Odżywki przedtreningowe - ranking według składników

Odżywki przedtreningowe - ranking według składników

Odżywki przedtreningowe zyskują coraz większą popularność, przede wszystkim ze względu na swoje znakomite działanie. Choć ich głównym zadaniem jest dostarczenie sporej ilości energii, to dokładny wpływ jaki wykazują zależy od składników w nich zawartych.

Pobudzają, oddalają zmęczenie, pozwalają na zwiększenie siły i wytrzymałości. Ale jak dostosować idealną przedtreningówkę do samego siebie? Przeglądając składy zapewne zauważyłeś, że różnice są znaczne. Są suplementy zawierające raptem kilka związków, a odnajdziesz i takie, które posiadają kilkanaście składników. Co więcej, często są połączone w różnych kompleksach o obco brzmiących nazwach. Aby Ci ułatwić dokonanie wyboru, w poniższym artykule postaramy się zwrócić uwagę na najważniejsze związki, które najczęściej się pojawiają w większości odżywek.

1. Najlepsze odżywki przedtreningowe z kofeiną

Podstawowa korzyść: dostarczanie energii

Optymalna dawka kofeiny w porcji: ok.200mg

Zestawienie najlepszych przedtreningówek z kofeiną:

  1. Fitness Authority Xtreme Napalm Loaded with Vitargo FA Xtreme Napalm
  2. BioTech USA Black Blood BioTechUSA Black Blood
  3. BSN N.O.-Xplode 3.0 BSN No Xplode
  4. Gen Lab Adrenox Boost Gen Lab Adrenox Boost
  5. Trec S.A.W. (SAW) Trec S.A.W.
  6. Amix CellZoom Hardcore Amix CellZoom Hardcore
  7. Olimp Redweiler Olimp Redweiler
  8. OstroVit Pump OstroVit Pump
  9. Scitec Pow3rd 2.0 Scitec Pow3rd 2.0

Kofeina od lat znana jest ze swoich silnych właściwości pobudzających. Jej skuteczność udowodniło już wiele badań naukowych dotyczących wielu sportowców różnych dyscyplin. Sprawdza się zarówno w sportach wytrzymałościowych, jak również krótkotrwałych o wysokiej intensywności (np. sprinty).

Poprawia koncentrację, nasila wydzielanie adrenaliny, oddala zmęczenie oraz przyczynia się do wzrostu możliwości wysiłkowych. Choć kojarzona jest przede wszystkim z działaniem energetyzującym, to wpływa również na tkankę tłuszczową nasilając jej spalanie.

Kofeinę znajdziesz w wielu przedtreningówkach, choć nie w każdej. Dlaczego? Niektóre osoby ze względów zdrowotnych lub związanych z porą dnia celowo unikają jej zawartości w niektórych odżywkach. Kofeina wpływa na układ krążenia, przede wszystkim pracę serca i wartość ciśnienia tętniczego. Dlatego też przykładowo osoby z nadciśnieniem nie będą mogły sobie na nią pozwolić, a już na pewno nie w takiej dawce.

Podobna sytuacja związana jest z odstępem czasu pomiędzy przyjęciem suplementu a snem. Ze względu na silnie stymulujące działanie kofeiny nie zaleca się stosowania produktów ją zawierających jeżeli odbywasz wieczorny trening, po zakończeniu którego w niedługim czasie będziesz szedł spać. Wtedy lepiej jest wybierać przedtreningówkę nie uwzględniającą jej w swoim składzie.

Jeżeli celowo unikasz kofeiny, to pamiętaj o ukrytych jej źródłach, takich jak np. guarana i ekstrakty herbaciane, niekiedy nie wskazujące dokładnej zawartości omawianego związku.

