-15% na wszystkie aminokwasy BCAA KOD: 15BCAA w dniach 23-30.09

Czy warto stosować glutaminę?

Czy warto stosować glutaminę?

Glutamina jest jednym z topowych substancji, jeśli chodzi o sprzedaż. Z tego względu na jej temat powstało wiele mitów, a duża liczba osób twierdzi, że brak jest naukowych dowodów na jej faktyczne działanie. Poniżej rozwiejemy wszelkie wątpliwości i odpowiemy na pytanie, czy warto stosować glutaminę.

Czym jest glutamina?

Glutamina jest jednym z 20 aminokwasów budujących białka roślinne i zwierzęce. Nasz organizm jest w stanie sam ją wytworzyć z kwasu glutaminowego, dlatego nie musimy dostarczać jej z pożywieniem, w przeciwieństwie np. do BCAA. Jednak synteza tego aminokwasu u osób aktywnych fizycznie, umysłowo czy osób chorych może być niewystarczająca, dlatego powstały monopreparaty, które w łatwy sposób uzupełniają te braki. Jak wiele innych aminokwasów, glutamina jest niezbędna wszystkich żywym organizmom, ponieważ stanowi składnik białek budujących tkanki. Odgrywa także kluczową rolę w metabolizmie azotu oraz usuwaniu toksycznego amoniaku.

Glutamina – działanie

Glutamina jest związkiem, który w największej ilości występuje w mięśniach szkieletowych. Stanowi ponad 60% całej puli aminokwasów budujących tkankę mięśniową. W niektórych warunkach uznawanych jako niekorzystne dla organizmu (m.in. choroba, silny stres, wysiłek fizyczny) gwałtownie wzrasta zapotrzebowanie na glutaminę. Nasze ciało jest w stanie samo syntetyzować pewne jej ilości, ale przy pojawiających się znacznych deficytach zaczyna pozyskiwać glutaminę z mięśni na drodze procesów katabolicznych. Można temu jednak zapobiec poprzez stosowanie suplementacji.

Glutamina - korzyści

Nie sposób jest wymienić wszystkich korzyści płynących z jej suplementowania. Poniżej skupimy się na najważniejszych z nich:

  1. Stymuluje syntezę nowych białek mięśniowych poprzez metabolizm azotu – azot polepsza stan, w którym komórki mięśniowe mają najlepsze możliwości wzrostu, ponieważ zwiększa ich powierzchnie umożliwiając tym samym pobór większej ilości składników odżywczych.
  2. Wpływa na zwiększenie poziomu niektórych hormonów, w tym hormonu wzrostu, który jest kluczowy podczas uprawiania sportu.

  3. Wysokie stężenie glutaminy wspomaga proces regeneracji zasobów glikogenu.
  4. Stanowi główne paliwo dla komórek układu immunologicznego, a więc poprawia odporność – spadek stężenia glutaminy w organizmie może być pierwszym symptomem o pojawiającej się chorobie.
  5. Nasila pracę fibroblastów, dzięki czemu przyspiesza gojenie ran.
  6. Stymuluje produkcję limfocytów T oraz cytokin przeciwzapalnych.
  7. Nasila działanie neutrofili w walce z patogenami.
  8. Chroni przed stłuszczeniem wątroby.
  9. Pośrednio, przyczynia się do obniżania poziomu kortyzolu.
  10. Przyczynia się do uszczelniania jelit, dzięki czemu zmniejsza się ilość stanów zapalnych.

Kiedy i  jakich dawkach stosować glutaminę?

Jak widać powyżej, glutamina wykazuje szereg korzyści, zwłaszcza tych regeneracyjnych oraz przeciwzapalnych. Z tego względu bardzo ważna jest pora jej przyjmowania. Jak wiadomo, podczas treningu mięśnie ulegają mikrourazom i uszkodzeniom. Jest to pewnego rodzaju stan zapalny, który jest jednak korzystny, ponieważ w procesie późniejszej regeneracji tkanka ta staje się większa i silniejsza.

Spożycie glutaminy w porze okołotreningowej czy bezpośrednio po treningu z jednej strony będzie skutkowało zmniejszeniem tego stanu zapalnego, ale z drugiej strony mięsień może mieć utrudnioną drogę do rozwoju.

Dodatkowo glutamina wpływa na hamowanie kinazy mTor, czyli enzymu odpowiedzialnego m.in. za wzrost siły i masy mięśniowej. Dlatego też coraz więcej badań sugeruje, aby spożywać ją w ilości 10-20g na dobę w porze jak najbardziej odległej od treningu. 

Czy warto stosować glutaminę?

Glutamina zdecydowanie zasługuje na miano uniwersalnego produktu, który powinien stanowić podstawę suplementacji każdego sportowca oraz osób dbających o swoje zdrowie. Szereg korzyści z jej przyjmowania stawia ją na czele odżywek pro-zdrowotnych. Glutamina nie jest produktem, który sprawi, że w szybki i widoczny sposób odczujemy jej działanie, jednak długie i systematyczne przyjmowanie z pewnością przyczyni się do polepszenia funkcjonowania naszego organizmu.

W zakresie suplementów glutaminowych polecamy m.in:

BioTech USA 100% L-GlutamineBioTech USA 100% L-Glutamine 500g

Olimp Glutamine XplodeOlimp Glutamine Xplode 500g

Fit Whey L-GlutamineFit Whey L-Glutamine 500g

Piątek, 15 grudnia 2017

Ocena artykułu:

Ilość ocen: 2, średnia 5.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Aminokwasy BCAA kiedy i jak brać, działanie, opinie i dawkowanie

Suplementy zawierające w składzie aminokwasy BCAA należą do jednej z popularniejszych grup. Warto poznać więcej szczegółów na ich temat, aby w pełni wykorzystywać ich potencjał. Sprawdź m.in. jak je brać i jakich efektów możesz się spodziewać.

Przedtreningówka dla początkujących

Przedtreningówki stanowią nieodłączną część suplementacji znacznej grupy sportowców. Nie tylko pozwalają wejść w trening z optymalnym pobudzeniem, ale również wspierają jego efektywność. Czym się jednak sugerować jako początkujący?

Barki bareczki

Barki czyli partia, która przez ostatni rok poprawiłem najbardziej przynajmniej tak mówią tu i tam…I standardowe pytanie jak udało mi się to zrobić? Szczerze mówiąc nic specjalnego nie zrobiłem, trenowałem tą partię jak zawsze...

Co brać pomiędzy cyklami kreatynowymi?

Kreatyna to obecnie jeden z najpopularniejszych suplementów diety wybierany przede wszystkim przez sportowców. Stosują ją osoby na różnym poziomie zaawansowania, przede wszystkim po to by zwiększyć siłę i wytrzymałość. Co jednak brać między cyklami?

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!