Przygotuj się do ciężkich trenigów! Rabat do -20% na odżywki  KOD:  SILOWNIA   Tylko do 08.06.2020r.

Przedtreningówka - czy warto ją stosować?

Przedtreningówka - czy warto ją stosować?

Suplementy przedtreningowe są kompozycją kilku bądź kilkunastu składników pozwalających wznieść nasz trening na wyższy poziom. Zasadność stosowania tak zwanych pre-workoutów jest często kwestią sporną, co w dużej mierze wynika z faktu niewłaściwego postrzegania sposobu działania tego typu produktów.

Wśród sporej grupy ćwiczących panuje przekonanie, iż zadaniem ich jest głównie pobudzenie i efekt w postaci wybuchu energii podczas treningu. Wśród tych osób, warunkiem jaki bezwzględnie spełniać musi każda przedtreningówka jest uczucie ''kopa'' na siłowni – im mocniejszy, tym lepiej. Sposób działania produktów tych, które przyniosą nam największe korzyści może natomiast okazać się z pozoru niemal nieodczuwalny.

O ile delikatna stymulacja układu nerwowego może doskonale sprawdzić się w momencie gdy swój trening wykonujemy późnym wieczorem po pracy lub wcześnie rano, to nadużywanie silnych substancji pobudzających, jakie jeszcze kilka lat temu można było odnaleźć w składach suplementów bardzo negatywnie odbija się na funkcjonowaniu w pozostałej części dnia i niesie za sobą długą listę skutków ubocznych. Na etykietach najlepszych preworkoutów powinny zatem znajdować się składniki pobudzające jak kofeina, guarana, tauryna czy zielona kawa i właśnie takich powinniśmy szukać jeśli od produktu oczekujemy podniesienia poziomu energii i chęci do ćwiczeń.

Poza pobudzeniem, jak już wcześniej wspomniałem suplementy przedtreningowe spełniać powinny także wiele innych zadań – dla wielu osób zdecydowanie ważniejszych od ''rozbudzenia''. Jakich zatem składników należy doszukiwać się na etykietach podczas poszukiwań najlepszego dla nas produktu?

Beta – alanina

Beta-alanina jest to aminokwas, który dzięki łączeniu się z L-histydyną, pozwala na zwiększenie poziomu karnozyny w organizmie. Efektem tego jest opóźnienie zakwaszenia mięśni, co pozwala na dłuższe i jeszcze bardziej intensywne serie. Dodatkowo, stosowanie beta-alaniny poza poprawą wytrzymałości i wydolności organizmu, wraz z kreatyną mogą znacząco wpłynąć na naszą siłę, co ostatecznie przekładać się będzie czy to na wzrost masy mięśniowej, czy zachowanie jak największej jej ilości podczas etapu redukcji tkanki tłuszczowej.

Arginina

Kolejny aminokwas na czele listy najbardziej pożądanych składników suplementów przedtreningowych. Dzięki specyficznemu oddziaływaniu na mięśnie gładkie poprzez zwiększenie poziomu tlenku azotu arginina odnalazła swe zastosowanie w treningu siłowym i tak chętnie stosowana jest przez większą część uprawiających kulturystykę na poziomie wyczynowym. Jako prekursor tlenku azotu (NO booster) pozwala na osiągnięcie maksymalnej ''pompy mięśniowej'', wywołanej zwiększonym i szybszym przepływem krwi. Poza przyjemnym efektem wizualnym, dzięki suplementacji argininą zapewniamy sobie m.in. znacznie lepszy transport składników odżywczych do mięśni.

Cytrulina

Ten aminokwas przez zdecydowaną większość osób nieco orientujących się w tematyce suplementacji kojarzony jest przede wszystkim ze zwiększeniem produkcji tlenku azotu i działaniem bardzo zbliżonym do wcześniej omawianej argininy. Poza tymi właściwościami, cytrulina posiada jednak szereg innych zastosowań, które mieć będą bardzo korzystny wpływ na postępy stosujących. Główną jej zaletą jest przede wszystkim wyraźne zwiększanie zdolności wysiłkowych oraz redukowanie uczucia zmęczenia podczas treningu. Cytrulina świetnie spełnia się także w roli antykatabolika, występując najczęściej w formie jabłczanu.

Kofeina

Działanie kofeiny bez wątpienia zna zdecydowana większość z nas. W rozsądnych ilościach jest ona dla zdrowych osób całkowicie bezpiecznym związkiem, a przy okazji bardzo skutecznym jako stymulant. Z tego właśnie względu swoje zastosowanie odnalazły w różnego rodzaju dyscyplinach sportu - także w treningu siłowym, gdzie korzystnie wpływały na wyniki stosujących.

Działanie kofeiny polega na blokowaniu receptorów adenozynowych w mózgu, co w konsekwencji pobudza ośrodkowy układ nerwowy, redukuje zmęczenie psychiczne i fizyczne, jak i również poprawia koncentrację. W sportach sylwetkowych uwagę przyciągnęły także termogenne właściwości kofeiny.

