💪 -15% RABATU na odżywki!   KOD: 15RABAT  Do 25 listopada

Trening w domu vs trening na siłowni

Trening w domu vs trening na siłowni

Treningi na siłowni mają swój urok i trudno odmówić im skuteczności. Duże znaczenie ma dostępność do profesjonalnego wyposażenia, które ułatwia zaplanowanie odpowiedniego treningu. Jednak nie znaczy to, że ćwiczenia domowe nie dadzą Ci żadnych rezultatów, dlatego też jednoznaczna odpowiedź na pytanie gdzie lepiej jest trenować nie jest jednoznaczna.

Przytoczymy zatem największe plusy i minusy treningów w domu oraz tych na profesjonalnej siłowni. Mamy nadzieję, że po lekturze tego opracowania będziesz w stanie sam wyciągnąć wnioski i dobrać odpowiednie miejsce ćwiczeń. Bo przecież warto trenować!

Trening domowy - plusy

  • zdecydowana oszczędność czasu

Trenując w domu, siłą rzeczy nie tracisz czasu na dojazd do siłowni, a następnie powrót do domu. Zaoszczędzony czas będziesz mógł poświęcić rodzinie lub po prostu na relaks potreningowy. Jest to także bardzo dobry wybór dla osób mających niewiele czasu z powodu olbrzymiej ilości obowiązków zawodowych. Znacznie łatwiej wygospodarować nawet godzinę dziennie na ćwiczenia w domu niż dwie lub więcej godzin, jeżdżąc na siłownię.

  • możliwość wykonania treningu o każdej porze dnia

Wiele osób ma problem z ustaleniem stałego terminu prowadzonych treningów. Będziesz miał możliwość wykonania określonej serii ćwiczeń rano lub też wieczorem. Wystarczy chwila, żeby przygotować miejsce oraz odpowiedni sprzęt treningowy. Wiele osób musi zadbać o swoje dzieci, wymagające szczególnej uwagi w ciągu dnia, co zwykle oznacza treningi wieczorne po ich położeniu do snu. Wyjazd na siłownię często oznaczałby większą ilość czasu poświęconego na podróż niż solidnie i sprawnie wykonany trening w domu. Efekty są bardzo zbliżone, po co zatem się męczyć? Lepiej położyć się wcześniej spać.

UWAGA! Domowe zacisze umożliwia także wykonanie treningów we wszystkie święta, podczas których zwykłe siłownie są po prostu zamknięte.

  • oszczędność, brak dodatkowych wydatków

Treningi na siłowni wymagają wykupienia karnetu, ale także oznaczają dodatkowe opłaty związane z paliwem lub biletami, by móc dojechać do klubu. Podczas gdy treningi w domu wymagają jedynie chwili na przegotowanie miejsca i wyposażenia. Warto podkreślić, że wystarczy często posiadanie maty treningowej, a za obciążenie mogą posłużyć butelki lub baniaki pełne wody. Oczywiście, są to rozwiązania prowizoryczne, jednakże trudno odmówić im skuteczności.

Trening domowy - minusy

  • brak dostępu do specjalistycznego wyposażenia, relatywnie ograniczona powierzchnia treningowa

Jest to trudny do przeskoczenia fakt – wyposażenie nawet niewielkiej siłowni ma olbrzymią przewagę nad jego brakiem w domu. Treningi, których wykonanie uwzględnia posiadanie kilku maszyn są oczywiście niemożliwe do wykonania, co nie oznacza, że konkretne partie mięśni nie mogą być pobudzone do rozwoju przy pomocy innych ćwiczeń. Kolejną kwestią jest przestrzeń jaką dysponujesz w domu. Jest ona zwykle ograniczona, co ma również pewne przełożenie na komfort i możliwości trenowania w zaciszu domowym.

  • brak dostępu do trenerów personalnych i ich wiedzy

Jest to jeden z większych mankamentów dla osób, które nie są pewni swojej wiedzy i nie posiadających konkretnego planu treningowego. Uczęszczając na treningi prowadzone na profesjonalnych siłowniach ma się dostęp do trenerów personalnych - będących kopalnią wiedzy. Nie ma się przez to pewności czy dane ćwiczenie wykonywane jest zgodnie ze sztuką. Niestety w skrajnych przypadkach niepoprawna technika bądź przesadne przeciążanie organizmu, może  zakończyć się bolesną kontuzją.

  • brak asekuracji oraz dodatkowej motywacji ze strony innych ćwiczących

Samotne treningi mają swój niewątpliwy urok, jednak faktem jest brak dostępu do innej osoby, która mogłaby asekurować Cię podczas mozolnych treningów ze sztangą na ławeczce. Oczywiście, wiele zależy od posiadanego przez Ciebie wyposażenia. Niestety, trenując w czasie, gdy masz pod ręką dzieci (generalnie rodzinę) lub grający telewizor, łatwo rozproszyć uwagę, a to nie jest komfortowa oraz w pełni bezpieczna sytuacja.

