RABAT DO -12% NA WSZYSTKO! KOD:  RABAT612   

Czy pomijanie posiłków przyspiesza odchudzanie?

Czy pomijanie posiłków przyspiesza odchudzanie?

Na pierwszy rzut oka pomysł wygląda nieźle. Nie zjem obiadu, dostarczę mniej kalorii, pogłębię deficyt kaloryczny – tkanka tłuszczowa powinna znikać z dnia na dzień.

Po drugiej stronie redukcyjnej rzeki stoją jednak osoby, które z pewnością w głosie mówią: "jeśli chcesz dobrze wyglądać i dobrze się czuć, podstawą jest pięć posiłków dziennie!".

Zalewani różnymi i często tak sprzecznymi informacjami na temat żywienia wpadamy w dietetyczną pułapkę, z której ciężko wyjść z planem, co do którego nie mamy żadnych wątpliwości.

1.Śniadanie, czyli najważniejszy posiłek dnia

Od kiedy pamiętam zarówno rodzice, dziadkowie jak i nauczyciele w szkołach czy głos dobiegający z telewizora bądź radia zgodnie wpajały mi to zdanie: "Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia".

Zapewne podobnie jak spora część z Was szedłem z tym przesłaniem przez życie wiele lat. Dziś na podstawie badań wiemy już, że zupełnie nie należy brać go na poważnie, jeśli zależy nam na dobrej sylwetce i zdrowiu.

Globalną świadomość dotyczącą braku konieczności spożywania pierwszego posiłku zaraz po przebudzeniu zawdzięczamy popularnemu systemu żywienia o nazwie Intermittent Fasting.

Jest to metoda polegająca na wdrożeniu do diety kilkunastogodzinnych postów każdego dnia. Śniadanie wtedy zazwyczaj przypada na wiele godzin po tym jak otworzymy oczy z rana, a mimo tego IF przynosi stosującym świetne rezultaty.

Już po kilku tygodniach zaobserwować można nie tylko wyraźną redukcję tkanki tłuszczowej, ale ogromną poprawę wrażliwości insulinowej – co znakomicie sprawdza się między innymi u osób z insulinoopornością czy cukrzycą typu II.

Intermittent Fasting opiera się na tym, iż mimo wielu mitów związanych z rzekomym wpływem ilości posiłków na metabolizm czy przemianę materii, w rzeczywistości znaczenie ma jedynie jedna kwestia – ilość kalorii w naszej codziennej diecie.

Większa ilość posiłków może nie tylko nie pomóc pozbyć się zbędnych kilogramów, ale nawet utrudnić proces redukcji tkanki tłuszczowej poprzez ciągłe stymulowanie trzustki do produkcji insuliny.

Może wpłynąć także na zaburzenia w mechanizmach działania neuroprzekaźników w tzw. ośrodku głodu i sytości. Wprowadzenie "okresowych postów", choć w początkowej fazie nieco trudne do realizacji może przynieść wiele korzyści i przełamać niejedną stagnację w postępach redukcyjnych.

Wnioski? Pominięcie śniadania podczas redukcji tkanki tłuszczowej może okazać się strzałem w dziesiątkę.

2.Pomijane posiłki – objawy głodu i podjadanie

Nie do końca sprawdza się natomiast pomijanie "środkowych'' posiłków w ciągu dnia. Często wtedy w napadzie głodu następującym po dłuższym czasie bez jedzenia organizm próbuje rekompensować sobie brak kalorii i w efekcie dostarczamy ich znacznie więcej niż miałoby to miejsce w przypadku zaplanowanych posiłków.

Podsumowując, realizacja planu diety z równomiernie rozłożonymi posiłkami pozwala na prawidłowe funkcjonowanie mechanizmów wpływających na kontrolę łaknienia.

Jeśli jednak nie mamy problemów z powstrzymaniem się od podjadania i przekąsek pojawiających się spontanicznie w zamian za pominięty posiłek, nie zjedzenie obiadu nie przyczyni się negatywnie do redukcji tkanki tłuszczowej.

Mimo nadal panujących mitów pominięcie posiłku nie ma wpływu na nasz metabolizm i nie zwalnia go, zatem jeśli nie będziemy ''nadrabiać'' w kolejnym potrójną ilością kalorii, taka sytuacja raz na jakiś czas z pewnością nie zahamuje postępów.

3. Omijanie kolacji

Ostatni punkt rozpatrywać należy bardzo indywidualnie. Pominięcie kolacji niesie za sobą szereg korzyści, ale u wielu osób jej brak wyrządzi znacznie więcej szkód.

Rezygnacja, bądź bardzo wcześnie zjedzony ostatni posiłek pozwala na lepszą regenerację m.in. układu pokarmowego, który nie jest zmuszony do trawienia ciężkiej kolacji spożytej na pięć minut przez zaśnięciem.

Dodatkowo, położenie do łóżka z niskim poziomem glukozy we krwi daje nam szansę na wzmożoną produkcję i wydzielanie hormonu wzrostu, co w dużej mierze także przyczyni się do redukcji tkanki tłuszczowej.

Brak kolacji może skutkować jednak problemami z zasypianiem się i nocną regeneracją, co zdecydowanie nie wpłynie dobrze na naszą sylwetkę. Wysoki poziom kortyzolu w dużym stopniu wstrzymywać będzie postępy, a  odczuwalne zmęczenie nie pozwoli na ciężkie treningi.

Podsumowanie

Pomijanie posiłku zatem w pewnych sytuacjach może bardzo pomóc w procesie zrzucania zbędnych kilogramów.

Warto jednak odpowiednio rozplanować swój jadłospis i świadomie zredukować ilość posiłków jeśli jest ona dla nas problematyczna, zamiast pozwolić by nasze żywienie było dziełem przypadku.


Michał Kusyk

Środa, 29 lipca 2020

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Trening w domu - czy warto stosować odżywki?

Planujesz trening domatora i zacząłeś od wyboru odpowiednich ćwiczeń w domu i zmiany diety? Świetnie - teraz warto rozważyć włączenie właściwych suplementów. Czy jest sens po nie sięgać skoro nie chodzisz na profesjonalną siłownię? Sprawdź!

Dieta i suplementy, które zwalczą zmęczenie podczas treningu

Zmęczenie jest nieodłącznym elementem związanym z wysiłkiem fizycznym. Po zakończeniu treningu często ogarnia niemoc i senność, a wszystkie siły zaczynają Cię opuszczać. Niekiedy ma to miejsce również w trakcie treningu.

8 ćwiczeń na skuteczny trening pleców

Zarysowane mięśnie pleców to marzenie wielu osób. Jednak wzmacniając te partie ciała, wpływamy nie tylko na wygląd, ale zapewniamy sobie też większą ochronę kręgosłupa, który umożliwia nam wykonywanie podstawowych czynności w ciągu dnia. Poznaj 8 ćwiczeń na skuteczny trening pleców

5 pomysłów na zdrowe dania z grilla

Kiełbasa, kaszanka, karkówka - to podstawowe trio, które przychodzi nam na myśl w pierwszej kolejności kiedy słyszymy słowo "grill". Odmień swoją dietę i sprawdź naszą propozycję przepisów pokazujących, jak dania z grilla można przygotować w wersji FIT.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!