Witaminy i minerały dla sportowców i nie tylko

Witaminy i minerały to związki, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ich niedobory prowadzą do poważnych zaburzeń, dlatego suplementacja jest koniecznością. Szczególnie w przypadku sportowców, ponieważ ubytki niektórych witamin i minerałów spowodowane są intensywnym wysiłkiem fizycznym. Ponadto część z nich stanowi silny „aktywator” procesów anabolicznych. W naszej ofercie znajdziesz suplementy z witaminami i minerałami, dzięki którym uzupełnisz niedobory żywieniowe, potęgując efekty diety i treningu.

Więcej informacji o witaminach i minerałach

Sortowanie: Nazwa Cena

Rekomendowane artykuły

Jakie witaminy i minerały brać przed snem?

Naszym szczęściem jest to, że witaminy i minerały znajdują się w produktach spożywczych, z których na co dzień korzystamy przygotowując posiłki. Poza najlepszymi źródłami pokarmowymi warto znać również najlepsze pory...

Pozostań fit na Święta: Kapusta z grochem i grzybami oraz kompot z suszu

Dzisiaj prezentujemy kolejne przepisy, tym razem na klasyczną kapustę z grochem, jak również kompot w nieco innym wydaniu. Być może i Was zainspirujemy do zmian i wprowadzenia pewnych innowacji w świątecznej kuchni.

Dieta na rzeźbę - jakie produkty wybierać?

Po okresie świątecznej rozpusty, gdzie tak ochoczo sięgaliśmy po kolejny kawałek sernika przychodzi okres postanowień noworocznych. Jednym z częściej podejmowanych jest zmiana trybu życia na bardziej aktywny, prowadzący m.in do redukcji masy ciała. Jakie produkty najlepiej wybierać? Sprawdźmy.

Co jeść na rzeźbę, czyli dieta na rzeźbę

Okres pracy nad rzeźbą wiąże się często z intensywnym treningiem, który razem z odpowiednio skomponowaną dietą pozwala osiągnąć świetne efekty. Pozostaje jednak pytanie - jak najlepiej opracować menu? Jak je dostosować do własnych potrzeb?

Witaminy, czyli co?

Witaminy są związkami, których nasz organizm nie jest w stanie wytwarzać samodzielnie. Muszą być dostarczane albo z pożywieniem, albo w postaci suplementów. Choć nie stanowią źródła energii ani nie są składnikiem tkanek, pełnią ważną rolę w organizmie - są potrzebne do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych.

