Koncentrat, izolat, hydrolizat - przewodnik dla początkujących

Koncentrat, izolat, hydrolizat - przewodnik dla początkujących

Dziś na tapetę bierzemy odżywkę, bez której większość z osób ćwiczących na siłowni nie wyobraża sobie swojego planu dietetycznego. Białko - podstawowy budulec naszego organizmu, w zwiększonych ilościach polecany każdemu, kto uprawia czynnie sport.

Bez protein nie bylibyśmy w stanie funkcjonować, a nasze mięśnie nie byłyby w stanie powiększać swoich rozmiarów. Dlatego też w okresie budowania masy zaleca się zwiększenie zawartości białka w diecie, aby pokryć podstawowe zapotrzebowanie organizmu oraz dostarczyć większe ilości do wzmocnienia procesów anabolicznych prowadzących do rozbudowy włókien. Choć każdorazowo należy starać się jak najwięcej białka pokrywać korzystając z pożywienia, to przy znacznie wyższych wartościach może to okazać się stosunkowo trudne wyłącznie za pomocą diety.

Właśnie w takich sytuacjach bardzo przydatne okazują się być odżywki białkowe, które nie tylko stanowiąc skoncentrowane źródło protein pozwalają w większym stopniu zrealizować żywieniowe założenia, ale przede wszystkim ułatwiają codzienne funkcjonowanie, pomagając ograniczyć objętość spożywanych posiłków.

Odżywka białkowa ma również swoje zastosowanie szczególnie w okolicach około treningowych. Po zakończonym treningu zależy nam na jak najszybszym dostarczeniu wygłodniałemu organizmowi niezbędnego budulca, który zainicjuje procesy regeneracyjne. Płynna postać suplementu białkowego skraca czas absorpcji protein. Czas ten jest również skrócony poprzez zastosowanie krótszych wiązań peptydowych (częściowo strawione frakcje) oraz dodatki enzymów trawiennych.

Dzieląc odżywki białkowe pod względem czasu wchłaniania możemy wyodrębnić trzy najpopularniejsze formy protein serwatkowych:

  • Koncentrat (WPC)
  • Izolat (WPI)
  • Hydrolizat (WPH)

Poniżej postaramy się wam krótko scharakteryzować różnice i podpowiedzieć, którą formę wybrać.

Koncentrat białek serwatkowych (WPC)

WPC (Whey Protein Concentrate) jest pozyskiwany najczęściej w procesie filtrowania na bardzo drobnych sitach (mikrofiltracja). Odżywki zakwalifikowane do tej grupy składają się z protein w ok. 60 / 70 (+/- 5 %) przy zawartości tłuszczu ok. >8%. Są to jedne z podstawowych odżywek pozyskiwanych z białka serwatkowego. Charakteryzują się znacznie wyższą zawartością węglowodanów wynikającą z naturalnej zawartości cukru mlecznego (laktozy), stanowiąc tym samym bazowe źródło białka, jednak w mniej skoncentrowanej formie niż inne rodzaje odżywek serwatkowych. Przekłada się to na niższą cenę i tym samym bardzo dobry, podstawowy wybór dla osób o dość ograniczonym budżecie.

Koncentrat z powodzeniem nada się do komponowania posiłków wzbogacających pozostałe źródła białka (tzw. podbicie białka), np. w formie naleśników z masłem orzechowym polanych gęstą odżywką.

Izolat białek serwatkowych

WPI (Whey Protein Isolate) jest otrzymywany najczęściej w procesie jonizacji, jak i filtracji krzyżowej w niskich temperaturach (CFM). Podgrzewanie sprzyja zubożeniu surowca, a dzięki zastosowaniu mikrofiltracji nie ma konieczności stosowania wysokiej temperatury. Dzięki temu preparat produkowany w ten sposób charakteryzuje się zachowaniem wszelkich bioaktywnych frakcji protein w tym m.in. azotu umożliwiając łatwiejsze uzyskanie dodatniego bilansu azotowego.

