Żele energetyczne

Żele energetyczne to suplementy dla sportowców, którzy potrzebują zwiększonej dawki energii. Zawierają potężną dawkę węglowodanów - najlepsze źródło energii. Wzbogacone kofeiną, eliminują zmęczenie i znużenie, działają silnie pobudzająco i szybko stawiają na nogi. Żele energetyczne należy spożywać w trakcie intensywnego i długiego wysiłku fizycznego oraz po treningu.

Sortowanie: Nazwa Cena

Rekomendowane artykuły

Przykładowy trening bokserski na świeżym powietrzu

Przykładowy trening bokserski na świeżym powietrzu

Trening bokserski na świeżym powietrzu to świetny pomysł na aktywność fizyczną w ciepłe dni. Poznaj plan treningowy zarówno dla jednej osoby jak i pary i dowiedz się jakie akcesoria mogą okazać się niezastąpione.

Jesienne śniadanie - 5 pomysłów jak wykorzystać jesienne warzywa i owoce

Jesienne śniadanie - 5 pomysłów jak wykorzystać jesienne warzywa i owoce

Jak przygotować zdrowe, pożywne - a przede wszystkim fit śniadanie? Sprawdź pyszne przepisy na wykorzystanie jesiennych warzyw i owoców.

Skąd czerpać węglowodany? 4 najlepsze źródła węglowodanów

Skąd czerpać węglowodany? 4 najlepsze źródła węglowodanów

Choć węglowodany często są tematem kontrowersyjnym, to jednak znaczna część sportowców nie wyobraża sobie ich braku w diecie. Warto dowiedzieć się więcej na ich temat, tak aby wybierać jak najlepsze ich źródła do komponowania posiłków.

Węglowodany - ich rola i znaczenie w diecie sportowca

Węglowodany - ich rola i znaczenie w diecie sportowca

Węglowodany to jeden z trzech makroskładników, który jest szczególnie ważny dla sportowców i to przede wszystkim oni powinni zadbać o ich odpowiednia podaż. Dowiedz się jaką rolę i znaczenie mają węglowodany w diecie osób aktywnych fizycznie.

Żele energetyczne

Ludzki organizm czerpie energię z węglowodanów, tłuszczów oraz białek. Najbardziej kaloryczne są tłuszcze, które dostarczają aż 9kcal na gram. Jednak w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego głównym źródłem energii pozostają węglowodany, które dostarczają 4 kcal na gram. Spowodowane jest to przede wszystkim łatwością z jaką organizm jest w stanie z nich skorzystać. Dlatego w trakcie długotrwałego wysiłku sportowcy chętnie sięgają po żele energetyczne, które cechują się sporą ilością szybko przyswajalnych węglowodanów. Z poniższego artykułu dowiesz się dlaczego akurat ta forma dostarczenia energii jest najchętniej wykorzystywana w trakcie wysiłku fizycznego oraz poznasz charakterystykę jaką cechują się żele energetyczne.

Żele energetyczne stanowią najpopularniejszą z poręcznych form energii zawierającą porcję łatwo wchłanialnych węglowodanów. Stosują je przede wszystkim zawodnicy dyscyplin wytrzymałościowych, głównie biegacze oraz kolaże. Jednak również zawodnicy startujący w triathlonie chętnie po nie sięgają. Spowodowane jest to łatwością z jaką można dożywić organizm oraz ich nie wielkim rozmiarem, który umożliwia bezproblemowe zabranie ich ze sobą na trasę.

Żele energetyczne - co to jest?

Żele energetyczne stanowią grupę suplementów diety przeznaczoną dla osób aktywnych. Cieszą się coraz większym powodzeniem, co jest oczywiście spowodowane rosnącą popularnością biegania. Jest to produkt węglowodanowy, który sprawdza się podczas długotrwałego wysiłku fizycznego. Przeznaczony zarówno dla zawodowców, jak i osób uprawiających sport amatorsko, bądź rekreacyjnie.

