z powodzeniem stosowana także w okresie redukcji tkanki tłuszczowej. Spróbujmy zatem wyjaśnić jak działa w czasie odchudzania i dlaczego nie trzeba obawiać się jej przyjmowania.

Kreatyna występuje naturalnie w organizmie ludzkim. Można ją dostarczyć jedząc przede wszystkim czerwone mięso oraz ryby. Niestety przeciętny człowiek nie jest w stanie przyswoić wymaganej dawki kreatyny wyłącznie z pożywienia, dlatego pomocne w tym przypadku są suplementy diety.

Wielu niezorientowanym osobom wydaje się, że skoro kreatyna ma zastosowanie głównie w budowie tkanki mięśniowej, to jej przyjmowanie zmniejszy skuteczność procesów odchudzania. Nic bardziej mylnego! Przybliżmy dokładniej wszystkie korzyści płynące ze stosowania suplementów z kreatyną podczas redukcji.

Wpływ kreatyny na wytrzymałość i siłę

Kreatyna ma silne właściwości ergogeniczne, czyli przyczynia się do wzrostu sprawności, wytrzymałości i siły organizmu. Jest to szczególnie pomocne w przypadku osób będących na diecie, które przez przyjmowanie mniejszej liczby kalorii stają się osłabione, co skutkuje zmniejszeniem ich wydajności w trakcie treningu.

Mniejsza siła przekłada się w oczywisty sposób na krótszy trening o mniejszej intensywności, dlatego aby zapobiec takiej sytuacji warto zaopatrzyć się w odpowiedni preparat, dzięki któremu można zachować siłę i wytrzymałość mięśniową. Odpowiednia suplementacja pomoże bowiem w niwelowaniu dyskomfortu związanego ze spadkiem siły.

Kreatyna może uzupełniać stężenie ATP (nośnika energii chemicznej) wykorzystywanego w metabolizmie komórki, pozytywnie wpływając tym samym na poprawę zdolności wysiłkowych organizmu. Jak nietrudno się domyślić, czynniki te mają wpływ na efektywność treningu, a co za tym idzie – skuteczniejszą utratę tkanki tłuszczowej.

Właściwości antykataboliczne kreatyny

Choć kreatyna zyskała popularność jako związek o najmocniejszym działaniu anabolicznym (proces, w którym synteza białek dominuje nad rozpadem) ma również właściwości antykataboliczne, czyli chroni włókna mięśniowe przed ich rozpadem.

Choć kreatyna przyspiesza wzrost masy ciała, działa jedynie na część beztłuszczową. Jeśli więc komuś zależy na zrzuceniu niechcianych kilogramów, to z pewnością nie ma na myśli pozbywania się masy mięśniowej, tylko wyeliminowanie nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Wiele osób w trakcie odchudzania korzysta z suplementacji aminokwasami BCAAglutaminą. Jak się okazuje, kreatyna w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą bogatą w wartościowe składniki odżywcze oraz odpowiednio dobranym planem treningowym również może nam pomóc w zachowaniu mięśni. Ochroni przed ich degradacją jednocześnie prowadząc od utraty nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Stosowanie kreatyny może zatem korzystnie wpłynąć na poprawę składu ciała.

Co wspólnego ma kreatyna z wyglądem mięśni w procesie redukcji?

Niektórzy będąc na redukcji narzekają, że ich mięśnie są płaskie i słabo zarysowane. Suplementacja kreatyną powoduje, że mięśnie stają pełniejsze. Wszystko dzięki zwiększeniu nawodnienia komórek mięśniowych i stymulacji gromadzenia glikogenu. To wszystko sprawia, że efekt wizualny będzie o wiele lepszy niż w trakcie odchudzania pozbawionego suplementacji.

Wpływ kreatyny na regenerację organizmu

W procesie redukcji przyjmuje się dużo mniejszą ilość kalorii w pokarmach, co wpływa na spowolnienie regeneracji organizmu po treningu. Włączając do diety preparaty zawierające kreatynę można skrócić okres potreningowego bólu mięśni. Dodatkowo łącząc kreatynę z suplementami zawierającymi argininę, leucynę czy beta alaninę (np. Olimp Argi Power, Fitness Authority L-Leucine, Activlab Beta-Alanine) przyspiesza się odnowę powysiłkową.

Jak stosować kreatynę na redukcji?

Zalecane jest przyjmowanie 5-10 gram kreatyny w dni treningowe. Większość producentów sugeruje zażywanie tego związku aż trzy razy dziennie (na czczo lub tuż po śniadaniu, przed treningiem i po treningu). Uwzględniając działanie kreatyny najlepiej byłoby zażywać ją przed treningiem lub po treningu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Kreatyna przed czy po treningu - wyniki badań.

Kreatyna bezpośrednio nie powoduje spalania tłuszczu, jednak ze względu na swoje działanie ochronne na tkankę mięśniową znacznie poprawia skład ciała. Korzyści ze stosowania kreatyny w trakcie walki z niechcianą tkanką tłuszczową w połączeniu z odpowiednio dobraną dietą i planem treningowym nie powinny być zatem bagatelizowane.

Oprócz opisanych powyżej zalet można dodać kolejną: kreatyna pozwala zmniejszyć negatywne skutki braku snu, z którymi wiele osób boryka się w początkowej fazie odchudzania. Suplementacja kreatyną pozwoli utrzymać wypracowaną na ciężkich treningach muskulaturę, a przy okazji pozbyć się tkanki tłuszczowej.

Wśród najlepszych suplementów kreatynowych, dużym zaufaniem wśród sportowców cieszą się m.in. Trec CM3 (która nie gromadzi wody wewnątrz mięśni, co jest zdecydowaną zaletą podczas odchudzania), a także Olimp Creatine Mega Caps, Olimp Creatine Xplode, Activlab Creatine Powder, Fitmax Crea 7evenScitec Crea-Bomb.

Piątek, 20 listopada 2015

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Aminokwasy BCAA a białko i kreatyna

Na rynku dostępnych jest coraz więcej odżywek i suplementów. BCAA, białko, kreatyna – które z nich wybrać, aby najskuteczniej wspomóc swój organizm? Dobór będzie zależał od wielu czynników, w tym postawionego sobie celu.

Co brać pomiędzy cyklami kreatynowymi?

Kreatyna to obecnie jeden z najpopularniejszych suplementów diety wybierany przede wszystkim przez sportowców. Stosują ją osoby na różnym poziomie zaawansowania, przede wszystkim po to by zwiększyć siłę i wytrzymałość. Co jednak brać między cyklami?

Kontroluj ciężar - faza ekscentryczna ma znaczenie

Powtórzenie jest najmniejszym, ale jednocześnie jednym z ważniejszych elementów składowych budujących naszą formę. W każdej serii wykonujemy ich przynajmniej kilka, w ciągu treningu setki - trudno oszacować ile powtórzeń mamy na koncie od czasu pierwszej wizyty na siłowni.

Którą odżywkę wybrać, aby przytyć?

Kluczem do budowania masy jest odpowiednio zbilansowana dieta. Osoby, które z trudem przybierają na wadze, a chcą rosnąć powinny zwiększać ilość przyjmowanych składników odżywczych dziennie. Ilość kalorii powinna...

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!