Sposób ten jednak jest dość kosztowny, co przekłada się na wyższą niż w przypadku koncentratu cenę końcową produktu. Izolat za to charakteryzuje się lepszą i szybszą przyswajalnością (BV) oraz znacznie wyższą zawartością białka w porcji (nawet w graniach 90%) przy stosunkowo niskiej ilości węglowodanów (producenci izolatów często podkreślają, że ich odżywki pozbawione są laktozy, co jest świetną pomocą dla osób z objawami nietolerancji) oraz tłuszczu.

Świetna propozycja dla każdej osoby, która na odżywki planuje przeznaczyć nieco większy budżet, korzystając przy tym na szybszej przyswajalności i większej koncentracji białka niż w przypadku WPC.

Więcej informacji na na temat WPI znajdziesz tutaj: Izolat białka serwatki.

Hydrolizat białek serwatkowych

Ostatni z omawianych form odżywek serwatkowych, a zarazem creme de la creme.

WPH (Whey Protein Hydrolysate). Proces jego pozyskiwania polega na rozerwaniu łańcuchów proteinowych na mniejsze cząstki. Stosowane do tego celu metody są dosyć skomplikowane i kosztowne, co przekłada się na zdecydowanie wyższą cenę odżywek w porównaniu do innych rodzajów odżywek białkowych.

Sposób pozyskiwania hydrolizatów pozwala jednak na największe zachowanie wartości biologicznej, przy jednoczesnym usunięciu zbędnych składników dodatkowych obniżających jakość białka. Na chwilę obecną WPH są najczystszą i najszybciej wchłanianą odżywką proteinową, co czyni ją wartościowym dodatkiem w suplementacji stricte kulturystycznej.

Cechuje się bardzo wysoką zawartością białka, niemalże w graniach 95% oraz praktycznie znikomej ilości tłuszczu i węglowodanów.

Cena jest zdecydowanie najwyższa, a stosowanie odżywek tego typu znajduje swoje zastosowanie u bardziej profesjonalnych sportowców ze ściśle wyliczoną dietą i odpowiednio dostosowanym treningiem niż w przypadku osób początkujących znajdujących się na etapie startowym.

Podsumowanie

Jak widzicie różnice w tych trzech prezentowanych formach odżywek są znaczące, a metoda wykorzystywana do otrzymania każdej z nich przekłada się na zawartość białka, tempo przyswajania (nawet w granicach 30 minut!) oraz cenę.

Jeśli ćwiczymy dla samych siebie, bez aspiracji scenicznych nie ma potrzeby zaczynania od najwyższej półki, czyli hydrolizatu. Wtedy w zależności od możliwości finansowych oraz typu budowy ciała należy się skupić bardziej na formach koncentratu i izolatu. Pamiętajcie, że osoba o budowie ektomorficznej, czyli szczupłej, z dużymi trudnościami w budowaniu masy spokojnie może zostać przy koncentracie, w którym większa zawartość węglowodanów i tłuszczu wręcz może pomóc zbudować jeszcze szybciej wymarzone mięśnie.

Jeśli masz dość funduszy, a Twoje ciało ma tendencje do gromadzenia tkanki tłuszczowej wybieraj izolat, jeśli jesteś studentem i liczysz każdą złotówkę i/lub trudno Ci zbudować masę mięśniową przy swoim typie budowy wybieraj WPC.

Interesuje Cię tematyka odżywek białkowych? Zachęcamy do zapoznania się jeszcze z artykułem: Najlepsze białko.

Piątek, 2 listopada 2018

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Najlepsze białko

Odżywki białkowe to kategoria, która cieszy się zdecydowanie największą popularnością. Nie bez powodu - to proteiny stanowią podstawowy budulec mięśni. Ale czy suplementacja naprawdę jest konieczna? Którą formę białka wybrać dla siebie?

Izolat białka serwatki

Zdecydowanie najpopularniejszą formą odżywek białkowych są produkty oparte na proteinach serwatki, w tym stosowany przez znaczną grupę osób izolat (WPI). Warto jednak poznać kilka faktów na jego temat. Na co zwrócić uwagę przy zakupie, czym się kierować, co wziąć pod uwagę?

Budowanie masy od podstaw

Rozbudowa masy mięśniowej to jeden z podstawowych celów, jakie stawia sobie za cel większość osób rozpoczynających swoją przygodę z siłownią. Co jednak zrobić, żeby zmaksymalizować efekty i od czego tak naprawdę zacząć?

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!