Suplementy dla fighterów

Suplementy dla fighterów

Do najbardziej efektywnych suplementów w sportach walki zaliczamy kreatynę, aminokwasy BCAA, odżywki białkowe i węglowodanowe oraz boostery testosteronu. Poniższy artykuł pozwoli lepiej poznać odżywki przydatne w sportach walki.

Od kilku lat możemy w naszym kraju zaobserwować zdumiewającą popularność sportów walki. Boks, mma, muay thai, bjj - niezależnie od dyscypliny jeden punkt jest wspólny - każdy chce być najlepszy. Do tego potrzeba ciężkich treningów, odpowiedniej diety, a także właściwej suplementacji aby zmaksymalizować efekty i zapewnić sobie optymalną regenerację.

W tym artykule postaramy się Wam przedstawić optymalną suplementację dla adepta sztuk walki.

Co jest ważne w sportach walki?

W przeciwieństwie do kulturystyki, gdzie każdy dodatkowy kilogram cieszy w tej dyscyplinie mamy pewne limity. Jesteśmy ograniczeni kategorią wagową, w której startujemy - zazwyczaj kilka, kilkanaście kilogramów mniejszą od naszej naturalnej wagi. Okresy przygotowawcze do walki zazwyczaj trwają 8-10 tygodni. W tym okresie powoli zbijamy nadwyżkę kilogramów do docelowej, zazwyczaj na sam koniec się odwadniając. Najważniejsza więc jest praca włożona w offseasonie, gdyż to głównie będzie rzutować na końcowy efekt (jaka będzie waga wyjściowa, wydolność, dynamika i tak dalej).

Suplementacja dla fighterów

Kreatyna, czyli królowa suplementacji - bezsprzecznie jeden z najlepszych produktów dostępnych na rynku nie tylko ze względu na swoje udokumentowane działanie, ale na bezpieczeństwo stosowania. W sportach walki będzie zależało nam na jak największej ilości suchej masy mięśniowej, stąd na przykład monohydrat kreatyny (ze względu na prawdopodobieństwo zatrzymywania wody w mięśniach) nie będzie najlepszym pomysłem. Jednak rynek suplementów rozwinął się na tyle, że mamy dużo lepsze alternatywy.

Najlepszą opcją będzie chlorowodorek kreatyny charakteryzujący się największą koncentracją tego związku, a także neutralnością wobec układu pokarmowego. Jak wspominaliśmy również w innych artykułach, kreatynę spożywamy zawsze przed i po treningu w dni treningowe. Dzięki zwiększonym rezerwom adenozinotrifosforanu, a także zmniejszonym zakwaszeniem środowiska w mięśniu będziemy mogli cieszyć się zarówno wytrzymałością, jak i coraz większą siłą i mocą na sesjach treningowych.

Warto zaznaczyć tu pewną synergię jaka zachodzi między kreatyną a beta-alaniną, która dzięki tej pierwszej wchłania się lepiej o 60%. Beta-alanina zwiększa kumulację w mięśniach dipeptydu karnozyny, dzięki czemu mięsień będzie zarówno silniejszy jak i wytrzymalszy (przede wszystkim w wyniku redukcji zakwaszenia).

Pamiętaj, że są dwie metody stosowania beta-alaniny - jeśli bardzo przeszkadza Ci efekt mrowienia występujący po jej zażyciu, możesz rozdzielić ją na kilka mniejszych dawek w ciągu dnia.

HMB - jest to jeden z najbardziej niedocenianych suplementów na rynku. HMB jest doskonałym antykatabolikiem, który zabezpieczy mięśnie przed rozpadem w czasie intensywnych okresów treningowych. W trakcie przygotowań do walki możemy się spotkać z tygodniami, gdzie są dwie (czasami nawet trzy) sesje treningowe dziennie, a to nie sprzyja utrzymaniu balastu jakim są nasze mięśnie - dla organizmu są one zbędnym wydatkiem energetycznym. Badania udowodniły, że najskuteczniejsze są dawki około 6 gram HMB rozbite na dwie dawki przed i po treningu.