Żel energetyczny stanowi alternatywę dla klasycznych przekąsek, takich jak chociażby baton. Dzięki swojej małej objętości tego typu produkty nie obciążają układu pokarmowego. Większość żeli wymaga popijania wodą, jednak umożliwia spożycie bez konieczności zatrzymywania się na trasie.

W większości konsystencja żeli jest półpłynna, a sprzedawane są w saszetkach, bądź tubkach umożliwiających proste spożycie. Zawierają przede wszystkim cukry proste, często są jednak wzbogacane o substancje pobudzające oraz witaminy i elektrolity.

Dlaczego węglowodany są tak istotne w trakcie długotrwałego wysiłku?

Żel energetyczny dostarcza organizmowi węglowodanów, ponieważ to one stanowią główne źródło energii kiedy wchodzimy na wyższe obroty. Organizm lubi korzystać z tłuszczów jako paliwa, pod warunkiem, że wysiłek jakiemu jest poddawany jest jednostajny i o stosunkowo niskiej intensywności. W trakcie bardziej wymagającej pracy przerzuca się na korzystanie z cukrów prostych, które może szybciej i łatwiej uzyskać. Organizm magazynuje glikogen mięśniowy potrzebny do ciężkiej pracy mięśni. Uzupełnianie tego paliwa dzięki żelom sprawia, że będziemy wstanie trenować dłużej na podobnej intensywności, pomniejszonej o pojawiające się zmęczenie.

Magazyn energii w postaci glikogenu należy odpowiednio uzupełnić przed wysiłkiem. W tym celu przed zawodami zawodnicy stosują różne metody hiperkompensacji glikogenu mięśniowego. Niestety pojemność magazynów jest ograniczona i należy na bieżąco uzupełniać je w trakcie wysiłku fizycznego. W przeciwnym razie może złapać nas tak zwana ściana, która często kończy się przerwaniem treningu lub startu.

Niedostateczna ilość węglowodanów w organizmie

W trakcie wysiłku brak wystarczającej ilości węglowodanów podnosi ryzyko wystąpienia problemów z:

  • utratą energii i wystąpieniem zmęczenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego;

  • obniżeniem zdolności do utrzymania odpowiedniej intensywności wysiłku;

  • wystąpieniem zaburzeń koncentracji oraz spowolnieniem reakcji;

  • bólami mięśni.

Przyjmuje się, że w trakcie długotrwałego wysiłku fizycznego, powinno się przyjmować około 60-90g węglowodanów na godzinę wysiłku, rozpoczynając od drugiej godziny. Najlepszym źródłem węglowodanów podczas takich treningów są cukry proste, które szybko się wchłaniają i dostarczają prawie natychmiastowy zastrzyk energii.

Skład żeli energetycznych - co zawierają?

Żele energetyczne zawierają przede wszystkim około 20-30g węglowodanów na porcję. Najczęstszym źródłem węglowodanów w żelach energetycznych jest glukoza oraz jej polimery:

  • fruktoza;

  • maltodekstryny;

  • dekstroza;

  • amylopektyna.

Sporo produktów posiada dodatki w postaci kofeiny oraz tauryny. W składzie znajdują się również witaminy oraz minerały, które pomagają utrzymać równowagę elektrolitową w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego.

Do kluczowych elektrolitów jakie znajdziemy w żelach energetycznych należą:

  • sód - który pozwala w bardziej efektywny sposób utrzymać wodę w organizmie, niwelując tym samym ryzyko nadmiernego odwodnienia, jest także niezbędny do prawidłowej pracy układu nerwowego;

  • magnez - jego odpowiednia podaż opóźnia pojawienie się zmęczenia i gwarantuje prawidłową kurczliwość mięśni;

  • potas - pobudza serce do skurczów i utrzymuje ich prawidłową ilość oraz regularność w trakcie wysiłku.

