🏋️‍♂️ -20% na odżywki!    Kod: GYM20   Widzimy się na siłowni!

TOP 10 sposobów na lepszą pamięć

TOP 10 sposobów na lepszą pamięć

Choć wielu z nas ma w swej pamięci sytuacje o których chętnie by zapomnieli, na ogół zdolność łatwego i szybkiego zapamiętywania jest niezwykle przydatna w życiu codziennym, karierze zawodowej czy na studiach. Co zrobić by wspiąć się na wyżyny możliwości w tym właśnie kontekście?

Jak poprawić pamięć?

Działać możemy na dwóch frontach: po pierwsze zapewniając sobie najlepsze warunki do poprawy pamięci poprzez odpowiedni tryb życia i codzienne funkcjonowanie, a po drugie wprowadzając suplementy diety i substancje korzystnie wpływające na zdolność zapamiętywania i tak zwane funkcje poznawcze. Co oznacza to w praktyce?

Najlepsze sposoby na lepszą pamięć

  1. WYSYPIAJ SIĘ - nie ma nic ważniejszego niż sen i regeneracja. Nie zostawiaj więc nauki na ostatnią chwilę i nie zarywaj nocy z notatkami w ręku – nie tędy droga!
  2. ZADBAJ O AKTYWNOŚĆ – badania wykazują, że dotlenienie mózgu poprzez wprowadzenie nawet lekkiej aktywności fizycznej pozwala znacząco wpłynąć na poprawę pamięci.
  3. OGRANICZ STRES – towarzyszący mu wysoki poziom kortyzolu może niemal zupełnie zblokować naszą pamięć i koncentrację. Warto pamiętać, że hormon stresu wydziela się także po ciężkim treningu bądź podczas stosowania rygorystycznej diety niskokalorycznej – tego zatem też unikajmy przy np. pilnej nauce przed ważnym egzaminem.
  4. ĆWICZ... UMYSŁ – nie tylko trening samego ciała jest w życiu ważny. Faktem jest, iż najlepsze zdolności zapamiętywania mają osoby młode, będące w trakcie studiów. W późniejszym czasie na skutek rozleniwiania mózgu w tym zakresie, nasza pamięć z każdym rokiem wyraźnie się pogarsza. Śmiało siadajmy zatem nawet do najprostszych gier planszowych z młodszym rodzeństwem czy dziećmi, rozwiązujmy krzyżówki i łamigłówki, a przy większej ilości czasu rozpocznijmy naukę nowego, nawet wydającego się nam zupełnie niepotrzebnym języka.
  5. BĄDŹ SYSTEMATYCZNY – do informacji w naszej pamięci i sprawienia, by zostały tam na długi czas, niezwykle ważna jest systematyczność. Zdecydowanie skuteczniejszym sposobem na pamięć będzie z pewnością trwająca nawet kilka minut codzienna nauka, niż poświęcenie na nią wielu godzin raz w miesiącu bądź przed samym dniem egzaminu.
  6. RÓB NOTATKI – zupełnie niedoceniana w dzisiejszych czasach świetna metoda na pamięć i koncentrację. Dodatkowo powtarzając na głos zapisywane słowa i zdania wykorzystujemy do zapamiętywania znacznie większą ilość jednostek temu służących. Warto!
  7. WYBIERZ ASHWAGANDHĘ – adaptogen, który dzięki tzw. glikowitanolidom oddziałuje na poprawę pamięci i ogólną pracę mózgu. Ashwagandha także redukuje poziom stresu i dodaje energii.
  8. DOSTARCZAJ WITAMINĘ D – jest ona nie tyle istotna ze względu swego działania na pamięć i koncentrację, ale bardzo ważna, ponieważ jej niedobory z którymi zmaga się ogromna część społeczeństwa w naszym kraju (szczególnie teraz, gdy zmuszeni jesteśmy więcej przebywać w swoich domach), mogą wywoływać problemy z pracą umysłu i utrzymaniem skupienia, a także kłopoty z zapamiętywaniem nawet najprostszych rzeczy.
  9. POSTAW NA ŻEŃ-SZEŃ – na skutek zwiększania zdolności hemoglobiny do przyłączania tlenu, a tym samym lepszym dotlenieniu całego naszego organizmu – a przede wszystkim mózgu, żeń-szeń wpływa wyraźnie na poprawę pamięci, a także zwiększeniu naszych ogólnych możliwości fizycznych i umysłowych.
  10. NIE ZAPOMNIJ O IMBIRZE – spośród bardzo długiej listy zalet używania imbiru (zarówno w formie przyprawy lub korzenia, jak i składnika suplementów), warto wspomnieć o nim jako jeden z najlepszych sposobów na pamięć i koncentrację.