Działanie to pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej poprzez podniesienie temperatury ciała, co szczególnie odczuwalne jest zwłaszcza podczas treningu. Poza kawą, suplementami przedtreningowymi czy monopreparatami kofeinowymi, kofeinę odnajdziemy także pod innymi nazwami, a także bliźniaczo podobnymi odpowiednikami jak choćby pochodząca z guarany ''guaranina'', z herbaty ''teina'' czy ''mateina'', której źródłem jest yerba mate – na nie także warto zwrócić uwagę podczas zapoznawania się ze składem pre-workoutów.

Kreatyna

Jeśli szukamy produktu kompleksowego absolutnie nie powinno w nim zabraknąć cieszącego się największym zainteresowaniem suplementu – kreatyny. Dodatek w formie kilku gram monohydratu bądź jabłczanu w porcji przyjmowanej przed treningiem z pewnością będzie odczuwalną różnicą nawet dla średnio zaawansowanych ćwiczących.

Zaletą suplementacji kreatyną jest przede wszystkim rola w gospodarce energetycznej organizmu. Pozwala ona na błyskawiczną resyntezę cząsteczek ATP, które to w pierwszej kolejności są wykorzystywane podczas treningu siłowego, stanowiąc ''paliwo'' dla pracujących mięśni. Stymuluje także syntezę białek mięśniowych, przyspiesza regenerację i działa antykatabolicznie – wszystko czego potrzebujemy do rozwoju muskulatury!

BCAA

Każda z poważnie podchodzących do rozwoju swej sylwetki osób doskonale zdaje sobie sprawę jak ważna jest suplementacja aminokwasów rozgałęzionych w porze około-treningowej. Wprawdzie niezbyt często spotykanym, lecz bardzo mocno podnoszącym jakość ''pre-workouta'' jest dodatek leucyny, oczywiście najlepiej w towarzystwie waliny i izoleucyny, tworzących wspólnie pełen kompleks BCAA.

BCAA przyjęte przed rozpoczęciem treningu podniesie poziom tychże aminokwasów we krwi, dzięki czemu znacznie oddalimy ryzyko pobierania ich przez organizm z mięśni w momencie wyczerpywania energii pochodzącej z glukozy, na skutek długotrwałego i intensywnego treningu, czy też w sytuacji gdy wykonany jest on na czczo bądź w dalekiej odległości czasowej od posiłku.

Dodatkowo, aminokwasy rozgałęzione pozwolą zminimalizować uczucie zmęczenia podczas treningu, co da nam możliwość wykonania go na 'pełnych obrotach' aż do ostatniej jego serii. BCAA, a szczególnie leucyna pełni niezwykle ważne role podczas syntezy białek białek mięśniowych i daje sygnał do błyskawicznej regeneracji mięśni, co bez wątpienia także jest silnym argumentem stanowiącym o konieczności zapewnienia wysokiego ich poziomu w organizmie.

Tak naprawdę dostosowanie odpowiedniego suplementu zależy od samego Ciebie - od efektów jakie chcesz uzyskać oraz czego potrzebujesz: pobudzenia, uzyskania pompy, czy chociażby pomocy w kształtowaniu możliwości wysiłkowych. Osobom zaczynającym swoją przygodę z suplementami polecamy artykuł: Przedtreningówka dla początkujących.

Ogólnie dużą popularnością cieszą się m.in:

BioTech USA Black Blood CAF+BioTech USA Black Blood CAF+ 300g

Fitness Authority Xtreme Napalm Pre-ContestFitness Authority Xtreme Napalm Pre-Contest 500g

USP Labs Jack3dUSP Labs Jack3d 248g

Choć i nowości szybko zyskują wielu zwolenników:

Trec BoogiemanTrec Boogieman 300g

Olimp Blackweiler ShredOlimp Blackweiler Shred 480g

Wybór jest tak duży, że z pewnością każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.

Chcesz dokładniej poznać składniki najczęściej spotykane w przedtreningówkach? Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Przedtreningówka - działanie poszczególnych składników.

Interesują Cię testy i porównania? Sprawdź koniecznie: Odżywki przedtreningowe - ranking według składników.

Michał Kusyk

Piątek, 15 czerwca 2018

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Przedtreningówka dla początkujących

Przedtreningówki stanowią nieodłączną część suplementacji znacznej grupy sportowców. Nie tylko pozwalają wejść w trening z optymalnym pobudzeniem, ale również wspierają jego efektywność. Czym się jednak sugerować jako początkujący?

Odżywki przedtreningowe - ranking według składników

Odżywki przedtreningowe zyskują coraz większą popularność, przede wszystkim ze względu na swoje znakomite działanie. Choć ich głównym zadaniem jest dostarczenie sporej ilości energii, to dokładny wpływ jaki wykazują...

Boostery testosteronu - najlepsze propozycje dla początkujących

Testosteron to jeden z kluczowych hormonów, niezwykle ważny dla każdego mężczyzny. Niestety są pewne czynniki, które mogą prowadzić do obniżenia jego stężenia, co wywołuje szereg negatywnych objawów. Jakie suplementy warto włączyć, szczególnie na początku swojej sportowej drogi?

Przedtreningówka - działanie poszczególnych składników

Każdemu z nas zdarza się mieć gorszy dzień i odczuwać znaczny spadek motywacji do treningu. Co wtedy zrobić, odpuścić trening? Oczywiście, że nie! W takiej sytuacji możemy zastosować suplement przedtreningowy.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!