Aminokwasy BCAA a białko i kreatyna

Aminokwasy BCAA a białko i kreatyna

Sportowcy, a szczególnie miłośnicy siłowni prędzej czy później sięgają po suplementy diety. Droga do uzyskania idealnej sylwetki bywa naprawdę wyboista. Czasami trzeba całkowicie zmienić swój tryb życia, bo tylko dzięki systematycznym treningom i właściwej diecie, najlepiej uzupełnionej odpowiednimi suplementami można osiągnąć upragniony cel.

Na rynku dostępnych jest coraz więcej odżywek i suplementów. BCAA, białko, kreatyna – które z nich wybrać, aby najskuteczniej wspomóc swój organizm?

Dobór odpowiednich z nich to kwestia indywidualna i zależy od wielu czynników, w tym organizmu danej osoby, stylu życia jaki prowadzi oraz postawionego sobie celu. Warto podkreślić, że odżywki z białkiem oraz preparaty z aminokwasami BCAA i kreatyną można przyjmować zarówno podczas treningu na masę mięśniową, jak również w czasie odchudzania.

Czym jest BCAA?

BCAA (leucyna, izoleucyna i walina) są to egzogenne aminokwasy rozgałęzione, czyli takie których organizm nie potrafi sam syntezować i musi pobierać z pożywienia. Spełniają one kilka ważnych funkcji, m.in.: chronią mięśnie przed rozpadem, przyspieszają regenerację po treningu, poprawiają wydolność organizmu, odbudowują zasoby energetyczne i wpływają na zwiększenie siły mięśniowej. Aminokwasy BCAA wspomagają także redukcję tkanki tłuszczowej, dlatego warto je stosować również podczas odchudzania.

Kilka słów o białku

Proteiny to podstawowy element budulcowy mięśni oraz tkanek. Odżywki białkowe są zatem doskonałym rozwiązaniem dla sportowców, którym zależy na szybkiej budowie masy mięśniowej.

Najpopularniejsze wśród kulturystów są suplementy opierające się na białku serwatki, do których należą koncentraty, izolatyhydrolizaty. Różnią się sposobem pozyskiwania protein, a co za tym idzie proporcjami poszczególnych składników odżywczych. Niezależnie od składu białko serwatki uznawane jest za jedno z szybciej wchłanialnych.

Kazeina oraz albuminy jajeczne są bardzo wolno absorbowane w organizmie. Z tego względu są szczególnie polecane na noc, czyli w czasie największej regeneracji organizmu. Podczas snu naprawiane są wszystkie mikrouszkodzenia, do których doszło w czasie treningów. Dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednie odżywki zapewniające powolny, ale stały dopływ aminokwasów.

Białko sojowe jest za to najlepszym pomysłem dla wegetarian. Stanowi świetną alternatywę dla osób nie spożywających produktów pochodzenia zwierzęcego, pozwalając im również na rozbudowę beztłuszczowej masy mięśniowej.

Jaka jest rola kreatyny?

Kreatyna jest związkiem, której magazynem są przede wszystkim mięśnie. Jako wynik wielu procesów metabolicznych wytwarzana jest w naszym organizmie, jednak w bardzo małych ilościach.

Kreatyna do bardzo ważny związek dla sportowców, ponieważ odgrywa kluczową rolę w wytwarzaniu energii, przyczynia się bezpośrednio do wzrostu wydolności fizycznej, a co za tym idzie – skutecznie wpływa na przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej.

Wbrew wielu sprzecznym opiniom można ją z powodzeniem przyjmować także w okresie redukcji. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Kreatyna na redukcji - jej właściwości i działanie.

BCAA, białko czy kreatyna?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie co lepiej wybrać – BCAA, białko czy kreatynę, dlatego większość osób aktywnych fizycznie decydujących się na suplementację najczęściej łączy różnego rodzaju preparaty. Każdy z nich wykazuje korzystne działanie dla organizmu sporowców wpływając na procesy anaboliczne prowadzące do rozbudowy masy mięśniowej, czy też chroniąc przed katabolizmem.  Wszystkie wymienione suplementy przyspieszają regenerację organizmu po wysiłku, co ma szczególnie znaczenie w okresie intensywnych treningów.

W dzisiejszych czasach każdy kto chce poprawić swój wygląd i polepszyć wyniki sportowe ma do wyboru ogromną ilość suplementów i odżywek. Należy jednak pamiętać, że ich przyjmowanie nie zwalnia z treningu i prawidłowego żywienia. Tylko połączenie suplementacji, systematycznych ćwiczeń i odpowiednio skomponowanej diety może przynieść oczekiwane rezultaty.

Wybór odpowiednich suplementów i odżywek zawsze warto skonsultować z ekspertem w tej dziedzinie. Pamiętaj, że nie wszystkie informacje pochodzące z forów internetowych są rzetelne i zgodne z prawdą. Każda z odżywek może przynieść pożądane efekty, ale pod warunkiem prawidłowego dostosowania planu suplementacyjnego do Twojej osoby.

Wtorek, 24 listopada 2015

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Aminokwasy BCAA kiedy i jak brać, działanie, opinie i dawkowanie

Suplementy zawierające w składzie aminokwasy BCAA należą do jednej z popularniejszych grup. Warto poznać więcej szczegółów na ich temat, aby w pełni wykorzystywać ich potencjał. Sprawdź m.in. jak je brać i jakich efektów możesz się spodziewać.

Kreatyna na redukcji – jej właściwości i działanie

Kreatyna kojarzy się głównie ze zwiększaniem siły i masy mięśniowej oraz rezerw energetycznych, dlatego też jest jednym z najpopularniejszych suplementów w diecie kulturystów. Nie każdy jednak wie, że może być z powodzeniem...

Dieta na masę mięśniową dla mężczyzny o wadze 80kg

Przy masie ciała 80kg musisz większą uwagę przykuwać do zawartości węglowodanów oraz tłuszczu w diecie. Nie oznacza to, że powinieneś z nich całkowicie zrezygnować, tylko bardziej kontrolować ich ilość oraz...

Jak podnieść poziom testosteronu u mężczyzn? Dieta i suplementy

Testosteron jest hormonem, który uznaje się za podstawowy wyznacznik męskości. Wpływa nie tylko na sprawność seksualną i rozwój muskulatury, ale również relacje z innymi ludźmi, Twoją pewność siebie oraz jakość życia.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!