Treningi na profesjonalnej siłowni - plusy

  • pełna dostępność do wiedzy i praktycznych rad trenera

Jest to jedna z największych zalet płynących z treningów na profesjonalnej siłowni. Dostęp do trenerów i ich wiedzy jest nie do przecenienia – szczególnie na początku siłowej drogi do upragnionej sylwetki. Jest to ostatecznie osoba o obszernym doświadczeniu, która od początku do końca będzie w stanie wytłumaczyć dokładny przebieg ruchu oraz skorygować ewentualne popełniane przez Ciebie błędy w technice danego ćwiczenia. Jest to także ktoś, kto pomoże Ci w ułożeniu zbilansowanej sportowej diety i dokładnego planu treningowego.

  • duża przestrzeń treningowa oraz dostęp do profesjonalnego sprzętu

Znacznie łatwiej zapanować nad nudą i monotonią treningów, urozmaicając je rożnymi ćwiczeniami, którymi „zaatakujesz” swoje mięśnie. Na siłowni każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie czy planuje trening funkcjonalny, crossfit, a może fitness? Wiele oczywiście zależy od konkretnej siłowni oraz jej wyposażenia. Ważną kwestią jest przestrzeń na treningi. Na siłowni będzie na pewno większa niż ta, którą dysponujesz w domu.

  • dostęp do sauny, profesjonalnego masażu oraz fizjoterapii

Wiele dużych siłowni posiada w ofercie nawet takie udogodnienia jak sauna czy usługi masażystów i fizjoterapeutów. Nawet jeżeli nie wszystko wchodzi w zakres karnetu, to sama możliwość skorzystania z ich usług, znacząco podnosi bezpieczeństwo, jak i komfort w codziennym funkcjonowaniu.

Treningi na profesjonalnej siłowni - minusy

  • dodatkowe koszty oraz czas potrzebny na dotarcie do siłowni

Niezależnie od tego, gdzie znajduje się siłownia na którą uczęszczasz, musisz zadbać o comiesięczne wykupienie karnetu. Jednak to nie koniec wydatków, będziesz musiał uwzględnić także koszt paliwa lub biletów, by móc dojechać do siłowni. Dojazd to także określona strata czasu, jaki musisz uwzględnić, aby do niej dotrzeć, jak i później wrócić do domu. Niewiele osób ma odpowiedniej klasy siłownię pod bokiem.

  • tłok, generalnie duża ilość osób trenujących na siłowni

Zależnie od pory dnia ilość osób przebywających na siłowni jest różna. Jeżeli akurat czas kiedy Ty możesz sobie pozwolić na wypad na trening wypadnie w momencie szczytu, musisz przygotować się na tłok.  Dla wielu osób może być to zaletą, czynnikiem dodatkowo motywującym do treningów. Jednak wiele aktywnych fizycznie osób wolałaby zaznać spokoju podczas wykonywania kolejnych serii na swojej ulubionej maszynie. Dochodzi do tego konieczność „dzielenia się” wyposażeniem z innymi osobami, co może stwarzać nerwowe sytuacje.

Podsumowanie

Jak widzisz, zarówno treningi domowe, jak i w siłowni mają swoje zalety oraz mankamenty. Możliwości jakie zapewnia profesjonalnie wyposażona siłownia oczywiście są znacznie większe niż nawet doskonale przemyślany trening w domu. Jednakże istnieje wiele sytuacji, które sprawiają, że to właśnie ćwiczenia domowe są obiektywnie najlepszym wyborem. Ostatecznie decyzja należy do Ciebie, przecież chodzi o zachowanie pełnej formy fizycznej, jak i zapewnianie mięśniom bodźców do dalszego rozwoju.

Decydując się jednak na powrót na siłownię po wielu tygodniach od momentu ich zamknięcia w związku z koronawirusem pamiętaj o nowych zasadach funkcjonowania oraz szczególnej ostrożności przed nabyciem kontuzji.

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Powrót na siłownię po wielu tygodniach zastoju - najczęstsze urazy i sposoby ich ograniczania

Do treningów mogą Ci się przydać również akcesoria sportowe, które pomogą Ci w urozmaiceniu ćwiczeń, zwiększeniu ochrony przed kontuzjami, czy podniesieniu efektywności samego treningu.

Środa, 10 czerwca 2020

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Czy można zbudować masę trenując w domu?

Czy treningi w domu są tak skuteczne jak na siłowni? Pewnych zalet profesjonalnej siłowni nie da się wyrównać, ale odpowiedni plan treningowy jest w stanie w znaczącym stopniu poprawić sylwetkę nawet najbardziej wymagającego mężczyzny. Czy zrobienie masy jest możliwe? Oczywiście!

Suplementy na masę - jakie odżywki wybierać?

Imponująca masa mięśniowa to cel większości Panów, którzy poprzez dietę, odżywki i treningi dążą do jej rozbudowy. Jesteś ciekaw jakie produkty uwzględnić w swoim planie suplementacji? Sprawdź koniecznie!

Jak przełamać stagnację treningową?

Brak przyrostów masy mięśniowej, problem ze zwiększeniem obciążeń, trudność w znalezieniu motywacji - to najczęstsze objawy stagnacji treningowej. Każda z trenujących osób zapewne spotkała się lub w przyszłości...

L-karnityna czy termogenik?

Zbliża się lato, zatem wraz ze zmniejszoną ilością ubrań wiele osób chciałoby zredukować także swoją tkankę tłuszczową. Chętniej sięgamy więc po suplementy takie jak L-karnityna czy termogeniki. Co jednak będzie lepszym wyborem? Sprawdź!

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!