Rodzaje żeli energetycznych

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów żeli. Obecnie producenci prześcigają się w próbie przyciągania klientów za pomocą lepszych składów produktu oraz ich ceną. Do najpopularniejszych suplementów tego typu należą bardziej gęste żele wymagające popijania, dostarczające większej ilości kalorii oraz węglowodanów. Oraz żele energetyczne bez konieczności popijania wodą, które są bardziej rozwodnione i już w swoim składzie zawierają większą ilość płynu. Są one mniej kaloryczne, ale wspomagają nawadnianie, które jest kluczowe w trakcie dużej intensywności ćwiczeń.

Żele izotoniczne

Żele tego typu zawierają mniejszą ilość węglowodanów, rozpuszczoną w większej ilości wody. Sprawdzą się w bardziej upalne dni na długich trasach, w trakcie których nie mamy pewności czy nie zabraknie nam napojów. Zazwyczaj są wzbogacone o elektrolity oraz minerały, co jest bardzo istotne w trakcie upałów wywołujących obfite pocenie.

Żele energetyczne

Charakteryzuje je gęstsza konsystencja, większa gęstość odżywcza oraz konieczność popijania wodą. W zależności od producenta mogą zawierać różne dodatkowe substancje takie jak witaminy. Są cenione za szybki zastrzyk energii dla sportowców w trakcie wysiłku. Nie obciążają układu pokarmowego i nie wymagają zatrzymywania się na trasie w celu spożycia.

Żele energetyczne z kofeiną

Żele energetyczne zawierające kofeinę są stosowane przez biegaczy, którzy potrzebują dodatkowego pobudzenia. Kofeina oddziałuje na układ nerwowy opóźniając wystąpienie zmęczenia i pozwalając podnieść wydolność organizmu. Są one dobrym rozwiązaniem pod koniec biegów oraz wyścigów rowerowych, a także zawodów rozgrywanych nocą. Żele energetyczne z kofeiną są często wzbogacone również w taurynę, która doskonale współgra z tą substancją.

Żele energetyczne z aminokwasami

Na rynku dostępne są również żele energetyczne dla biegaczy i rowerzystów wzbogacone o aminokwasy. Tego typu żele mogą być przyjmowane również po zakończeniu wysiłku, ponieważ świetnie uzupełniają utracone w jego trakcie substancje odżywcze. Przyjmuje się, że w ciągu 30 do 60 minut po zakończeniu treningu utrzymuje się tak zwane okno metaboliczne, w trakcie którego organizm przyswaja większe ilości składników odżywczych. Żele tego typu będą więc doskonałym rozwiązaniem przyspieszającym regenerację i odbudowę uszkodzonych wysiłkiem mięśni.

Mogą być również przyjmowane w trakcie długodystansowych biegów w celu zabezpieczenia masy mięśniowej. Organizm nie mający łatwego dostępu do węglowodanów zaczyna rozkładać aminokwasy wchodzące w skład komórek mięśniowych.

Działanie żeli energetycznych

Działanie tego typu suplementów jest bardzo proste i opiera się na tym, że organizm, który potrzebuje dodatkowego zastrzyku energii chętnie sięgnie po szybko przyswajalne cukry proste. Spożycie żeli zapobiega niekontrolowanym oraz gwałtownym spadkom energii, a także poziomu glukozy we krwi. Utrzymanie jej względnie równego poziomu pozwoli sprawniej pokonywać kolejne kilometry przy utrzymaniu założeń dotyczących tempa.

Działanie żeli energetycznych będzie różnić się nieco w zależności od zastosowanego w nim cukru prostego.

Maltodekstryny

Maltodekstryny jest to skrobia modyfikowana, pozyskiwana w głównej mierze ze zbóż bezglutenowych. Stanowi bardzo stężone źródło energii, ponieważ w swojej budowie zawiera dużą ilość cząsteczek glukozy. Zastosowanie tego rodzaju cukru wydłuża czas uwalniania energii.

Fruktoza

Jest to bardzo prosty, zaledwie jednocząsteczkowy cukier występujący naturalnie w owocach. Zastosowanie go w żelach sprawia, że energia jest uwalniana w bardzo szybkim tempie. Tego typu żele dają mocnego kopa do dalszego wysiłku.

