Rabat na odżywki ❗ -15%    Kod: WYCINKA15  

Czy można przetrenować mięśnie?

Czy można przetrenować mięśnie?

Czym jest przetrenowanie mięśni? Zjawisko to polega głównie na pogorszeniu formy osoby którą dopadła ta przypadłość, co zwiększa ryzyko kontuzji.

Czy przetrenowanie mięśni jest możliwe?

Jak już wyżej wspominałem, przetrenowanie mięśni jest możliwe oraz bardzo częste wśród sportowców. Niestety nie ma żadnych sprecyzowanych kryteriów, które pozwoliłyby diagnozować przetrenowanie mięśni, dlatego tak ważna jest profilaktyka.

Najbardziej narażonymi osobami na tą przypadłość są zawodowi sportowcy oraz osoby przygotowujące się do zawodów. Wiele osób bagatelizuje przetrenowanie, co prowadzi do regresu w treningach.

Jeśli zdarzy nam się przetrenować, to najlepiej zrobić sobie kilka dni przerwy w treningach, aby zregenerować się psychicznie i fizycznie. Jest to pewnego rodzaju bunt organizmu przed zbyt dużą ilością treningów.

Sprawdź także: Ile powinna trwać regeneracja mięśni po treningu?

Jak rozpoznać przetrenowanie mięśni?

Najczęstsze objawy przetrenowania to:

  • spadek formy
  • duszności
  • brak apetytu
  • spadek libido
  • zaburzenia snu
  • drżenie kończyn

Są to najczęstsze objawy przetrenowania. Oczywiście nie są to jedyne objawy, które występują, ale na pewno są to jedne z częstszych oznak zbyt dużej ilości treningów. Innymi objawami może być np. spadek wagi oraz nadmierne pobudzenie.

Przetrenowanie jest przewlekłym zmęczeniem organizmu, który nie ma wystarczającej ilości czasu na regenerację między treningami. Ciężkie przetrenowanie może prowadzić nawet do znacznego pogorszenia naszego stanu zdrowia, dlatego nie powinno się bagatelizować żadnych objawów tej przypadłości.

Nawet zwykłe bóle mięśni, utrata motywacji lub złe samopoczucie mogą świadczyć że dopadł nas zespół przetrenowania.

Jakie są skutki przetrenowania?

To jakie konsekwencje poniesie nasz organizm, zależy od tego w jakim stopniu będziemy przetrenowani. Jeśli odpowiednio szybko zareagujemy, to prawdopodobnie nie poniesiemy zbyt dużych konsekwencji.

Jednak jeśli zbagatelizujemy oznaki przetrenowania, to może się to skończyć regresem w treningach lub nawet poważną kontuzją. Przy poważnym przetrenowaniu może dojść m.in do zaburzeń układu przywspółczulnego, może temu również towarzyszyć zmęczenie układu nerwowego oraz niedobory składników odżywczych. Może to skutkować np. niedokrwistością z powodu niedoboru żelaza.

Objawy przetrenowania

Najczęstsze objawy przetrenowania to m.in spadek formy, duszności, brak apetytu itd. Jednak nie są to jedyne objawy przetrenowania, w środowisku sportowym wielu ludzi skarży się na złe samopoczucie nazywa także "potreningową depresją".

Poza tym mogą wystąpić także podwyższone tętno, zawroty głowy. Często dotyka to profesjonalnych sportowców, którzy trenując codziennie, a nawet dwa razy dziennie, przez co organizm nie ma czasu na regenerację sił.

Poznaj także: 3 suplementy najlepsze na regenerację

Jak wyjść z przetrenowania?

Jeśli już dopadnie nas przetrenowanie, to powinniśmy jak najszybciej zareagować, co pomoże nam jak najszybciej powrócić do treningów. Najważniejsze to zapewnić organizmowi odpowiednią ilość snu oraz odpowiednią ilość składników odżywczych.

Aminokwasy BCAA oraz odżywki białkowe świetnie wspierają regenerację organizmu, więc na pewno warto je włączyć do swojej diety, ponieważ nie tylko pomogą nam gdy nasz organizm będzie przetrenowany ale także w przyszłości pozwolą nam go uniknąć.

Czasami niestety nie obejdzie się bez wizyty u lekarza, jednak decyzja dotycząca leczenia należy do nasi jest zależna od naszego samopoczucia i wielu indywidualnych czynników.

Oczywiście zamiast leczyć lepiej jest zapobiegać, dlatego warto działać profilaktycznie. Aby uniknąć przetrenowania, to po pierwsze powinniśmy się wysypiać (minimum 8 godzin dziennie) oraz zdrowo się odżywiać.

Poza tym powinniśmy zapewniać sobie okresy strategicznego roztrenowania (okresy podczas których trenujemy mniej i dajemy organizmowi odpocząć), co zapobiegnie przetrenowaniu.

Sprawdź: Na czym polega roztrenowanie i kiedy jest potrzebne?


Bartosz Dzwonek

Poniedziałek, 30 sierpnia 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Jak często trenować aby zobaczyć rezultaty?

Jak często trenować aby zobaczyć rezultaty?

Wiele osób rozpoczynających treningi nie wie, jak często trenować, aby szybko zobaczyć rezultaty, pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej i zbudować muskulaturę. Jaka częstotliwość treningów na siłowni jest odpowiednia, aby utrzymać szczupłą sylwetkę?

Co daje BCAA na masie?

Co daje BCAA na masie?

Jakie korzyści daje stosowanie BCAA w okresie budowania mięśni? Jak aminokwasy rozgałęzione wpływają na masę mięśniową? Sprawdź.

Jakich węglowodanów unikać na redukcji?

Jakich węglowodanów unikać na redukcji?

Węglowodany to makroskładniki odżywcze, ważny element zbilansowanej diety i jeden z trzech podstawowych źródeł, z których organizm pobiera energię. Jakich węglowodanów warto unikać gdy jesteśmy w okresie redukcji?

Najczęstsze kontuzje na siłowni - jak ich unikać?

Najczęstsze kontuzje na siłowni - jak ich unikać?

W jaki sposób uchronić się przed kontuzją i zapobiec najczęstszym urazom pojawiającym się w trakcie wykonywania ćwiczeń siłowych? Sprawdź.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!