Sposoby na lepszą koncentrację

Sposoby na pamięć to jednak nie wszystko. Do sprawnego zapamiętywania, niezbędna jest też umiejętność koncentracji.

Tutaj z kolei bardzo istotne jest zapewnienie sobie korzystnych warunków do pracy umysłowej: dla części z nas będzie to cisza i spokój, podczas gdy dla innych sprzyjająca okaże się ulubiona muzyka. Niektórzy najwyższy poziom skupienia osiągają w zaciszu własnego biura, podczas gdy umysły innych swój szczyt wydajności osiągną wyłącznie na łonie natury i świeżym powietrzu. Jednych przekąski będą rozpraszać, innym pomagać.

Jak zatem widzimy, otoczenie należy dobrać do własnych preferencji i upodobań, tak by możliwie najmniej rzeczy wokół nas rozpraszało, a jak najwięcej pomagało się skoncentrować.

Jak poprawić pamięć i koncentrację?

Na optymalną pracę naszego mózgu, niezbędną do nauki, skupienia i zapamiętywania, wpływać może wiele czynników. Należy:

  • zadbać o regenerację i zapewnić sobie dostateczną ilość snu,
  • zastanowić nad swym odżywianiem, które ma ogromny wpływ na naszą pamięć i koncentrację,
  • wprowadzić w życie aktywność fizyczną,
  • rozważyć wprowadzenie pomocnej suplementacji.

Sposoby na pamięć zadziałają najlepiej wtedy, gdy każdy z wymienionych czynników podstawowych będzie na właściwym poziomie – żadna magiczna tabletka nie zadziała, jeśli mamy za sobą nieprzespaną noc i fatalne samopoczucie.


Michał Kusyk

Piątek, 9 kwietnia 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

8 ćwiczeń na skuteczny trening pleców

Zarysowane mięśnie pleców to marzenie wielu osób. Jednak wzmacniając te partie ciała, wpływamy nie tylko na wygląd, ale zapewniamy sobie też większą ochronę kręgosłupa, który umożliwia nam wykonywanie podstawowych czynności w ciągu dnia. Poznaj 8 ćwiczeń na skuteczny trening pleców

Co zrobić z białkami? 4 fit przepisy - nie tylko na Wielkanoc!

Białka jaj to świetny pomysł na zwiększenie wartości odżywczej diety. Można je kupić w formie płynnej, choć równie często zostają po wykorzystanych żółtkach.

Jak zbudować mięśnie po 60-tce?

Jak budować mięśnie na emeryturze? Okazuje się, że masę mięśniową da się zbudować w każdym wieku. Bardzo ważne jest jednak połączenie odpowiedniej diety z dobrze dopasowanymi do kondycji ćwiczeniami.

Co brać pomiędzy cyklami kreatynowymi?

Kreatyna to obecnie jeden z najpopularniejszych suplementów diety wybierany przede wszystkim przez sportowców. Stosują ją osoby na różnym poziomie zaawansowania, przede wszystkim po to by zwiększyć siłę i wytrzymałość. Co jednak brać między cyklami?

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!