2. Najlepsze odżywki przedtreningowe z kreatyną

Podstawowa korzyść: większa siła

Optymalna dawka kreatyny w porcji: ok.5g przed treningiem

Zestawienie najlepszych przedtreningówek z kreatyną:

  1. APS Mesomorph APS Mesomorph
  2. BioTech USA Nitrox Therapy BioTech USA Nitrox Therapy
  3. Ultralife Nox Pump Xtreme Ultralife Nox Pump Xtreme
  4. Beltor G.R.O.M. Beltor G.R.O.M.
  5. Amix CellZoom Hardcore Amix CellZoom Hardcore
  6. UNS Huracan UNS Huracan
  7. Iron Horse Series Crea Fight 2.0 Iron Horse Series Crea Fight
  8. Universal Shock Therapy Universal Shock Therapy


Kreatyna, podobnie jak kofeina jest częstym składnikiem odżywek przedtreningowych. Pozwala na dostarczenie dużej ilości energii do pracujących mięśni, dzięki czemu poprawia się ich siła i wytrzymałość. W rezultacie możesz prowadzić znacznie intensywniejszy trening, co pomaga wzmocnić rozbudowę czystej masy mięśniowej. Dodatkowym bodźcem jest jednak nie tylko wysiłek, ale również zwiększenie uwodnienia komórki, które wpływa na silniejsze "napompowanie" mięśni.

Kreatyny zazwyczaj nie przyjmuje się jednak stale, tylko zazwyczaj dostosowuje do cyklu. Dlatego też nie w każdej przedtreningówce znajdziesz ją w składzie. Niektóre osoby celowo rezygnują z jej zawartości, ponieważ akurat są w fazie bezkreatynowej lub dostarczają ją w formie oddzielnej odżywki.

3. Najlepsze odżywki przedtreningowe z Beta-alaniną

Podstawowa korzyść: większa wytrzymałość mięśniowa

Optymalna dawka: 1,5-5g

Przykładowe przedtreningówki z beta-alaniną: BSN N.O.-Xplode 3.0, FA Nutrition Pump Core

Beta-alanina jest związkiem, który jako prekursor karnozyny pozwala na neutralizację kwasu mlekowego, gromadzącego się w dużych ilościach w czasie wysiłku. W rezultacie możesz ćwiczyć znacznie dłużej bez uczucia palącego bólu mięśni, co przekłada się na znacznie większą wytrzymałość. Beta-alanina podnosi wydolność anaerobową, dzięki czemu pozwala utrzymać intensywniejsze tempo treningów.

Jej stosowanie, szczególnie w wyższej dawce może wywołać charakterystyczne mrowienie. Nie martw się, nic złego się nie dzieje. Jest to typowy objaw związany z przyjmowaniem beta-alaniny. Jeżeli jednak nie jesteś fanem tego typu odczuć, to możesz wybrać suplement zawierający mniejszą jej ilość, a pozostałą dawkę podzielić na mniejsze porcje w ciągu dnia.

Oczywiście nie w każdej odżywce odnajdziesz beta-alaninę, choć jest grupa takich, które mają ją zawartą w swoim składzie.

4. Najlepsze boostery tlenku azotu

Podstawowa korzyść: zwiększenie ukrwienia mięśni

Optymalna dawka: zależy od związku

Przykładowe przedtreningówki z boosterami tlenku azotu: Amix CellEx Unlimited, Trec Nitrobolon

Jest to grupa związków, która stanowi bardzo częsty dodatek do przedtreningówek. Arginina, jabłczan cytruliny, czy też alfa-ketoglutaran argininy (AAKG) to niektóre przykłady z nich.

Jak działają? Nasilają syntezę tlenku azotu, który rozszerzając naczynia krwionośne poprawia przepływ krwi. Dzięki temu mięśnie są o wiele lepiej odżywione i dotlenione, co ogranicza zmęczenie oraz pozwala na jednoczesny wzrost siły i wytrzymałości mięśniowej.

Nasilenie ukrwienia mięśni skutkuje wyzwoleniem charakterystycznej "pompy", co przekłada się nie tylko na większą efektywność treningu, ale także wzmożoną syntezę nowych włókien mięśniowych.