BCAA - aminokwasy rozgałęzione, czyli leucyna, izoleucyna oraz walina. Dzięki swojej budowie chemicznej konkurują z aminokwasem o nazwie tryptofan o te same receptory. Gdy tryptofan przyłączy się do takiego receptora dojdzie do wyrzutu serotoniny, co w konsekwencji może wpływać na wystąpienie zmęczenia. Aminokwasy rozgałęzione hamują ten proces, dzięki czemu masz więcej siły na sesjach treningowych. Z powodu intensywnej aktywności fizycznej wzrasta zapotrzebowanie na aminokwasy egzogenne (w dużej mierze BCAA), dzięki czemu dodatek tego suplementu zapewni odpowiednią regenerację do kolejnych batalii na macie.

Tłuszcze MCT, czyli trójglicerydy o średniej długości łańcucha węglowego np. firmy Olimp lub Trec. Jest to idealne źródło energii przed treningiem, ponieważ ich metabolizm zachodzi bardzo szybko.

Vitargo, czyli węglowodany skrobiowe - dzięki właściwościom uzupełniania zapasów utraconego glikogenu, a także prędkości przechodzenia przez układ pokarmowy możemy uznać, że jest to jeden z najlepszym produktów dla tego typu aktywności. Vitargo umożliwi odbudowę rezerw glikogenowych po treningu i zapewni odpowiednią ilość energii, szczególnie przy zwiększonej ilości sesji treningowych w ciągu dnia.

Witaminy i minerały
- w wyniku intensywnych treningów wraz z potem tracimy dużo związków mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oprócz produktu stricte multiwitaminowego powinniśmy się skupić na uzupełnianiu żelaza, kwasu foliowego, a także witamin z grupy B (w szczególności B6 i B12), a także na magnezie, cynku i potasie oraz witaminie E, która jest świetnym antyoksydantem.

Kofeina - tego suplementu nie trzeba nikomu przedstawiać, gdyż jest to jeden z najbardziej popularnych stymulantów na świecie. Skutecznie podnosi osiągi sportowe, a także zwiększa próg bólu. Warto jednak zauważyć, że jeśli w związku z przygotowaniami odczuwamy coraz większe przemęczenie i chcemy się go pozbyć za pomocą stymulantów serwujemy sobie duże problemy. Stale rosnący poziom kortyzolu i maskowanie objawów zmęczenia ostatecznie wyjdzie bokiem, dlatego podstawą jest inteligentne stosowanie z tego suplementu.

GABA pełni rolę neuroprzekaźnika. W tym przypadku mamy dwa warianty stosowania:
1) małe dawki rzędu 500-750mg, które zapewnią nam pobudzenie
2) duże dawki 2-3g wzięte przed snem na poprawienie jego jakości, a przez co znacznie lepszą regenerację.
GABA brana wraz z cynkiem, magnezem oraz witaminą B6 po przejściu przez odpowiedni rytuał (wywietrzenie pokoju, zaciemnienie, unikanie światła niebieskiego) zapewni odpowiednie warunki do idealnego snu, który jest najważniejszą czynnością regeneracyjną dla naszego organizmu.

Białko/gainery - ze względu na narzuconą intensywność treningową konieczne jest spożywanie olbrzymiej ilości kalorii, tak aby mieć siłę do dalszych przygotowań. Tu z pomocą przychodzą odżywki białkowe oraz gainery, które idealnie uzupełnią braki w bilansie azotowym, a także dostarczą energii w postaci węglowodanów w wygodnej i smacznej płynnej formie.

Boostery testosteronu - często po przepracowaniu kilku sezonów nie zwracając uwagi na żywienie i suplementację możemy spotkać się z problemem ze strony układu hormonalnego -wysoki kortyzol, niski testosteron. Objawy jakie będą temu towarzyszyły to ciągłe przemęczenie, brak witalności i popędu seksualnego. Możemy sobie z tym poradzić dzięki produktom zwiększającymi produkcję testosteronu, np. Tribulus terrestris, DAA.

Sobota, 3 października 2015

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!