Izomaltuloza

Ten dwucukier składa się z jednej cząsteczki fruktozy oraz jednej glukozy. Budową przypomina sacharozę, jednak nie jest aż tak słodki. charakteryzuje się również mniejszym wzrostem poziomu glukozy we krwi po spożyciu. Izomaltuloza jest szybko trawiona i wchłaniana przez co świetnie uzupełnia energie, jednak nie starcza na dłuższy czas. Przez to jest często łączona w żelach z innym cukrami, między innymi dekstryną oraz maltodekstryną.

Jak stosować żele energetyczne?

Należy zaznaczyć, że żele energetyczne można stosować zarówno przed wysiłkiem, jak i w jego trakcie, a także po jego zakończeniu. W zależności od momentu przyjęcia żelu jego działanie będzie nieco inne.

Stosować żele energetyczne przed rozpoczęciem treningu można w celu zapewnienia sobie dawki dodatkowej energii. Z kolei w trakcie długiego biegu lub wyścigu zaleca się przyjmowanie jednego żelu co około 40 do 50 minut. W zależności od długości trasy przyjmowanie żeli rozpoczynamy od drugiej lub już od pierwszej godziny od startu.

W trakcie dystansów ultra żele energetyczne można spożywać naprzemiennie z bardziej treściwymi przekąskami, takimi jak batony energetyczne, czy tez owoce dostępne na puntach regeneracyjnych.

Warto mieć przy sobie zarówno żel izotoniczny, jak i żel energetyczny, a także taki z dodatkiem kofeiny. Będziemy mogli zastosować konkretny produkt w zależności od potrzeby.

Żele energetyczne dla biegaczy i kolarzy

Większość żeli nadaje się zarówno w przypadku biegania, jak i jazdy rowerem. Zdecydowanie bardziej od składu żelu ważne jest jego zamknięcie. W trakcie biegu dysponujemy wolnymi obiema rękami co ułatwia otwarcie saszetki z żelem. Jadąc rowerem powinniśmy być wstanie spożyć żel wyłącznie za pomocą jednej ręki. Oznacza to, że zamknięcie musi być tak skonstruowane aby było przyjazne rowerzystom.

Na rynku dostępnych jest wiele produktów, które sprawdzą się w trakcie jazdy rowerem. Warto jednak zapytać sprzedawcę o przeznaczenie konkretnych żeli.

Jak dawkować żele energetyczne

Planując udział w zawodach długodystansowych już w trakcie treningów powinniśmy korzystać z żeli z jakich będziemy korzystać w trakcie startu. Pozwoli to przyzwyczaić się organizmowi do konkretnych produktów. Będziemy również mogli sprawdzić jak na nie reagujemy my oraz nasz układ pokarmowy.

Zaleca się dawkowanie żeli co ok. 40-50min wysiłku. Jednak w przypadku upałów można przyjmować ich większą ilość. Zwłaszcza żeli izotonicznych, które wspomogą utrzymanie prawidłowego nawodnienia organizmu. Przyjmowanie ok. 60g węglowodanów na godzinę wysiłku powinno w zupełności wystarczyć do utrzymania intensywności i tempa.

Szeroki wybór żeli energetycznych w sklepie BCAA.pl

W naszym sklepie oferujemy szeroki wybór produktów przeznaczonych dla sportowców. Dostępne są żele energetyczne, których smak zadowoli każdego, nawet najbardziej wybrednego smakosza. Szczególnie polecamy żele o smaku coli.

Dostarczenie cukrów prostych w czasie wysiłku pozwoli na utrzymanie dobrej kondycji i wytrzymałości, co przełoży się na możliwość osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku.

Nasi eksperci chętnie podpowiedzą po jaki żel energetyczny sięgnąć w zależności od profilu trasy oraz przewidywanej pogody, a także w stopnia wytrenowania. Będą również w stanie przygotować plan treningowy oraz żywieniowy, dzięki któremu będziesz mógł wejść na wyższy poziom i pobić swoje personalne rekordy.

Najlepsze Żele energetyczne: Trec Nutrition, Activlab