Podobnie jak w przypadku beta-alaniny, boostery tlenku azotu nie wchodzą w skład wszystkich odżywek. Każdy ma inne oczekiwania, dlatego to do Ciebie należy decyzja, na których związkach Ci najbardziej zależy i jaki efekt chcesz osiągnąć.

5. Inne składniki odżywek przedtreningowych

  • WĘGLOWODANY

W niektórych przedtreningówkach zawarte są również kompleksy węglowodanowe, których zadaniem  jest szybkie dostarczenie energii. Czasami zastępują tym energetyzujący wpływ kofeiny lub też odwrotnie - wzmacniają jej działanie. Dostarczenie węglowodanów pozwala na opóźnienie wykorzystywania endogennych rezerw glikogenowych, co przekłada się na poprawę możliwości wysiłkowych.

  • AMINOKWASY BCAA

Aminokwasy rozgałęzione, czyli L-leucyna, L-izoleucyna oraz L-walina niekiedy są dodawane do odżywek przedtreningowych jako silne wzmocnienie ochrony antykatabolicznej. Dzięki temu wpływają na siłę i wytrzymałość oraz nasilają rozbudowę mięśni jednocześnie zabezpieczając je przed rozpadem.

  • NATURALNE EKSTRAKTY ROŚLINNE

Niekiedy także odnajdziesz je w odżywkach przedtreningowych, w których wzmacniają działanie innych związków oraz wzbogacają dietę w cenne antyoksydanty.

Która przedtreningówka jest najlepsza?

Wymienione wyżej składniki najczęściej pojawiają się w popularnych przedtreningówkach, choć nie w każdej będą znajdowały się wszystkie. Niekiedy nie ma również podanych ich dokładnych ilości, jedynie kompleksy, w których zostały zawarte. Dlatego jeżeli szczególnie zależy Ci na wybranych związkach, zawsze możesz uzupełnić ich zawartość poprzez stosowanie dodatkowych suplementów, w tym monopreparatów.

Każda osoba ma inne oczekiwania i na co innego zwraca uwagę. Decyzja dotycząca idealnej przedtreningówki należy więc do Ciebie. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci dokonać najlepszego wyboru, który w 100% spełni Twoje założenia.

Czwartek, 19 maja 2016

Ocena artykułu:

Ilość ocen: 3, średnia 5.

Zaloguj się, aby ocenić.

Mogą Cię zainteresować

Co jeść na masę, ile kalorii i jakie produkty

Co jeść na masę - to pytanie bardzo często zadawane przez wiele osób zaczynających swoją przygodę z siłownią. Jakie wybierać produkty? Jeść często, czy rzadko? Jak dużo? Warto wyjaśnić te wątpliwości, aby jak najsprawniej budować imponujące mięśnie.

Początki na siłowni: 5 suplementów, które powinieneś już mieć!

Trening siłowy, fitness czy crossfit, to poza ciężką pracą siłową również właściwie skomponowana dieta i suplementacja. Trening zapoczątkowuje cały proces kształtowania masy mięśniowej, jej siły, czy wytrzymałości, ale...

Wykroki, czyli recepta na silniejsze mięśnie ud i pośladków

Wyrzeźbienie ud i pośladków, wzmocnienie mięśni stabilizujących, poprawienie koordynacji ruchowej, czy też skuteczne spalenie kalorii - wszystko to możliwe jest dzięki jednemu ćwiczeniu - wykrokom. Choć nie cieszą się...

5 ciekawych faktów na temat beta-alaniny

Wiele osób kojarzy beta-alaninę z charakterystycznym mrowieniem, jakie wykazuje po spożyciu. Nie każdy jednak zna dokładne jej działanie. Pomaga m.in. zwiększyć wytrzymałość, usprawnia regenerację, wpływa na zmniejszenie zmęczenia, a także ochronę masy mięśniowej.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Wygraj bon BCAA.pl o wartości 100 zł!

    Co miesiąc losowanie kolejnej nagrody. Zapoznaj się z warunkami!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum BCAA.pl!