Najważniejsze witaminy i ich rola

Witamina C zaliczana jest do grupy silnych antyoksydantów, zwalczających wolne rodniki oraz chroniących przed innymi szkodliwymi substancjami. Bierze udział w procesie produkcji kolagenu oraz zwiększa odporność organizmu. Jej niedobór powoduje osłabienie organizmu, zmniejszenie wydolności fizycznej oraz większą podatność na infekcje. Witamina B1 wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Bierze udział w procesach energetycznych oraz uczestniczy w przemianie węglowodanów. Zapotrzebowanie na nią wzrasta w przypadku zwiększonego spożycia cukrów. Niedobory prowadzą do zaburzeń układu nerwowego oraz zaburzeń w układzie mięśniowym. Witamina B2 jest ważna w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku. Ponadto bierze udział w procesach energetycznych i czuwa nad prawidłowością przebiegu przemian metabolicznych białek, tłuszczów i węglowodanów. Zapotrzebowanie na witaminę B2 wzrasta przy intensywnym wysiłku fizycznym. Niedobór objawia się łuszczeniem warg i stanami zapalnymi skóry, a także zmianami w narządzie wzroku. Witamina B6 uczestniczy w przemianach tłuszczów, węglowodanów oraz białek. Wpływa pozytywnie na układ nerwowy. Zapotrzebowanie zwiększa się wraz ze zwiększonym spożyciem produktów białkowych. Niedobory objawiają się nadmiernym wypadaniem włosów oraz nadpobudliwością. Witamina B12 bierze udział w procesach metabolicznych węglowodanów i tłuszczów. Niedobory objawiają się zaburzeniami w układzie krwiotwórczym oraz uszkodzeniami układu nerwowego. Witamina PP wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Jest także niezbędna podczas procesów przemiany białek, tłuszczów i węglowodanów. Niedobory mogą prowadzić do nudności, biegunek, zapalenia skóry. Witamina A zapewnia prawidłowy przebieg procesów wzrostowych. Reguluje tworzenie nowych komórek. Niedobory mogą objawiać się wysychaniem i rogowaceniem skóry. Witamina D odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego. Wchłanianie tej witaminy następuje w obecności tłuszczów. Niedobory mogą powodować upośledzenie mineralizacji kości. Witamina E działa antyoksydacyjnie, neutralizując wolne rodniki, których szczególnie dużo wytwarza się po intensywnym treningu. Niedobory wpływają na przyspieszenie procesów starzenia oraz zwiększenie zachorowania na degeneracyjne choroby metaboliczne. Witamina K uczestniczy w procesach krzepnięcia krwi. Ponadto bierze udział w kształtowaniu tkanki kostnej. Działa przeciwbólowo i antybakteryjnie. Rzadko kiedy dochodzi do niedoborów tej witaminy z uwagi na bardzo niskie jej zapotrzebowanie.

Minerały, czyli co?

Składniki mineralne są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Pełnią funkcje regulacyjne, a także stanowią ważny materiał budulcowy.

Najważniejsze składniki mineralne

Wapń należy do grupy makroelementów. Stanowi najważniejszy składnik kości, paznokci oraz zębów. Uczestniczy w procesie kurczliwości mięśni. Niedobory tego składnika powodują zniekształcenie kości, zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego, serca oraz mięśni - co ma ogromne znaczenie dla sportowców. Magnez bierze udział w produkcji tkanek miękkich oraz kości i zębów. Uczestniczy w kurczliwości mięśni oraz w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczów. Ponadto bierze udział w procesie termoregulacji. Niedobory mogą objawiać się pobudliwością mięśniową, bolesnymi skurczami mięśni, bezsennością. Sód wpływa na zatrzymywanie wody w organizmie. Niedobory sodu pojawiają się bardzo rzadko, a u sportowców są efektem długotrwałego i intensywnego treningu (np. maratonu). Potas stanowi główny kation wewnątrzkomórkowy. Największa jego ilość występuje w mięśniach, pozwalając na kontrolę skurczów. Niedobory prowadzą do zaburzeń funkcji ośrodkowego układu nerwowego, zwiotczenia mięśni szkieletowych. Cynk ma wpływ na procesy energetyczne i przemiany węglowodanów, tłuszczów oraz białek. Rzadko kiedy dochodzi do niedoborów, które mogą objawiać się m.in. zahamowaniem wzrostu, opóźnienie kostnienia. Nadmiar cynku nie jest wskazany, ponieważ prowadzi do obniżenia wchłaniania miedzi i żelaza. Selen wpływa pozytywnie na układ immunologiczny. Ponadto łagodzi skutki procesów katabolicznych po wysiłku. Niedobory prowadzą do zwiększenia podatności na alergii oraz zmniejszenia elastyczności tkanek.

Wybierając witaminy i minerały z naszej oferty:

  • zapewniasz prawidłową podaż najważniejszych składników,
  • dbasz o stan swoich mięśni,
  • zwiększasz efektywność treningu.

Najlepsze Witaminy i minerały: Olimp, Trec Nutrition, BioTech USA, OstroVit, Now Foods, Scitec Nutrition, UNS, Muscle Care, Activlab, Universal Nutrition, Hi Tec Nutrition, Fitness Authority FA, Amix, Controlled Labs, Real Pharm